welk bit bij mogelijk laag gehemelte?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ra_chel

welk bit bij mogelijk laag gehemelte?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 19:49

ik ben aan het zoeken naar een geschikt bit voor mijn paard.
dus even wat uitleg;
met een dubbelgebroken legt hij zn tong eroverheen en probeert ie het bit vast te pakken.(aan 1 kant)(hij rommelt zo met het bit dat fatsoenlijk rijden haast onmogelijk is,hij heeft het veel te druk met dat bit)
met een enkelgebroken probeert hij zn tong eroverheen te leggen, en gooit ie soms ineens zn hoofd omhoog en dan heb ik amper nog iets te vertellen.(t is net alsof hij dan links zn kaak etc. vast zet )(ben in het bos dus niet voldoende baas over hem)
toch heb ik het idee dat hij best zuinig op zn mondje is. (lees gevoelig)
aangespannen loopt bij met een bokkebitje en dat gaat prima.

op aanraden van een bokker heb ik mijn paard nagekeken of hij een laag gehemelte heeft, en ik ben geen kenner op dat gebied,maar heb wel het idee dat dat het geval is.(dank voor het advies!!)
dus heb ik een ongebroken watertrens geprobeerd.
resultaat? hij probeert heel snel zn tong erover te leggen, en in het bos gaat het niks beter dan met een gebroken trens, ik ben dan dus nog steeds geen baas.(als meneer besluit op kop te willen lopen in de groep kan ik hem dus niet bij me houden! vind dat erg gevaarlijk)
bit ligt wel lekker rustig in de mond.

ik heb zitten denken aan een bit met een smaakje, om hem te laten ontspannen en hij kauwd graag op zijn bit, maar begreep weer van iemand dat die bitten heel zacht zijn en daardoor waarschijnlijk niet zo geschikt voor mijn paard.

oh ja, mijn paard is een 4,5 jarige ruin, is recent nagekeken door de tandarts, geen bijzonderheden te vinden.

wie heeft verstand van bitten en weet wat ik nog zou kunnen proberen? (liefst natuurlijk zo vriendelijk als mogelijk in deze situatie, en stang is hoe dan ook GEEN optie)

Tessebes

Re: welk bit bij mogelijk laag gehemelte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 20:15

Hoe loopt hij met het bokkebitje onder het zadel als je de teugels gewoon aan de ring bij het mondstuk vast maakt, dus niet aan de sleutels?
Dat je je paard niet kan houden heeft helaas waarschijnlijk niet zo veel met het bit te maken. Ik denk eerder dat dit een rijprobleem is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 20:18

Dit klinkt idd als een rijprobleem, als je hem in het bos niet kunt houden, zou ik voorlopig geen buitenritten met hem maken.
Je zou eventueel een Myler comfort snaffle kunnen proberen, maar je zult om goede les niet heenkunnen.
Desnoods je paard uit handen geven!

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 21:48

les heb ik zowieso 1x pw in een binnenbak, en straks bij beter weer ook 1xpw in onze eigen buitenbak.
ben er vergeten bij te zetten dat het hoofdzakelijk is als we in een groep rijden, voorheen heb ik nooit geen problemen daarmee gehad,maar sinds een maand of 2 heeft hij de neiging om de rest in te willen halen, en dan heb ik dus nauwelijks nog controle.(hij loopt gewoon door, en als ie in de gaten heeft dat ie vooraan is of ze voorbij loopt dan is het weer goed)
in de wei merk ik ook een duidelijke verandering in zijn gedrag, hij gedraagt zich meer volwassen, en is duidelijk de baas geworden van de groep waar hij nu in staat.
hij was altijd onderdanig naar de rest maar nu zeggen wij gekscherend dat ie "ballen" heeft gekregen.(hij is geruind)
zou het ook een hormonale fase kunnen zijn?
rijden onder het zadel met een bokkebitje heb ik nog niet uitgeprobeerd,heb er ook niet bij stil gestaan dat dat een optie zou zijn aangezien die toch zijn om te mennen.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 21:52

Als het voor de rest van je groep geen bezwaar is, dan zou ik gewoon lekker voorop rijden. Blijkbaar vindt hij dat het prettigst en als het daarna over is, dan is het toch prima?!
Als het bokkebit met mennen wel goed gaat en onder het zadel niet, dan ligt het dus niet aan het bit maar ergens anders aan, dat kun je daarmee uitsluiten.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 21:55

euvel hierbij is dat wij geregeld georganiseerde ritten hebben,waarbij de menners voorop rijden.
tot een maand of 2 geleden heb ik dit probleem ook niet gehad, snap het dus zelf ook niet zo goed,vandaar mijn vraag.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 23:26

En aangespannen is echt geen probleem? Zadel in orde(jong paard)? In elk geval maak je het met een smaakje het er niet beter op en je hebt al veel verschillende bitten geprobeerd zo te horen. In zo'n geval zou ik zelf controleren of het bit niet te laag hangt (hoort iets hoger dan aangespannen) en evt een keer proberen het bit een gaatje hoger te hangen. Als het hier niet aan ligt zou ik eerst een dun bitje proberen (zo'n 14 mm hooguit) en toch echt z'n aandacht opeisen, en op je benen de hele baan doorsturen (met je zit en benen begeleid je het lichaam, het hoofdstel enkel het hoofd) en bij geen reactie niet zo zuinig een tikje geven zodat hij met z'n gedachten bij jou komt.