Ik heb een Friese ruin 7 jaar. Heeft engels dressuur achter de kiezen van zijn zeg maar 3,5 tot 5e toen ik hem kocht. Heeft gewoonweg te jong te veel gemoeten, is erg in de krul gereden en probeert heel hard zijn best voor je te doen terwijl eigenlijk weinig echt goed vastgelegd en bekrachtigd is. Vorige eigenaar verworf weinig punten met hem (veel te vroeg op concours gegaan als je het mij vraagt, liep L2 toen ik hem kocht....)
Bij mij moet hij dus niks... nou ja niks.
Naast grondwerk, longeerwerk, spieropbouwend werk en vertrouwenswerk loopt hij aan de longe met mijn dochter op zijn rug (dekje en voltigesingel, stap, draf, galop, reageert super op haatr zithulpen!!)loopt er ZO bij met mijn zoon in stap (boomloos western, dubbelgebroken trensje):

waarbij hij regelmatig uit zichzelf aan de teugel gaat lopen en lekker gaat lopen swingen en pronken met zijn kleine ruiter
En dit is mijn harnachement (Boomloos Trekker Endurance zadel, gewoon dubbelgebroken trensje)

Nu merk ik dat engels dressuur rijden echt niet helemaal zijn ding is. Hij loopt te kroppen en beiden hebben we er geen goed gevoel bij. Ik zat erover te denken om een andere manier van rijden te gaan doen met hem. maar wat??? Zowiezo ben ik bezig hem meer op de achterhand te krijgen en dat lukt al goed. 1 optie is natuurlijk de western (en dan geen barrel races maar meer lekker recreatief westernstijl...)
Zit ik met 1 dingetje.... kun je recrreatief westernrijden leren en doen met mijn harnachement? (of is er iets speciaal aan het western of is dat toch meer uiterlijk...)
Oja, ik ga NIET het zadel van zoon gebruiken. Dat is volledig naar hem aangepast qua zitting, beugels etc.