Wat is een fijne springsingel met buikflap?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Joki

Wat is een fijne springsingel met buikflap?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 20:15

Ik heb tot nu toe altijd gesprongen met een simpele veelzijdigheidssingel. Echter krijgt mijn paard dit jaar voor het eerst ijzers en durf ik met stiften in niet zonder buikflap te springen. Nu ben ik dus op zoek naar een fijne singel voor een behoorlijk gevoelig paard.

Daarom wil ik graag jullie ervaringen; welke singels waren fijn, welke singels niet. Zodat ik hopelijk in 1x de goede keuze kan maken.

Scum

Re: Wat is een fijne springsingel met buikflap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:50

Ik heb er hier 2 liggen. Geen idee wat voor merk. Ik kijk gewoon of ze er degelijk uit zien. Natuurlijk komen er krassen op, maar daarvoor heb je zo'n ding ook. Ik zou dus niet voor peperduur gaan. Die van mij gaan al jaren mee en ik heb gewoon de goedkoopste genomen.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 18:27

Ik zou ook voor een eenvoudige gaan, wel met elastiek en verder zou het mij ook niet zo veel uitmaken. Volgensmij heeft Rossner zo ongeveer de goedkoopste. Op Equitana heb je dit soort dingen ook altijd mooie liggen, mooi excuus voor jezelf om daarheen te gaan :P Is in maart, neem aan dat je van te voren toch nog niet heel veel met kalkoenen gaat rijden.

Cavaliere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 19:21

ik heb de Schockemole vancouver en vind dat echt een heerlijke singel.

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 15:14

ik heb er eentje van Tolga. Heb hem nog niet zo lang dus kan nog niets vertellen over kwaliteit of dergelijke, wel is het echt een zachte soepele singel. Mijn paardje haar dressuursingel is er eentje met gel maar daar moet ik een wolletje tussen doen anders krijgt ze wondjes. Bij deze singel is dat geen enkel probleem. De reden dat ik deze gekozen heb is vooral omdat ze deze in het juist kleur bruin hadden en ook nog eens in vrij kleine maat.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 15:22

Ik vind kwaliteit toch wel belangrijk...
ik ken namelijk iemand die ooit goedkope singels had..... heel leuk, maar na een paar keer rijden...brak gewoon het elastiek.

goedkoop kan op deze manier duurkoop worden! (daarbij bedoel ik dus niet dat het perse duur moet zijn om goed te zijn!).

Maar ik denk dat je liever 20/30 euro meer uit kan geven dat je zeker weet dat je veilig zit....dan dat je een singel van 40 euro koopt die na 10 keer rijden boven een sprong breekt.

koop in ieder geval een nieuwe of een goed merk....natuurlijk nooit 100% garantie, maar die hebben een naam hoog te houden.

Je hebt namelijk ook mensen die dan via via adverteren en zogenaamd ergens een opkoop hebben gedaan van goedkope/merkloze singels...en daar wordt je niet altijd blij van!

xxitsmexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 21:18

ik heb er een gekocht hier via bokt van claire??? (ofzo dacht ik) die is niet giga duur en super kwaliteit ik heb deze nu al 2 jaar en ziet er nog super uit ook aan het elastiek is niks te merken

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 12:14

Denk bij het kopen van een springsingel wel aan het soort bevestigings haak of riem onder op de singel. Ze maar de haak of riem waar je de martingaal aan vast kunt maken.

Afbeelding
Dit is gevaarlijk, omdat hier het paard met de stiften in kan blijven zitten, dit heeft een kennis van mij meegemaakt.

Je kunt daarom veel beter een kopen met een riempje, dat is veiliger.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 17:09

HBZ schreef:
Denk bij het kopen van een springsingel wel aan het soort bevestigings haak of riem onder op de singel. Ze maar de haak of riem waar je de martingaal aan vast kunt maken.

Afbeelding
Dit is gevaarlijk, omdat hier het paard met de stiften in kan blijven zitten, dit heeft een kennis van mij meegemaakt.

Bijna alle springflappen hebben wel zo'n ringetje, ze kunnen ook hun stift tussen de buik en de singel stoppen dus ook dag zou dan gevaarlijk zijn. Heb ook wel eens een paard gezien die een gat in zijn buikflap trapte en zo bleef hangen.. Dus tja om daar nou een springflap voor te laten liggen zou ik persoonlijk niet doen.

valonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 17:15

ik weet niet zo goed welke springsingels met flap goed zijn .. maar adverseer je wel om aan beide kanten elestiek te doen als je elestiek wil

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 09:56

valonka schreef:
ik weet niet zo goed welke springsingels met flap goed zijn .. maar adverseer je wel om aan beide kanten elestiek te doen als je elestiek wil

Dit is ook afhankelijk van wat je wilt, elastiek rekt op ten duur wel uit. Dus hou daar goed rekening mee.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 09:58

superlise schreef:
HBZ schreef:

Afbeelding

Bijna alle springflappen hebben wel zo'n ringetje, ze kunnen ook hun stift tussen de buik en de singel stoppen dus ook dag zou dan gevaarlijk zijn. Heb ook wel eens een paard gezien die een gat in zijn buikflap trapte en zo bleef hangen.. Dus tja om daar nou een springflap voor te laten liggen zou ik persoonlijk niet doen.

Het gaat ook niet om het ringetje, het gaat op de haak waar je je martingaal aan bevestigd. Wanneer je een paard hebt die zijn voorbenen heel hoog onder zich trekt, blijft de stift sneller in deze haak zitten, dan wanneer je er een hebt met een riempje. Beide zijn ze verkrijgbaar in diverse soorten.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 10:00

dan gok ik dat ik daar geen last van heb. Mijn paard vouwt over het algemeen meer voor zich dan onder zich

Yael_Tdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 19:01

ik heb echt een super lekkere echt ook voor alle zadels en met 14 ringetjes !

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 19:05

even offtopic, maar zo'n singel met alleen een riempje.
waar dient dat riempje dan voor?

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 19:31

_maaike_D schreef:
even offtopic, maar zo'n singel met alleen een riempje.
waar dient dat riempje dan voor?

Daar kun je de martingaal tussen vastmaken.

Zelf zou ik ook kiezen voor beide zijdes elastiek, dit omdat ik vind dat je zadel dan niet naar 1 kant trekt. Ik ben in het bezit van een eenvoudige singel en een BR Jos Lansink.
De BR Jos Lansink daar hangt een flink prijskaartje aan (180,-), maar is heerlijk zacht gevoerd.
Let op, als je deze singel aanschaft, hij is dik gevoerd dus je hebt al gauw een maatje langer nodig.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 19:42

zou trouwens een bontje er tussen helpen voor mijn gevoelige merrie. Ik ben nog in twijfel omdat de singel ook voor sgw gebruikt gaat worden en ik er nog niet over uit was of een bontje door de waterbak handig is

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 19:46

Citaat:
Het gaat ook niet om het ringetje, het gaat op de haak waar je je martingaal aan bevestigd. Wanneer je een paard hebt die zijn voorbenen heel hoog onder zich trekt, blijft de stift sneller in deze haak zitten, dan wanneer je er een hebt met een riempje. Beide zijn ze verkrijgbaar in diverse soorten.

Ik heb toevallig deze, de haak zit muurvast op de singel, krijg je netaan het leertje van de martingaal tussen, dus ik ben het niet helemaal met je theorie eens.

vionnesem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 19:49

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 19:56

Joki schreef:
zou trouwens een bontje er tussen helpen voor mijn gevoelige merrie. Ik ben nog in twijfel omdat de singel ook voor sgw gebruikt gaat worden en ik er nog niet over uit was of een bontje door de waterbak handig is

ik heb de Br jos lansink met bontje.
dit bont zit echt alleen aan de binnenkant van de singel.
er steekt weinig uit en het wordt dus ook nauwelijks nat.
je kan het bont er ook met klitteband vanaf halen

KimvWijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:16

Ik heb m besteld bij emmers.eu winkel in belgie net over de grens.. hele fijne singel voor leuke prijs!!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 18:51

ik heb deze van kentaur. Is een anatomisch model en heeft een lapje leer over het ringetje heen kost wat maar dan heb je ook wat!
Afbeelding

co2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 00:45

Ik heb ook een Schockemöhle Vancouver en wil echt niet anders meer! Voorheen diverse merken gehad, maar geen een zo fijn als deze. :n