hallo allemaal mischien hebben jullie mischien wat tips voor mij gisteren heb ik bij een heel lief vrouwtje een enkelspantuigje en een hoofdstelletje voor mijn shetje opgehaald! ze zei al dat het iets aan de de droge kant was maar dit zou met een beetje olie wel soepel worden.. ik heb zojuist met heel veel moeite beide hoofdtstellen uitelkaar gehaald en deze geprobeert in te vetten,ik ben nu al een halve fles olie kwijt,alleen al aan deze 2 en heb niet echt het idee dat het al wat soepeler wordt :-( het liefste zou ik alles in een emmer olie doen maar dit wordt wel wat duur denk ik zo maar kan ik iets anders gebruiken dan lederolie???
Waarom raden sommige het af en sommige het aan om in de sla/zonnebloem olie te leggen? Ik deed het altijd met men hoofdstellen en nooit geen last gehad.. Gewoon 5 min in lauw zonnebloem olie en goed na drogen.. ik kon der weer jaren tegen aan
trudy13
Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-11 23:20
heb nu alles heel dik in de olie 3keer alles gedaan en het zuigt enorm op,heb ook geen idee welke kwaliteit leer het is dus blijf nog maar even olieen
dacht zelf ook eerst aan sla/zonnebloemolie vandaar mijn vraag
MarvanTom
Geplaatst: 06-01-11 23:22
Al laat je het een nachtje in water staan, geen probleem. Zo weekt ook al het oude vuil en vet/olie los en heb je weer echt schoon leer, zeg maar. Wel goed afdrogen met een oude handdoek ofzo. Dan is het leer al goed soepel en als bescherming de olie erop.
__Jolien__
Geplaatst: 06-01-11 23:25
Bij tuig voor de koets is het normaal dat het leder wa stugger is!! Je kan het door in te vetten een beetje soepeler krijgen, maar het is en blijft tuig voor de koets, dat is echt normaal dat het veel stugger is dan je hoofdstel e.d. wanneer je bovenop rijd. Groetjes xx
ok bedankt jolien hierin ontbreekt gewoon de kennis,ik had zelf altijd van dat lekkere soepele leer dus dit is gewoon anders thanks
__Jolien__
Geplaatst: 06-01-11 23:37
Graag gedaan, veel ken ik er ook niet van, maar ik zie dit bij mijn papa, hij rijd vierspan pony en dat leder is veel stugger dan mijn leder (voor bovenop te rijden). En hij heeft me ook altijd verteld dat het leder voor de koets veel stugger is dan gewoon leder omdat het ook volgens mij veel sterker moet zijn.. Groetjes xx
Kippesoep
Geplaatst: 06-01-11 23:37
Er bestaat een goedje 'faulpelz' ook wel 'lazyman' genoemd. Daarvan doe je een of twee dopjes in een emmer en daar roer je met het tuig doorheen, laten drogen en het is schoon en ingevet. Werkt perfect, ik heb er laatst leren halsters mee gedaan die jaren in de kelder hebben gelegen. Je kon er iemand z'n hersens mee inslaan zo hard waren die. Ik heb ze twee keer gedaan en ze zijn weer helemaal goed te gebruiken nu
Ik gooi een nieuw hoofdstel ook altijd een nacht in de sla olie en daarna gewoon goed bij houden. Schoon maken na het rijden en wekelijks helemaal poetsen en vetten (vooral óók het hoofdstel uit elkaar halen!).
Nooit geen problemen mee gehad en na 10 jaar zien mijn hoofdstellen er nog steeds als nieuw uit.
sla olie heb ik slechte ervaringen mee, het leer werd heel kleverig ervan.
ik gebruik nu lederolie, ik leg mijn tuig op kranten en vet het net zo lang in tot de olie op het leer blijft liggen. Dan maak ik met een doekje het leer schoon en droog en blijft alles mooi soepel.
idd "eetbare olies" zijn gevoeliger voor ranzig worden en zijn een goede groeibodem voor bacteriën en schimmels warentegen, lederolie en vetten minerale olie is zoals voor het smeren van deuren kettingen, auto's... verder wordt mijn leder het soepels van een goede glycerinezeep en daarna parfumloze bodymelk/creme. Zo onderhoud ik mijn handtassen en die zijn altijd soepel. lederolie en vet voedt het leder wel en zorgt voor eenbeschermlaag, maar dit is geen vocht. eenbeetje hetzelfde verhaal als hoe droge hoeven verhelpen... Als je gaat vetten, steeds de hoeven goed bevochtigen, anders heeft het geen zin om in te vetten, want het vet legt alleen een dun bescherm laagje, maar voedt de dieper gelegen structuren niet...
Heb mijn stugge HKM hoofdstel van het weekend een middag en een nacht in lederolie laten weken, vervolgens behandeld met ledervet. Het helpt echter niets! Het lijkt wel of het leer aan de voorkant een soort van plastic laagje over zich heeft. De achterkant voelt wel soepel aan en als echt leer, maar de voorkant blijft stug en hard. Heb bijna het idee dat het hoofdstel gedeeltelijk uit plastic/kunststof bestaat...
ik heb altijd meegekregen dat teveel olie je stiksels aantast, ik zou gaan voor het advies van marvantom in lauw water leggen en goed laten inweken en dan met zadelzeep aan de slag,glycerine erop
gewoon in een hele fles lederolie zetten dus fles in een emmer leeg kiepen en tuig er in laten liggen desnoods twee dagen Geen sla olie gebruilken dit omdat sommige paarden er uitslag van krijgen aan het hoofd als het hoofdstel in de sla olie heeft gelegen Is wel een heel stuk goedkoper natuurlijk om de rest van het tuig wel in de sla olie te leggen En anders gewoon in de leerzaak een fles olie kopen en niet in de ruitersportzaak scheelt ook enorm in prijs voor de zelfde olie
Ik denk dat je het het beste veel kunt gebruiken, en goed kunt invetten. Zo'n hele nacht/dag in de olie laten liggen vind ik nooit zo'n goed idee, krijg je zo'n soppige rommel van...