Bitten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hiekje

Bitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 16:52

Misschien rare vraag, maar bestaat er zoiets als iemand die komt kijken naar de mond van je paard en aan de hand daarvan een bit kan adviseren? Zoiets als een zadelmaker, maar dan voor bitten? Ik rij mij paard met een enkelgebroken bitje, maar ben eigenlijk op zoek naar een bit wat super zacht is. Ik rij zelf niet met harde hand.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 16:54

Je kunt helaas aan de hand van de mond niet zien welk bit je het beste kunt gebruiken.
Een superzacht bit kun je zelf uitzoeken. Dubbelgebroken, zonder scharen en dik is bijvoorbeeld al zacht.

biancavos

Re: Bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 17:07

een paardentandarts kan wel kijken wat voor bitten er geschikt kunnen zijn, die kan zien hoeveel ruimte een paard in zijn mond heeft en of een paard een dikke tong heeft.
een dik bit is niet altijd even zacht, als een paard er niet genoeg ruimte voor heeft is het absoluut niet prettig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 17:09

HorseTopShop schreef:
Je kunt helaas aan de hand van de mond niet zien welk bit je het beste kunt gebruiken.

Gelukkig kan dat wel degelijk.
Een bit is maatwerk, net als een zadel.

TS: ik ken één iemand die veel kennis van zaken heeft (anatomie van de mond, gebit, bitten etc) en een passend bit kan adviseren. Dit is zijn website: http://www.paul-versluis.nl/versluis.php?pagina=0007

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 21:03

JoviBan schreef:
HorseTopShop schreef:

Gelukkig kan dat wel degelijk.
Een bit is maatwerk, net als een zadel.

TS: ik ken één iemand die veel kennis van zaken heeft (anatomie van de mond, gebit, bitten etc) en een passend bit kan adviseren. Dit is zijn website: http://www.paul-versluis.nl/versluis.php?pagina=0007

Ja, maatwerk. De maat. Maar je kan nog steeds niet aan de mond zien welk type bit je het best kunt gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 09:41

HorseTopShop schreef:
Maar je kan nog steeds niet aan de mond zien welk type bit je het best kunt gebruiken.

Met de juiste anatomische kennis in huis kun je dat dus wel.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 09:52

Dan moet je het paard toch zien lopen met bepaalde bitten in om te kunnen bepalen welke wel en niet geschikt zijn?
Lijkt me erg sterk dat ze aan de monden van mijn paarden kunnen zien welke bitten juist zijn voor hun.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 10:31

HorseTopShop: Iedere mond is anders en uniek.

Er wordt steeds meer nagedacht over het bit en men komt langzaam maar zeker tot het besef dat een bit zoals we die altijd gewend zijn geweest te gebruiken, een nadelige invloed kan hebben op het paard, zowel lichamelijk als geestelijk.
Bittenfabrikanten zoals Sprenger en Myler doen ook niet voor niets onderzoeken naar de inwerking en invloed van diverse bitten en naar de anatomie van de paardenmond, waardoor zij tot een steeds betere ontwikkeling van anatomisch gevormde bitten komen.
Onderzoeken, kennisoverdracht, publicaties en ervaringen geven ons een steeds beter inzicht in wat we eigenlijk in de paardenmond stoppen, welke invloed dat heeft op het paard en welke invloed dat kan hebben op onze communicatie en samenwerking met ons paard.

De onderzoeken van Myler en Sprenger, van dr. Hilary Clayton, dr. Robert Cook en van dr. Elisabeth Engelke/prof. Hagen Gasse, onderbouwen dat de mond van het paard niet zondermeer geschikt is voor een bit en dat - gezien de anatomie van de paardenmond - het bit in eerste instantie maatwerk is en in tweede instantie geen vanzelfsprekend iets is, en dat bitloos dus een oplossing tot zelfs noodzaak kan zijn.

Voor Myler en Sprenger zijn hun onderzoeken een middel om betere en anatomisch passende bitten te ontwikkelen en deze ook toegestaan te krijgen in de wedstrijdreglementen.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 10:56

Ja lol, maar daar gaat het hier toch niet om.
Het gaat erom dat TS iemand wilt laten komen die naar de mond van haar paard kijkt en dan zegt welk type bit ze moet gaan gebruiken. Stang, enkel gebroken, dubbel gebroken, met scharen, zonder scharen, etc.
En dat kan gewoon niet. Dat is zelf uitvinden waar het paard het het beste op doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 11:04

TS is op zoek naar een bit wat super zacht is. (zie de OP)
Iemand met kennis van zaken kan haar adviseren welk (type) bit voor haar paard het meest "zacht"/vriendelijk is en welke bitten juist niet.

hiekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 13:51

Fijn al die reacties, heb even gekeken op de site en een mailtje gestuurd. Ben benieuwd, bedankt allemaal