Info: Verwisselen van een boom bij een Wintec zadel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kim90

Info: Verwisselen van een boom bij een Wintec zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 13:56

Omdat ik opzoek was naar een goede duidelijk uitleg hoe ik de boom bij mijn Wintec zadel kon verwisselen en eigenlijk vrij weinig kon vinden ( en ik niet zomaar in het wilde weg schroefjes wilde gaan losdraaien), wil ik hier een filmpje met jullie delen wat ik op youtube gevonden heb waarbij ik zelf heel erg geholpen ben.
Hierop wordt alles uitgelegd ( wel in het Engels ) en is het erg makkelijk om af te kijken hoe je het zelf moet doen.
Let wel op, bij sommige zadels is er geen kruiskop schroevendraaier nodig maar een inbussleutel, verder is de rest hetzelfde.

En nog even extra over de bomen:

Geel = smal
Groen = medium
zwart = normaal
blauw = normaal wijd
rood = wijd
wit = extra wijd

Mochten er mensen nog tips hebben w.b.t. de bomen van wintec zadels of het wisselen ervan, dan zou ik zeggen, brand los! :)
Laatst bijgewerkt door Kim90 op 06-01-11 14:23, in het totaal 3 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:58

Ik lied dat altijd door mijn zadelmaker doen. Als mijn zadel niet meer paste moest ik daar toch zijn. Dus leuk dat dat in een filmpje uitgelegd word. Maar imo erg zinloos.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:59

Bij elk winteczadel krijg je een papiertje met hierop hoe het moet. Maar eigenlijk heb je dat niet eens nodig, het wijst zich vanzelf.

petitparis

Re: Info: Verwisselen van een boom bij een Wintec zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 14:02

idd het wijst zichzelf uit... dit was 10 jaar geleden als zo en dit is nu zelfs beter. ze hebben het alleen maar makkelijker gemaakt

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 14:02

Anoniem schreef:
Ik lied dat altijd door mijn zadelmaker doen. Als mijn zadel niet meer paste moest ik daar toch zijn. Dus leuk dat dat in een filmpje uitgelegd word. Maar imo erg zinloos.

Omdat ik op bokt veel vragen tegen kwam met '' hoe kan ik het zelf doen '' heb ik deze info gedeeld.
Mijn zadel is een 2e hands zadel en daarbij kreeg ik geen papiertje..

edit: ikzelf wilde niet zomaar in het wilde weg gaan schroeven aan een zadel.
Laatst bijgewerkt door Kim90 op 06-01-11 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Baileys_7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 14:02

Anoniem schreef:

LOL je kan het in <15 minuten doen met een kruiskop. Die wintec boom is zo gemaakt dat je er juist geen zadelmaker voor nodig heb xD

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 14:06

Baileys_7 schreef:
Anoniem schreef:

LOL je kan het in <15 minuten doen met een kruiskop. Die wintec boom is zo gemaakt dat je er juist geen zadelmaker voor nodig heb xD

Als je je zadel aanpast heb je ALTIJD een zadelmaker nodig(of zelf al 30 jaar in de paarden zitten en er heel veel verstand van hebben), Want soms is een andere boom niet de oplossing. Maar past gewoon het zadel niet meer.
En dat kunnen de meeste mensen niet zien ;)

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 14:07

Als ik zie dat het zadel niet past na het verwisselen van de boom, dan ga ik inderdaad naar de zadelmaker. Ik ga geen onnodig geld uitgeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 14:09

Kim90 schreef:
Als ik zie dat het zadel niet past na het verwisselen van de boom, dan ga ik inderdaad naar de zadelmaker. Ik ga geen onnodig geld uitgeven.

Hoe kun jij zien dat het niet past? :+ Dat is dus het hele probleem, Veel mensen denken dat ze wel een zadel kunnen passen.

Baileys_7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 14:10

Anoniem schreef:
Als je je zadel aanpast heb je ALTIJD een zadelmaker nodig(of zelf al 30 jaar in de paarden zitten en er heel veel verstand van hebben), Want soms is een andere boom niet de oplossing. Maar past gewoon het zadel niet meer.
En dat kunnen de meeste mensen niet zien ;)

als het niet alleen je boom is die niet past ligt het zadel al zo knudde op je paard / wordt hij zo belemmerd in zijn bewegingen dat je idd de zadelmaker moet laten komen.

ik vind het wel een handig topic en vroeg me af of ik goed bezig was met de boom verwisselen.

Wat ik me nog afvraag is waarom je toch even moet posten als je zelf dit topic nutteloos vindt?

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 14:10

ik heb mensen om me heen die dat wel kunnen :) En idd ik vind dat ik dat zelf ook wel aardig kan beoordelen, jij weet niet wat mijn kennis daarin is ;)

Baileys_7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 14:14

heb je zelf uberhaupt wel een wintec liggen?
als je telkens je zadelmaker langs laat komen om een boom aan te passen moet je toch minimaal kieffer kunnen betalen en zou je je neus ophalen voor wintec...

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 14:15

Handig toch, Ik heb ook geen papiertje gehad :D
Dus is dit wel handig...bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 14:17

Kim90 schreef:
Ik vraag me af hoe jij dat kan beoordelen vanuit je stoel thuis..

Hoe ik weet dat er veel mensen denken een zadel te kunnen passen, tewijl ze dat niet kunnen?

Omdat ik ogen heb, en regelmatig om me heen kijk ;) en dan heel veel mensen zie met een slecht liggend zadel (en ja als het heel beroerd ligt kan ik het ook nog wel zien ;) ) Hier heb ik het trouwens niet specefiek over jou, Maar over 95% van paardrijdend nederland ;) Want ik ken idd ook wel mensen die best goed kunnen zien hoe het ligt.

Verder wil ik deze discussie stoppen. We gaan namelijk erg offtopic

farahtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 14:19

ik heb zowel een wintec als een kieffer en een harry's horse
ik vond het verwisselen vrij makkelijk alleen bij de harry's horse moets ik de breedste er in zetten en daar zijn we wel effe mee bezig geweest omdat wel wat moeilijker was omdat deze zo breed moest.
met de kiefer en de wintec heb ik geen problemen gehad en ook geen zadel maker / ruitersport bij nodig gehad. ik doe het wel altijd met zen tweeen even een extra handje is nooit weg.

ik vind het een goed topic

farahtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 14:26

Kim90 schreef:
@ nini_roosje: Als je wilt spuien over mensen om je heen en niet specifiek over mij waarom doe je dat dan hier? Ik help mensen aan info om hun wintec boom te verwisselen, het is geen discussie topic.

Gelukkig zijn er ook nog mensen die het topic wel handig vinden :)

tuurlijk ;) alleen mensen denken er niet altijd bij na en die denken dan weer een beter weter maar , het is vreselijk handig stel je bent er mee bezig en weet het effe niet meer effe het filmpje bekijken en dan kun je rustig weer verder :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 14:28

Verder is het ook best een handig filmpje, Voor wanneer er een keer een schroef los gaat dat je die zelf weer vast kan zetten. Maar niet om zelf een zadel aan te passen. En dat is mijn mening ;)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 14:34

Nou TS ik weet zeker dat je heel veel mensen helpt door dit topic te plaatsen.
Laat andere maar zeuren hoor,nix van aan trekken.
Het topic gaat over hoe je een boom verwisseld,NIET over of een zadel past.

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 14:46

gohya schreef:
Nou TS ik weet zeker dat je heel veel mensen helpt door dit topic te plaatsen.
Laat andere maar zeuren hoor,nix van aan trekken.
Het topic gaat over hoe je een boom verwisseld,NIET over of een zadel past.

gelukkig, dat was ook mijn insteek :)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 14:55

Handig filmpje bewaar ik zeker als het van pas komt en wie verder nog tips heeft, plaats ze hier, dan heeft iedereen er wat aan.

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 15:04

Ik heb trouwens net zo'n boommeter aangeschaft van wintec, om te kijken welke wintec boom mijn pony straks moet hebben.
erg handig +:)+

farahtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 15:20

oja als je een wintec dressuur hebt (isabell werth) en je haal hem uit elkaar en weer inelkaar is het wel handig om aan de voorste singel stoot te trekken dan trek je het zadel weer makkelijker in elkaar zonder dat de singel stoten er tussen zitten ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 15:23

Ik zal trouwens nog een tip geven mbt bomen verwisselen. Controleer regelmatig of de schroeven nog goed vast zitten! volgens mijn zadelmaker kunnen die snel (en al helemaal als ze nieuw zijn en nooit los geweest zijn) los gaan zitten. Daar kan je paard drukplekken van krijgen. Iets dus om goed in de gaten te houden ;)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 15:29

da's wel een erg goede tip! heb bij m'n vzh nooit problemen mee gehad, daar kreeg ik de schroeven na 8 jaar niet meer bij los...
maar bij de nieuwere is de bevestiging idd iets anders...

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 15:33

Anoniem schreef:
Ik zal trouwens nog een tip geven mbt bomen verwisselen. Controleer regelmatig of de schroeven nog goed vast zitten! volgens mijn zadelmaker kunnen die snel (en al helemaal als ze nieuw zijn en nooit los geweest zijn) los gaan zitten. Daar kan je paard drukplekken van krijgen. Iets dus om goed in de gaten te houden ;)

+:)+ goede tip