Hoe boom kiezen bij een thorowgood

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EliseLukas

Hoe boom kiezen bij een thorowgood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 18:14

Voor mijn dikkiedik heb ik de kans een thorowgood t4 cob veelzijdigheid op de kop te tikken. Ze vragen er 250,- met singel en beugelriemen (zonder beugels) voor en het zadel ziet er heel netjes uit. Nieuw kosten ze 500,- kaal (maar de riemen kosten 35,- en de singel 20,- en dan wordt het zadel aangepast aan het paard, de boom dan).

Nu vroeg ik me af..

1 hoe kun je de boommaat vaststellen? We hebben wel zo'n boom (kopijzer heet dat geloof ik?) op zijn rug gelegd die precies op zijn rug paste. Betekent dit dan ook dat dit het beste is om in het zadel te doen? Of moet het juist groter zijn? De boom die er nu in zat was iig veel te klein.

2 zouden jullie het tweedehands zadel kopen of een nieuwe? En waarom?

Alle tips zijn welkom!

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 18:21

http://www.thorowgood.com/stills/thorow ... 010_v2.pdf

Met een flexibel liniaal, ijzer/koper draad(beetje dik, wel dat je hem nog goed kan buigen maar stuk genoeg dat hij de maat houd) de schoft navormen. Op het template leggen van het linkje en tada je hebt de goede maat.
Overigens dat is alleen voor het kopstuk, ik zou het laten doen door een zadelmaker die bekend is met thorowgood en je goed kan adviseren wat betreft het fish systeem, het kopijzer, wel type kopijzer, wel type zadel en de kussens.
Een goed passend kopijzer zegt niets

elmiran

Re: Hoe boom kiezen bij een thorowgood

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 18:37

Als je er zelf weinig verstand van hebt zou ik er een zadelmaker bij halen. Tweedehands zadel's kun je het beste gewoon op je paard passen. Zelf heb ik een tweedehands zadel van een jaar oud gekocht. Omdat ik het zelfde merk al eerder heb gehad wist ik welke boommaat ik moest hebben, en daarna heeft de zadelmaker nog wat aangepast zodat het nu perfect ligt op m'n paard.

Tessebes

Re: Hoe boom kiezen bij een thorowgood

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 19:33

Wees er wel zeker van dat het een model is met verwisselbare boom, 5 jaar geleden bestond dat namelijk nog niet.

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 19:39

Als het hetzelfde zadel is als wat ik heb kan er een hele breede boom in die maat zit ongeveer op boommaat 38 deze bomen zijn te koop bij Divoza.
Je heb 2 soorten het warmbloed en het koudbloed bij het koudbloed heb je de breedste bomen, wat ook erg handig is zijn de 4 singelstoten.
Ik wil eventueel het zadel wel verkopen met de 2 breedste bomen erbij als je meer wilt weten of intresse heb PB je mij maar.