Ontwerp/beschrijf je ideale bitloze barokke hoofdstel...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Marja

Ontwerp/beschrijf je ideale bitloze barokke hoofdstel...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 11:17

Zoals de titel al zegt: ontwerp/beschrijf in woorden hoe volgens jou een barok bitloos hoofdstel er uit zou moeten zien.
Het mooiste ontwerp, dat is dus degene die de meeste mensen zal aanspreken, oftewel die het meest commercieel is, zal gemaakt worden en bij De Barokshop in het assortiment komen.

Reacties op ontwerpen/beschrijvingen zijn dan ook welkom in dit topic, links naar je favoriete bestaande bitloze hoofdstellen mogen ook.

Ter inspiratie: allerlei types 'gewone' barokke hoofdstellen vindt je natuurlijk op www.barokshop.com.

Kaspar

Re: Ontwerp/beschrijf je ideale bitloze barokke hoofdstel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 12:12

Hoofdstel type Sevilla in het donker bruin met zilveren ornamenten en gespwerk, donker bruin onderlegde neus- en frontriem, bruine stiksels in sidepull uitvoering met bijpassende teugels. Deze vraag had ik je overigens pas geleden gemaild.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 11:45

In engelse variant zou een sidepull ook mooi zijn.
Bonfire neusriem, blingbling frontriem en leverbaar in zwart, donker bruin en londen kleur met bijpassende teugels.
Dit is enkel maar te vinden in kruislingse hoofdstellen, terwijl niet iedereen daar graag mee rijd.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 13:42

Ik heb een tijdje terug een hoofdstel bij jullie gekocht en bitloos gemaakt.
Waar normaal het bit zit, heb ik messing ringetjes aan gemaakt en het is nu gewoon een sidepull.
Niet echt waar het bit zit, maar dat lusje er omheen, die om de neusriem heen zit.

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 13:47

Henkje schreef:
Ik heb een tijdje terug een hoofdstel bij jullie gekocht en bitloos gemaakt.
Waar normaal het bit zit, heb ik messing ringetjes aan gemaakt en het is nu gewoon een sidepull.
Niet echt waar het bit zit, maar dat lusje er omheen, die om de neusriem heen zit.

Heb je een duidelijke foto ervan want je maakt me nieuwschierig?
Hoe zit het bijv. met de lengte van de bakstukken dan?

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 14:12

Ik zal morgen een foto maken, heb het hoofdstel op stal.
De bakstukken heb ik iets korter gemaakt, zoals het bij een normale sidepull ook zou zitten.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 17:38

Henkje ik ben ook heel benieuwd naar een goede duidelijke foto.
Ik liep namelijk ook met dit idee rond (omdat er dus nergens echt gave sidepulls te vinden zijn), dus ben heel benieuwd hoe het eruit zit en of het ook ech werkt met rijden.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 14:57

Paardlief was wel erg vies. Hoofdstel zit ook niet echt vast, maar voor het idee:

Afbeelding Afbeelding

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 15:56

En wat is het voordeel van de clipjes aan de teugels ipv de teugels direct aan de ring vast te maken?
En dit schuift niet en stuurt goed?

Wat vinden andere side pull gebruikers van deze oplossing? Graag alle vragen/opmerkingen die in jullie opkomen! Dankjewel vast...

(Edit) oh ja, en ik vind de Sevilla bruin/goud erg mooi staan op je paard. Zou het leuk vinden om een foto te zien van jullie helemaal schoon en netjes! Op de Barokshophyve kun je ook foto's plaatsen in de klantenfotogalerij, daar hoort jouw knapperd natuurlijk ook tussen!

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 16:01

Heb je geen last van het verschuifen vanhet bakstuk en dan ook het beschadigen van het leer aan de gesp?

Clipjes zijn handiger, zo maak je even snel de teugel los (ik ben lui).

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 16:17

Het schuift eigenlijk niet. De teugels zijn ook redelijk zwaar en houden de boel naar beneden. Ook wordt de neusriem boven breder. Het is wel mogelijk om de bakstukken aan de neusriem vast te maken denk ik. Door dat onderste lusje. Dan heb je sowieso geen geschuif.
Ik had eerst het ringetje echt aan de neusriem, maar dat was niet handig. Het ziet zo ook wat mooier uit.
De clipjes zijn ook luiheid :) Ik moet eerst een stuk lopen door een smal paadje richting bos, dan heb ik wat meer ruimte met een losse teugel.

Foto met schoon paard zal volgen, ook compleet met borsttuig.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 12:00

Ziet er netjes uit Henkje.

Echter zou ik wel graag wat aanpassingen zien op het hoofdstel.
Zo is de neusriem eigenlijk wat te kort voor een sidepull, je ziet namelijk een hele rij gaatjes aan de zijkant. Ik zou dus graag de neusriem wat langer zien zodat deze ook iets hoger kan. De frontriem ook iets langer, het lijkt nu dat deze erg het kopstuk naar voren trekt. En de teugelringen zou ik het liefste willen opsluiten Hiermee bedoel ik het lusje waar normaal het bit aan hangt iets korter maken zodat de ringen echte naast de neusriem komen te hangen en dan tussen de gesp en de ring een horizontaal stiksel maken zodat de ring niet naar boven getrokken kan worden richting de gesp.
Verder zou ik dit hoofdstel heel graag in bruine uitvoering zien met zilver gespwerk.
Beetje duidelijk zo???

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 15:45

Ja, het is eigenlijk net iets te klein. Dat klopt. Ik dacht dat een maat groter weer veel te groot zou zijn voor zijn hoofd ;)
Ik ben wel benieuwd als er dadelijk echte bitloze barokhoofdstellen zijn. Maar voor een tijdelijke oplossing kan dit wel.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 16:59

Welke maat hoofdstel heb je en welke maat heeft je paard normaal?
Ik heb al lopen denken een bitloos barok hoofdstel naar eigen ontwerp te laten maken, omdat er gewoonweg niets te vinden is in NL

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 17:10

Ik heb maat cob/full besteld. Ik dacht dat extra full te groot zou zijn.
Normaal heeft hij een kleine full.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 17:46

Hmmm dan gaat het voor mijn paard dezelfde problemen geven als bij jou paard. Dan is zelf wat laten maken aan de hand van mijn huidige sidepull handiger.

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 10:57

Ik heb een hoofdstel van je website afgehaald en een beetje bewerkt hoe ik het ideale bitloze barok hoofdstel eruit moet zien.
Afbeelding
De bakstukken moeten vastgenaaid zijn aan de neusriem, die 3 vingers onder het jukbeen moet zitten (dat kon ik in PS niet echt aanpassen) en daaraan moet aan beide kanten een ring zitten (niet te groot) die niet veel kan bewegen. De keelriem loopt over in rondgenaaide leren touwtjes of zwarte nylon touwtjes van ongeveer 1 cm doorsnee. Die lopen gekruist onder de kaak en komen door de ringetjes aan de zijkant door, en eindigen in een ring waar de teugels aan kunnen worden bevestigd. De neusriem mag niet schuiven en moet goed aansluitend om de neus vastgemaakt kunnen worden. Dr. Cook systeem dus. Ik hoop dat de foto en de beschrijving duidelijk genoeg zijn? :D

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:33

ik zou graag bovengenoemd hoofdstel zien maar dan met een kaptoom neusriem.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:36

Ik vind bovengenoemd hoofdstel (kaakgekruist dus) perfect! Zoiets zoek ik, maar het is meestal nogal 'saai', zo barok maakt het af :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:37

Zelfde als Thoraklover zegt, maar dan als sidepull, een die niet schuift.. :)

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 14:18

Mijn intresse zou ook meer uitgaan naar een sidepull.

Zijn jullie ook aanwezig met een stand op de Equitana?

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 17:39

Grote nadeel van Siddle Pull is dat het snel schuift als het niet goed om de neus zit, en het mag ook weer niet te strak zitten want dan krijg je drukplekken. Tenzij je de neusriem zacht onderlegt, maar dan is de kans op schuiven weer groter. Daar naast kunnen sommige paarden niet goed tegen druk op de neus, dit systeem verdeeld de druk over het hele hoofd :)

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 21:07

Dus we hebben voornamelijk liefhebbers van crosslinks en sidepulls.
Als ik de PS-foto bekijk, dan zou je in basis hetzelfde bitloze hoofdstel daarvoor kunnen gebruiken als voor de sidepull.
Het enige verschil zou de keelriem zijn; bij een crosslink overgaand in touwtjes kruislings onder de kaak door en bij een sidepull de gewone keelriem.
De keelriem van de Sevilla is al aan 2 kanten los/vast te maken en dus te vervangen.

Is het dan handig om het hoofdstel als combinatie sidepull en crosslink aan te bieden (met dus 2 keelriemen zoals boven beschreven) of als 2 verschillende modellen barok bitloos?
Oftewel, wisselen jullie deze systemen af?

Ik laat op dit moment een sidepull sample hoofdstel (gebaseerd op het model Sevilla, zoals op de foto's in dit topic) maken, maar ik ga even proberen of de crosslinkversie ook als samplehoofdstel gemaakt kan worden.
Zodra ik meer weet laat ik het weten!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 21:33

Ik wissel niet af, maar gebruik altijd het kaakgekruiste systeem. Mijn paard reageert niet op druk aan de neus (dus ook niet altijd even super op bit) maar reageert wel goed bij druk aan de kaken.

Hoeveel zou het bitloze hoofdstel ongeveer gaan kosten? Ik ben erg geïnteresseerd :)

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 21:36

thoraklover schreef:
Grote nadeel van Siddle Pull is dat het snel schuift als het niet goed om de neus zit, en het mag ook weer niet te strak zitten want dan krijg je drukplekken. Tenzij je de neusriem zacht onderlegt, maar dan is de kans op schuiven weer groter. Daar naast kunnen sommige paarden niet goed tegen druk op de neus, dit systeem verdeeld de druk over het hele hoofd :)

As sidepull en kaakriem heeft (ipv keelriem) en je de ringen iets hoger op het bakstuk plaatst (zoals bij de academische hoofdstellen) heb je absoluut geen probleem met schuiven. De sidepull ligt dan heel er stabiel om het hoofd.