Mijn verzorgster help ik wat in het rijden op mijn paardje. Ze heeft nog moeite met haar handen goed stil houden (gaat steeds beter) en mijn paardje is nogal gevoelig in haar mond. Ik zat te denken om een martingaal om te doen als ze rijdt omdat dat voor mijn gevoel een klein beetje als schokdemper kan dienen. Heeft iemand hier ervaring mee of nog andere ideeen? Ik hoor het graag!
Kan je haar niet bitloos laten rijden de komende tijd tot het goed gaat?
Tessabuddy
Geplaatst: 07-01-11 16:03
Denk niet dat het zin heeft.. Leer haar goed recht en stil te zitten. Tip: even met de schouders/armen laten draaien voor/tijdens het rijden. Dan komen de spieren in dr schouders wat losser en wordt het makkelijker om de handen stil te houden.
Haar evenwicht is nog niet optimaal, daar komt het ook vandaan, maar inderdaad regelmatig even losdraaien lijkt me een goed plan.
Bedankt voor het meedenken!
setteke
Geplaatst: 07-01-11 16:06
Maak een riempje vast voor aan je zadel en laat haar dat vasthouden, samen met de teugels. Of eventueel een beugelriem lossig om de hals en die dan ook samen met de teugels vasthouden.
Een martingaal lijkt me geen goede oplosssing
petitparis
Geplaatst: 07-01-11 16:07
ik vrees ook dat dit weinig effect zal hebben, want als je hem te kort maakt en hij dus als schokdemper kan inwerken, dan zit je met een "onduidelijk" signaal naar je paard toe en leert je verzorgster nooit een "stil" contact met de mond maken/houden
Dat heeft weinig zin, wat je nog beter kunt doen is de teugel aan de neusriem en bit vast maken, zo heeft ze een beetje gevoel en word je paard niet in de mond gestoord. Verder is het misschien voor haar handig als je een touw of de hals doet waar ze zich aan kan vasthouden.