Waar zijn ze voor?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Britt_S

Waar zijn ze voor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 19:28

hallo,

ik had een klein vraagje, mijn vriendin gaat wedstrijden rijden op een pony, en we hebben peesbeschermers uitgebrobeert. geen enkele moeite heeft de pony ermee, maar ik vraag me af... waar zijn die dingen in dressuur nou goed voor?

kan het evt. ook zijn dat ie beter aan de teugel loopt? want toen ze voor het eerst ermee ging rijden, liep ze bijna de hele tijd a.d teugel, of kan het gewoon zijn dat ze er heel de tijd naar zit te kijken?

xx

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 19:36

Peesbeschermers dienen precies het doel zoals de naam doet vermoeden, ze beschermen de pezen ;) .
Als het goed is, hebben ze geen enkele invloed op het aan de teugel lopen. Als het niet goed is, loopt de pony dermate uit balans of onhandig dat hij/zij zichzelf steeds dermate tegen de benen aan schopt dat dat zeer doet. Dan kan het zijn dat peesbeschermers dat zodanig ontalsten dat de pony dan wel aan de teugel komt.'
Alleen weet ik niet of je vriendin wil springen of dressuren, maar in de officiele dressuurwedstrijden zijn peesbeschermers niet toegestaan.

Britt_S

Re: Waar zijn ze voor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 19:51

hmm.. okee maar ze gaat dressuurwedstrijden doen, maar ik denk dat ze die alleen gebruikt bij het oefenen.

carolientje6Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:38

Beschermers dient ervoor als paard steeds struikelen om de pezen te beschermen. Als een paard of pony sterke benen en pezen hebben dan is het overbodig want door de warmte kunnen de pezen beschadigd raken en inderdaad bij dressuur wedstrijden met peesbeschermers rijden krijg je straf punten;)

carolientje6Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:39

oja vergeten ze dienen ook ervoor als pony of paard steeds met benen tegen elkaar tikt.... dan beschermt de beschermers de pezen;)

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:40

Het kan niet dat je paard er beter door aan de teugel gaat lopen, dat heeft er echt totaal niks mee te maken.
Wel is het ervoor dat wanneer jij bijvoorbeeld zijgangen gaat oefenen dat je paard zichzelf niet kan verwonden door aantikken, omdat hij het bijvoorbeeld nog een moeilijke oefening vind.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 15:43

Op dressuurwedstrijden zijn ze niet toegestaan TENZIJ je een papier kunt overhandigen aan de jury waarop een dierenarts kenbaar maakt dat het voor jou paard of pony noodzakelijk is ze te dragen tijdens het rijden.

Maar met thuis oefenen worden ze wel eens gebruikt bij het oefen van nieuwe oefeningen.
Laatst bijgewerkt door Neej op 19-01-11 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: banner verwijderd.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:20

[quote="Peerke_"]Op dressuurwedstrijden zijn ze niet toegestaan TENZIJ je een papier kunt overhandigen aan de jury waarop een dierenarts kenbaar maakt dat het voor jou paard of pony noodzakelijk is ze te dragen tijdens het rijden.

Maar met thuis oefenen worden ze wel eens gebruikt bij het oefen van nieuwe oefeningen. [quote]

Dat is echt onzin, het is onmogelijk dispensatie te krijgen voor het dragen van beschermers tijdens dressuurwedstrijden.

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:35

Britt_Mara schreef:
kan het evt. ook zijn dat ie beter aan de teugel loopt? want toen ze voor het eerst ermee ging rijden, liep ze bijna de hele tijd a.d teugel, of kan het gewoon zijn dat ze er heel de tijd naar zit te kijken?

Als hij dan niet meer aan de teugel gaat dan moet je een nieuw kleurtje kopen, want dan kan het zijn dat hij de kleur niet meer zo leuk vind.

Nee onzin :+ Ik gebruik peesbeschermers om te beschermen met rijden voorals ze ineens gek springt of aantikt.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:49

Idd beschermers zijn om te beschermen daar waar het nodig is.
Waarom niet bij dressuur..... tja je kunt er iets achter stoppen.....ook onder bv de klitteband maar ook onder de riempjes....
Zo mag je bv bij de 3 en 4jr competities geen strijklappen dragen (kogelbeschermers)...