[WN] bit jong paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

welk bit voor een jong paard?

Enkelgebroken D snaffle
12 (23%)
Enkelgebroken O snaffle
3 (5%)
Dubbelgebroken D snaffle
9 (17%)
Dubbelgebroken O snaffle
3 (5%)
Billy Allen snaffle
8 (15%)
Anders, nl:
17 (32%)

Totaal aantal stemmen: 52

Alnieno

bit jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 11:26

Hoi!

Ik ga binnekort beginnen met mijn nu bijna 3 jarige haflinger in te rijden. Het duurt nog wel een paar maanden, maar ben me al aan het orienteren en wil alvast een bitje kopen en hem er aan laten wennen, straks lange lijnen met hem doen en er al een 'stuur' op hebben zitten voordat ik hem ga berijden. Ik ga western met hem rijden, en krijg ook les;)
Nu zou ik graag jullie meningen willen weten over welk bit ik het beste kan gebruiken, en natuurlijk ga ik ook nog met mijn instructrice overleggen.

Volgensmij heb ik nu de meest voorkomende snaffles op een rijtje, maar als er aanvulingen, tips of commetaar is, dat is natuurlijk welkom;)

UMayDream

Re: bit jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 11:28

Naar mijn mening is bijna 3 nog een beetje aan de vroege kant voor het inrijden.. Een paard is pas op zijn 6e helemaal volgroeid he ;)

Alnieno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 11:35

als ik nu begin met lange lijnen, zadel laten wennen ed wordt hij pas echt zadelmak gemaakt rond maart/april, en hij wordt in maart 3. ik weet dat een paard pas volgroeid is op latere leeftijd, en ga dus ook geen lange buitenritten of stops en spins van hem verwachten. maar rustig werk kan geen kwaad. mat rustig werk bedoel ik dan af en toe een buitenritje, beetje bakhobbelen en basiswestern. en dan niet elke dag een vol uur uiteraad.

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 12:09

UMayDream schreef:
Naar mijn mening is bijna 3 nog een beetje aan de vroege kant voor het inrijden.. Een paard is pas op zijn 6e helemaal volgroeid he ;)

Da's een ander topic en ook geen antwoord op de vraag volgens mij.

TS: Ze kosten wel wat, maar ik hoor alleen maar goede verhalen over de bitten van Myler! Misschien kun je daar eens naar kijken. Succes met je Haffie!

Chiaraa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 12:17

Ik zou kiezen voor een appelbitje.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 13:01

ik heb ook al heel veel goede dingen gehoord over de myler bitjes, ik rij met een enkelgebroken d snaffletje maar k ben ook info aan t opzoeken voor een myler bitje, heb je ook verschillende levels in enzo!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 13:03

Dat is van te voren gewoon niet te zeggen. Het bit waar je paard lekker op reageert, dat bit is het juiste. En welke bit dat is weet je pas als je het uitprobeert.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 14:15

Ik ben het met Ibbel eens, Ik rijd zelf met een Myler level 1.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 14:21

Ook eens met: uitproberen. Enkelgebroken beviel 'mijn' paard niet, ben toen naar een Myler Level 1 gegaan.
Maar het Babybit van Myler werkt voor ons het prettigst. :)

Alnieno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 14:43

hoi allemaal,

Dankjewel voor jullie reacties!
Ik weet dat het echt aan het paard is wat hij het fijnste vind, maar ik moet toch ergens beginnen..
Over Myler had ik hier en daar ook wat gehoord, maar er zijn zoveel soorten dat het mij alleen maar nog meer in de war maakte..welk level/model is fijn??
verder lijkt een simpel enkel gebroken d snaffle misschien ook wel fijn om te beginnen, al heb ik natuurlijk geen idee hoe Alex op verschillende bitjes reageerd.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 15:30

Het beste kan je een Myler level 1 nemen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 15:52

Hier ook een myler level 1, zoals Ibbel zegt je weet het van te voren nooit zeker maar dit is wel een beetje waar ik zoveel goed over heb gehoord dat ik de acceptatie kans heel hoog acht.

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 19:54

Ik zweer ook bij mijn Myler comfort snaffle level 1, ik heb mijn paard bitloos zadelmak gemaakt en ben toen de rem en het stuur er op zat op de Myler over gestapt. Hiervoor heb ik ook af en toe aan de lange lijnen met hem gewerkt op dezelfde Myler.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 20:28

Myler comfort snaffle!
Afbeelding

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 20:33

ik zou je paard bitloos inrijden, en langzamerhand met bit overgaan (Eventueel), paarden reageren dan veel fijner en sneller op het bit :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 20:35

Ik zou kiezen voor een Bob Avila Signature Ring Snaffle, enkelgebroken bit, dikke en zware ringen, ligt rustig in de mond!
Ga met slofje mee dat je eerst bitloos gaat beleren, op touwhalster, na uitgebreid grondwerk als voorbereiding.
En op het moment dat je het paard op touwhalster in de roundpen in stap, draf, galop kunt rijden, en kunt sturen, kun je aan een bit gaan denken.

http://www.theblackyak.com/servlet/the- ... ing/Detail

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 20:42

UMayDream schreef:

Eens, maar dat zal de TS zelf moeten beslissen.

Paard wisseld tanden en kiezen tot ong. 5,5-6 jaar. In die periode kan een bit makkelijk gaan irriteren omdat de mond sneller gevoelig/pijnlijk is door het wisselen. Verzet en andere ongewenste gewoontes kunnen hiervan het gevolg zijn. Prettigste is daarom om bitloos te rijden in elk geval totdat het gehele volwassen gebit doorgekomen is. Het is daarnaast ook aan te raden ivm mogelijke problemen (stand volwassen tanden en kiezen en of problemen met wisselen) elk half jaar een paardentandarts te laten komen totdat alles gewisseld is.

(en nog even vervelend off topic :
TS lees dit aub: http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... enoeg.html )

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 20:50

Niets mis met inrijden op leeftijd van 3 jaar. Risico is wel dat je te hard van stapel kunt lopen. Maar een aantal keer in de week er 10 minuten opstappen kan op leeftijd van 3 jaar wel degelijk hoor. Moet geen uren trainen worden, maar wegzetten tot zijn zesde zou tegen je kunnen gaan werken....

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 11:07

op mylerbits.nl kan je een bitje kopen dat ja mag terug zenden als het niet goed is staat op de site geschreven, daar staat de uitleg bij ook, via google kom je erbij uit

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 16:32

billy allen d trens of simpel enkelgebroken d trensje

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 17:25

Zoals de meeste hier al aangeven, en de foto die WB laat zien, zo'n bitje heb ik ook voor mijn 3 jarige (inmiddels 5 jarige) gekocht en het bevalt prima.

Enkelgebroken zou ik zelf niet heel snel kiezen, maar dat is persoonlijk.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 18:51

hobbelheks schreef:
billy allen d trens of simpel enkelgebroken d trensje

Ik zou niet zo snel voor een D trens kiezen omdat de D vorm van de ringen toch ook zijn inwerking heeft op de paardenwang.
Voor mij, bij het beleren van een jong paard, een O ring trens.

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 19:02

ik kies juist voor een D trens omdat die het sturen wat meer verduidelijkt (bij kneveltrens is dit effect nog groter)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 19:19

En ik kies daar juist niet voor omdat ik geen ruis wil....

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 19:28

bij een D ring trek je het bit oopk nie zo snel door zen mond