17 inch zadel op kleine d-pony?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

manolito10

17 inch zadel op kleine d-pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 18:45

ik heb een kleine d pony van 1.38 m en ik vraag me af of een 17 inch zadel op hem zou passen , zo niet, welke maat dan wel? want ik wil graag een nieuw zadel

Afbeelding mijn pony
Afbeelding het zadel nu
ik weet niet hoe groot het zadel is, maar ik denk 15 inch

opisop_shop

Re: 17 inch zadel op kleine d-pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 18:46

ja hoor dat gaat denk ik wel passen tenzij hij een erg korte rug heeft.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 18:46

Denk dat je het beste naar de zadelmaker kan gaan.
Wij kunnen niet vanaf een afstand zien of hij past ja of nee,

jokenicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 18:54

ik denk dat het wel gaat passen.op mijn cpony ligt ook een 17 inch zadel. en voor zover ik kan zien heb je nog vrij veel ruimte over bij de rug.:)
maar je kan indd het best even langs ene zadelmaker gaan.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 19:05

als de pony niet een al te korte rug heeft gaat het denk ik wel passen, en anders er bestaan ook zadel die wel 17inch zijn maar door de vorm korter op de rug.
maar is een 16inch niet groot genoeg voor jou? (of ben jij dat niet op de foto) een te groot zadel is namenlijk ook niet erg prettig voor je billen.

manolito10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 19:31

ja dat ben ik op de foto, k denk dat een 16 inch groot genoeg is, maar ik heb een supermooi 17inch zadel gezien
ja k denk dat ik maar eens naar een zadelmaker ga of ik leg een keer een 17 inch op zn rug om te kijken (niet om dr mee te rijden!! stel dat het niet past... 0.0)

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 19:41

17" past waarschijnlijk wel hoor :)

Veel succes met het kopen van een nieuw zadel!

manolito10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 19:59

bedankt!
ik weet nog niet zeker of ik een nieuwe ga kopen, maar mijn oude is al 6 jaar oud ofzo (niet dat dat zo oud is) maar het is nogal slechte kwaliteit enzo en er zitten bruine vlekken op en mn kont is dr te dik voor, k heb t gevoel datie niet helemaal goed licht blablabla ik wil gewoon graag een nieuwe :Y)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 20:00

Ik heb op mijn kleintje van 1.40 ook een 17'' zadel liggen. Ik denk dat eht zelfs een 17.5'' is!

Past prima!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 20:03

zolang die maar niet op de achterste ribben ligt.
Dat kun je zelf voelen, laatste rib omhoog volgen..

Beste is zadelmaker te laten komen, die kan t zo zien

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 20:10

maar inch heeft toch ook niet alleen met de rug van het paard te maken idd hij moet niet te groot zijn, maar kleiner maakt niet uit, ligt toch aan de billen van de ruiter

ik zou inderdaad een zadelmaker laten komen die kan je daar meer over vertellen en via fotos is het moeilijk te beoordelen of een zadel past of niet.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 20:18

nee kleiner maakt als de ruiter zo dun is niet veel uit, maar de drukverdeling moet goed zijn.
Op mijn merrie van 1.55 past bijvoorbeeld max een 17 door haar korte ribben.

manolito10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 20:20

bedankt voor al jullie antwoorden =)

Flying_Indo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 20:57

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 09:11

Je moet kijken welke maat jij nodig hebt. je moet er geen 16 inch op gaan leggen als je zelf een 17 nodig hebt (zitvlakgrootte dus). Anders zit het voor jou niet goed en zeker voor je pony niet want dan drukt oa de achterkant vna het zadel in zn rug. Dus even zadels passen, kijken waar jij het fijnste in zit en dan kijken welke daarvan goed op de pony liggen. 17 moet wel kunnen volgens mij. Ik heb zelfs een 17 inch op mijn merrie van 1.20 liggen. de kussenlengte speelt hier ook een grote rol, neem je keilkussens dan maakt dat het zadel weer langer, dan gewone kussens.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 12:53

Zitake@ en dat 17 zadel op die pony van 1,20 ligt niet op de achterste ribben te drukken?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 14:12

smurffie schreef:
Zitake@ en dat 17 zadel op die pony van 1,20 ligt niet op de achterste ribben te drukken?

Zadel is verder helemaal gepast en aangemeten door een goede zadelpasser. Hij was zelf van mening dat korter zeker niet kon en dat 17inch nog prima kon. Heb er niet zomaar wat opgelegd. Merrie heeft trouwens niet zo'n heel korte rug, op mijn andere welsh merrie ligt die waarschijnlijk op haar kont ;). Het zadel wat ik nu heb, de stubben juventus, heeft korte kussens, achter geen keilkussens, waardoor het zadel korter is dan een gemiddelde 17inch, maar wel die zitmaat heeft. Het is een dressuurzadeltje met niet al te lange zweetbladen, dus die zitten haar dan ook niet in de weg. Ik rijd haar niet zoveel, maar als ik dan al eens een klein buitenritje maak dan wil ik dat het zadel goed ligt, niet dat ik in een te klein zadel kom te zitten en dus teveel op de lepel zit en er dus veel druk op haar rug komt. Het zadeltje komt nu ongeveer thv de laatste rib, maar er niet over, heb het ongeveer 50keer gevraagd toen de zadelpaser er was, dus zeker op gelet. de ene 17 inch is de andere dus niet ;). en de ene pony van 1.20, de andere niet ;). De stubben was zelfs korter dan de passier 16 inch die ze op heeft gehad ;).

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 18:13

Ik weet niet welke broekmaat je hebt?
Ik heb broekmaat 36 en heb een 16.5" en dat past echt perfect.. Dus dan zit jij zelf ook beter in het zadel. ;)

Flying_Indo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 18:31

In welke inchmaat zadel je goed zit hangt niet samen met je confectiemaat voor broeken.
Wel met de lengte van je bovenbenen.

Als je vol bent met korte beentjes zal je toch in een kleiner zadel passen. Een slanke den met lange benen zal eerder een groter zadel nodig hebben.

En buiten dat blijft natuurlijk ook staan dat het zadel niet te lang mag worden voor de pony.

manolito10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 18:51

mijn conclusie:
een 17 inch zadel kan passen, maar dan moet het niet te lang zijn en op een bepaalde rib liggen, en ik kan het beste een zadelmaker laten komen
bedankt allemaal voor jullie reactie!

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 21:36

Goed dat je een zadelmaker laat komen! Daarnaast geeft 17" inch alleen de zitmaat aan. De lengte van de kussens bepaald de uiteindelijke lengte van een zadel. Zo is een 17" inch wintec langer dan een 17" inch massimo. En bij sommige merken kun je bijvoorbeeld weer een 18" inch zitting op 17" inch kussens laten zetten.
Succes met je zadelzoektocht!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 21:43

17 inch is groot voor zo'n smalleke als jij. Met 16 inch zou je ook vooruit kunnen. Als je een wat vlakker zadel kiest, kun je daar behoorlijk goed op zitten. Het beste kan er even een zadelmaker bij komen. Je kan proberen om zelf te voelen waar de 18e rib zit en dan kijken waar je eindigt. Zaak is dat je je zadel niet op de lendenen van je pony laat rusten. Zelf heb ik echter een dartmoor met een redelijk lange rug en die kon met gemak een 16 inch op de rug. Door de zadelmaker aangemeten. Ik weet niet waar je zit, anders mocht je het gerust eens lenen om te proberen. Dan weet je hoe 16 inch zit. Daar kan je tot je 16e zeker mee vooruit.
Om je een idee te geven. Op een pony van 1m15 kon het moeiteloos en op onze PRE van 1m53 kan het net! Het heeft dus niks te maken hoe groot je pony is, maar alles met de lengte van diens rug.
Ik heb gekozen voor Silhouette. Die kunnen de kussens idd passend maken en een halve inch sjoemelen met de zitting. Deze zadels worden ook nog eens maatgemaakt. Per saldo was deze net zo duur als een Stubben, met als verschil dat bij de Silhouette de pony zich prettiger gedraagt. Hij blaast zich niet meer op enzo. Pony voelt zich er duidelijk beter bij. En aangezien we hopen dat de pony hier nog zeker 10 jaar meedoet, vonden wij het het geld dubbel en dwars waard.
Laatst bijgewerkt door idefix4 op 10-01-11 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 21:44

manolito10 schreef:
mijn conclusie:
een 17 inch zadel kan passen, maar dan moet het niet te lang zijn en op een bepaalde rib liggen, en ik kan het beste een zadelmaker laten komen
bedankt allemaal voor jullie reactie!

het zadel mag niet achter de laatste rib komen.