Barefoot en bitloos

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kim_Asterix

Barefoot en bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 16:42

hoi allemaal!

ik zou heel graag bitloos en met barefoot zadel willen gaan rijden...
mijn pony is western beleerd maar dus ook met western zadel en hoofdstel.
ik ben nog bezig maar al heel ver dat ik gewoon contact kan hebben met de mond en op normale hulpen alle oefeningen doen enzo want ik wil grotendeels van het western af... in het bos vind ik het wel heerlijk om western te rijden maar dan met een normaal hoofdstel tegenwoordig (zonder scherp bit dan hé) maar mijn vraag is dus: wie is er al eerder overgegaan naar bitloos of een barefoot zadel?
mijn vriendin rijd met haar fjord soms bitloos maar dan met halster en ik wil met hoofdstel. maar aangezien haar paard overal heel anders op reageert kan zij mij niet verder helpen. ook rijd zij met barefoot zadel en dat vind ik zelf ook heel fijn rijden. ik heb andere mensen er ook mee zien rijden op warmbloeden enzo dus ben wel benieuwd hoe zij dit vinden...
mijn pony (Buddy) reageert over het algemeen heel kalm op nieuwe dingen maar omdat hij altijd met westernzadel heeft gereden weet ik niet hoe hij nu zal reageren en toen ik voor het eerst zonder zadel op hem ging vond hij dat wel heel raar en vond hij dat zelfs eng.

verder heeft hij ook nooit gesprongen dus dat ben ik nu langzaam aan het aanleren met eerst snuffelen aan het balkje en hij heeft zelfs al over een balkje heengestapt! toen zat ik er niet op maar dat ga ik nu leren met de manegeeigenaar. zij zal mij ook verder helpen met het zadel enzo. ik vraag dus om jullie ervaring ermee.

groetjes

Nachtlampje

Re: Barefoot en bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 16:55

Ik rijd met een barefoot :) Zit heerlijk, kan makkelijk 6/7 uur rijden zonder enige last. Je ontwikkelt ook echt een hele goede zit en stilheid van het been, een hele ervaren instructeur noemde mijn houding "perfect!" na 3 maanden barefoot :)
En ben bezig mijn paardje om te scholen tot bitloos! K heb zelf een indian bosal (zowel kingekruist als sidepull te gebruiken) laten maken, voor mijzelf. dat kan dus ook :P Je kunt ook iemand laten langskomen met allerlei bitloze optomingen, mag je uitproberen wat het fijnste zit en t beste reageerd. Sommige hoofdstellen zien er heel mooi uit maar geven eigenlijk een best slechte druk/druk op de verkeerde plek/ipv druk omhoogschuifen van het hoofdstel. Daar kan je, bij interesse, me nog wel over pb-en :)
Een paard dat zonder zadel rijden eng vind, vind ik best vreemd.. een zadel zou enger moeten zijn dan een persoon die hij vertrouwd. Misschien omdat hij nu opeens levende, bewegende warmte voelde, of een slechte ervaring heeft gehad? Je kunt altijd eerst een keer met een dekje ertussen rijden.
Een barefoot is gewoon een zadel, met eigenlijk bomen van beweeglijk, soepel vilt ipv houten, oncomfortabele bomen. Het geeft je paard een ontspannen rug, geen drukkingen en ruggengraatvrijheid, en ook ruimte om te groeien, zonder dat het zadel zal knellen. Op boomloosrijden.nl kun je een testzadel aanvragen, er zijn ook westernmodellen. :) Je moet wel wennen (zeggen ze, heb ik niets van gemerkt) aan je beenvrijheid.

Pb me maar als je nog meer vragen hebt :)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 16:57

oei heb wel heel veel smileys..

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 20:42

Bedankt voor je antwoord!
ik rijd zelf erg vaak op een barefoot dus weet wat je bedoeld met veel beenvrijheid.
ik heb mijn paardje nog niet heel lang maar ik weet wel dat de vorige eigenaar nooit zonder zadel is geweest op Buddy. dus wat jij zegt zou kunnen;) ja ik weet het ook niet precies maar hij vind het in ieder geval wel leuk dus hij reageert ook niet heel terugdeinsend.
Ik heb inderdaat al heel veel op boomloosrijden.nl gekeken! veelbelovende site en we gaan zeker een testzadel aanvragen.
over dat hoofdstel: ja heb je ook gelijk in... ik heb wel een hele goede gezien dus daar had ik wel intresse bij en die kan altijd terug dus ik denk dat ik die dan maar probeer en even laat keuren bij iemand die daar dus meer verstand van heeft kwa drukplekken enzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 21:31

Ik zou in geval van een boomloos zadel eerder kijken naar een trekker pro o.i.d.

Een barefoot is in elk geval totaal ongeschikt om mee te springen. Daarbij heb ik zowel zelf als bij lesklanten zelfs bij alleen doorzitten en een ronde rug slechte ervaringen met de barefoot's. Altijd droge plekken onder de beugelophanging..

Wat betreft bitloos rijden: het is een kwestie van leren wijken voor druk. Daarbij is het belangrijk dat het hoofdstel een goeie release geeft op het moment dat de druk weggenomen wordt. Da vallen in elk geval bijna alle kaakgekruiste/kingekruiste hoofdstellen al af. Dit omdat die hoofdstellen vaak haperen/beetje vast blijven zitten bij het wegnemen van de druk. Een sidepull of touwhalster is dan effectiever.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 23:10

Ik ga mee met het antwoord van Fellor.
Ik ken veel mensen die heel tevreden zijn met hun barefoot, maar ook genoeg mindere verhalen die dan inderdaad vaak te maken hebben met druk op de plek van de beugelophanging. Barefoot past op veel paarden, maar zeker niet op alle. Op mijn eigen paardje bijvoorbeeld lag het gewoon niet lekker, het bleef naar voren schuiven en paard liep er gewoon niet lekker mee. Heb nu een trekker endurance pro waar ik ontzettend tevreden mee ben.
Er zijn veel verschillende boomloze zadels, zou me als ik jou was niet direct vastpinnen op een bepaald merk maar gewoon kijken naar wat het best bij jou en je paard past, qua zit en ook qua drukverdeling.

Bitloos rijden hoeft geen giga verschil te zijn, maar een goede release en duidelijkheid is wel heel belangrijk. Ik rijd zelf vaak met een sidepull of de marylot bloem. Touwhalster rijd ik afentoe mee, maar als ik meer wil vragen geeft het voor mijn paardje teveel ruis, hij loopt dan beter op een andere variant.

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 14:13

@ Fellor:
Met wat jij zegt over het springen en doorzitten ben ik het totaal oneens. want je krijgt er juist een betere houding van als je maar goed oefent ik rijd nu 1,5 jaar lang al met barefoot en daarin heb ik een gewone goede houding en het springen gaat moeilijker maar dat is ook gewoon wennen.
Met die plekken zou inderdaat kunnen op 1 fjord bij ons op de manege is dat inderdaat ook zo maar met degene die ik rijd zeker niet dus dat licht er een beetje aan maar als hij er plekken van krijgt stop ik daar inderdaat zowiezo mee.

Ja, maar denk dan wel dat het ook vaak aan het merk hoofdstel licht er zijn ook hele goede kingekruiste enzo. maar ik neem dan zowiezo wel een die goed zit dus daar let ik ook wel op als ik een goede heb gevonden om te passen. Er zijn echt ook wel hele goede.
ik rijd de pony nu ook met touwhalster maar dat bevalt me heel slecht. hij reageert daar ook amper op dus dat is zeker geen optie om dat te gaan proberen met Buddy.

@ raya00:
ik ben dus 1 van de tevreden mensen. over de beugelophanging heb ik ook een antwoord aan Fellor gegeven. Kwa hoe het soms zit ben ik het met je eens! vaak zit het goed maar er zijn zeker uitzonderingen. dus dat is meer een kwestie van een zadels passen.
verder heb ik geen ervaring met trekker endurance pro dus daar zoek ik nog wel wat info over op. Ik ben echt in een testfase en het kan ook zijn dat ik er over een half jaar pas een goede heb dus ik wil echt een die ik fijn vind en Buddy is natuurlijk belangrijker dus kijk eerst hoe hij ermee reageert enzo.

verder ga ik nog even goed kijken wat voorn hoofdstel nou welke voor en nadelen heeft dus daar ben ik ook nog niet uit. de marylot bloem lijkt me wel een hele fijne variant trouwens!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 14:15

De marylot bloem is een ook een fijne en betaalbare om uit te proberen, je kunt deze makkelijk aan je betsaande hoofdstel maken.
Deze is overigens wel lichter dan de gluckrad.

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 17:49

Oke gebruik je hem zelf ook dan annebe?

CosMir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 22:06

Mijn quarter was met bereden met een gewoon westernzadel en westernbit met scharen. Heb enkele weken nadat ik hem kocht zijn hoofdstel afgedaan en er een touwhalstertje omgeknoopt...geen probleem opdat hij goed reageerde op zit en beenhulpen en teugeldruk tegen de hals. Een poos later ook overgestapt naar boomloos (startrekk en Ghost) beiden fijne zadels en mijn paardje begon alleen maar beter (vrijer) onder zijn zadel te bewegen...alleen maar voordelen dus (bij een goed zadel tenminste, ik persoonlijk vind de barefoot niet fijn en mijn paardje dacht daar net zo over..) mit je voldoende balans hebt natuurlijk.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:04

Iemand nog ervaringen met boomloos en springen?

CosMir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 16:48

Kan prima springen met een Ghost...met Startrekk wordt lastiger ivm pommel aan voorkant, net zoals bij diverse andere boomloze zadels...

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 16:50

Zit namelijk te twijfelen of ik een boomloos zadel wil kopen. En dan uitstraling veelzijdigheid denk ik. Dus met gewone beugels.
Maar wil nog wel gewoon goed kunnen springen, dus vandaar.

Zag een mooie tweedehands Barefoot, dus vroeg me af of die daar eventueel geschikt voor zou kunnen zijn.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 19:09

De bloem gebruik ik vooral in de lessen.

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 10:40

oke k ben zelf fan van de bloem dus dat is zeker een optie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 10:59

Chicalover schreef:
@ Fellor:
Met wat jij zegt over het springen en doorzitten ben ik het totaal oneens. want je krijgt er juist een betere houding van als je maar goed oefent ik rijd nu 1,5 jaar lang al met barefoot en daarin heb ik een gewone goede houding en het springen gaat moeilijker maar dat is ook gewoon wennen.
Met die plekken zou inderdaat kunnen op 1 fjord bij ons op de manege is dat inderdaat ook zo maar met degene die ik rijd zeker niet dus dat licht er een beetje aan maar als hij er plekken van krijgt stop ik daar inderdaat zowiezo mee.

Ja, maar denk dan wel dat het ook vaak aan het merk hoofdstel licht er zijn ook hele goede kingekruiste enzo. maar ik neem dan zowiezo wel een die goed zit dus daar let ik ook wel op als ik een goede heb gevonden om te passen. Er zijn echt ook wel hele goede.
ik rijd de pony nu ook met touwhalster maar dat bevalt me heel slecht. hij reageert daar ook amper op dus dat is zeker geen optie om dat te gaan proberen met Buddy.

Het gaat niet om de houding, het gaat om de drukverdeling. (Buiten dat ik de gedwongen stoelzit bij barefoot ook altijd verschrikkelijk vind om te zien)
Het zadel is wat mij betreft voor geen enkel paard geschikt. Gooi er maar eens een plip onder, dan zal je zien dat je met een boomloos zadel met kussens of wat stevigheid altijd voor een betere drukverdeling kan zorgen (uitgaande van dat beide zadels passen). Ik ben overigens wel volledig voor boomloos (voordat dat weer ter sprake staat).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 11:01

Chicalover schreef:

Het probleem bij die bloem is:
wanneer je je teugel wat meer naar onder vastmaakt en je brengt je teugel van de hals, dan akntelt de bloem aan die kant juist IN het hoofd. Je geeft dus een zeer tegenstrijdige hulp. Bij iedere terugwerkende hulp (dus ook eenzijdig) trekt de hele neusriem aan, dus dat is ook erg onduidelijk.

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 21:28

Fellor schreef:
Chicalover schreef:

Het probleem bij die bloem is:
wanneer je je teugel wat meer naar onder vastmaakt en je brengt je teugel van de hals, dan akntelt de bloem aan die kant juist IN het hoofd. Je geeft dus een zeer tegenstrijdige hulp. Bij iedere terugwerkende hulp (dus ook eenzijdig) trekt de hele neusriem aan, dus dat is ook erg onduidelijk.

ja klopt, met de bloem kun je inderdaat verschillende hoofdstellen namaken. maar ik hou het simpel maar zo kun je meerdere soorten in 1 proberen maar ik heb inderdaat gezien kwa dat kantelen dus daarom vind ik het nogal tegenstrijdig.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 22:06

Ik kan best springen met barefoot cheyenne hoor..
geen probleem, en thom (hopeloze springer) heeft volgens mij wat steun aan mijn benen die beter te voelen zijn door het gebrek aan hout tussen ons in, hij springt recht en zet goed af :3 maar wij doen alleen natuursprongetjes die toevallig buiten zijn.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 22:29

ik denk er ook over om een boomloos zadel aan te schaffen voor mijn kleine brede fjord, ik rij nu met een stockzadel en hoorde dat hij waarschijnlijk te lang was voor mijn pony haar rug, ben benieuwd naar ervaringen met een boomlooszadel

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 12:35

Fellor schreef:
Chicalover schreef:
@ Fellor:

Het gaat niet om de houding, het gaat om de drukverdeling. (Buiten dat ik de gedwongen stoelzit bij barefoot ook altijd verschrikkelijk vind om te zien)
Het zadel is wat mij betreft voor geen enkel paard geschikt. Gooi er maar eens een plip onder, dan zal je zien dat je met een boomloos zadel met kussens of wat stevigheid altijd voor een betere drukverdeling kan zorgen (uitgaande van dat beide zadels passen). Ik ben overigens wel volledig voor boomloos (voordat dat weer ter sprake staat).

Ach , komop , ik heb verschillende PLIP-testen langs zien komen , ook op Bokt , waarbij een Barefoot prima scoorde hoor , vaker dan 1 keer ook beter dan een op maat gemaakt boomzadel :P Ik ga ze niet opzoeken trouwens , maar in de loop der jaren is er wel wat langsgekomen hier en daar.

Maar PLIP-testen die zeggen sowieso niet zoveel , die haal je na de rit onder het zadel vandaan....een digitale drukmeting is dan betrouwbaarder want die geeft tenminste weer wat er precies gebeurt op het echte moment zelf , niet een afdrukje naderhand , dat er bij het afstijgen nog in is gekomen , bij wijze van spreken :P

Als je bij een Barefoot volop in je stijgbeugels gaat hangen , dan zal daar de meeste druk onder zijn , dat is logisch.
Maar bij minimaal 9 van de 10 mensen met een boomzadel die je van de weg af plukt , ligt die druk in dat geval ook niet netjes over de hele rug verdeelt hoor , helaas :)

Daar komt de druk dan vaak rond de schoft te liggen , dan heb ik hem liever achter de schoft zoals bij de Barefoot :)

Tel daarbij nog op dat boomzadels zelden ècht goed passen , al helemaal niet tijdens de verschillende bewegingen in het werk , en tijdens een sprong volgt de boom de ronding en rol van de rug natuurlijk TOTAAL niet.... dus tja.... dan ga ik al met al nog liever voor die Barefoot waarbij ik weet dat de druk op een relatief comfortabele / veilige plek terechtkomt , en dat die niet zal knellen / knijpen / duwen / bruggen. En dat de ruiter bij de landing op een zacht schokdempend kussen terechtkomt , in plaats van op een harde boom (die misschien ook nog knijpt / duwt / enz. ) :P

Tel daarbij nog op dat de Barefoot aan de ruiter meer paard-gevoel doorgeeft waardoor de ruiter toch al gestimuleerd wordt om beter in balans te zitten en zich beter aan de bewegingen van het paard aan te passen , waardoor de sprong al subtieler en beter in evenwicht zal verlopen...ook comfortabeler voor het paard.

Dus wat is wijsheid.... :)

Niet springen is natuurlijk het beste voor de rug / benen , maarja het is wel erg leuk om te doen , en je moet accepteren dat perfecte drukverdeling onder het gehele zadel , tijdens een sprong niet te realiseren is , denk ik.

Overigens geeft een Barefoot helemaal niet standaard een gedwongen stoelzit. Veel ruiters gaan in een stoelzit zitten , maar dat doen ze toch echt zelf door met korte beugels te gaan rijden , en zelf achterin het zadel te gaan zitten. Kijk maar eens naar "normale" zadels hoe veel mensen in een dergelijke houding zitten , dat is echt niet iets voor de Barefoot hoor :)

Er rijden meer dan genoeg mensen wel gewoon netjes met wat langere beugels , billen meer in het midden van het zadel , en in een nette dressuurhouding. Maar veel mensen vinden het gewoon fijner om wat minder lang en rechtop te zitten :)

Binnenkort worden alle Barefoots ook met een verplaatsbare beugelophanging geleverd als het goed is , dus dan kunnen mensen hun beugelophanging nog wat meer naar achteren verplaatsen , als ze dat willen. Maar bij veel "normale" zadels zit hij al verder naar voren dan bij de Barefoot.... :)

De boomloze zadels die dikker / steviger zijn (vaak voor een groot deel door hun vaste kussens) geven juist veel vaker problemen met hun pasvorm , omdat ze weer meer richting een boomzadel gaan qua stevigheid komen er ook weer meer boomzadel-problemen bij kijken.

Neemt niet weg dat er hartstikke mooie zadels tussen zitten die voor veel mensen en paarden veel fijner zijn dan een boomzadel of Barefoot , maar ze zijn vaak erg lastig in de verkoop als je er weer vanaf wilt , omdat de pasvorm (en daardoor juiste drukverdeling) weer een stuk moeilijker is.

Een zadel waarbij de kussens niet vast zitten aan het geheel , zoals bvb. een Ghost of een Barefoot , zijn echt 100x makkelijker qua pasvorm en het volgen van het lijf in allerlei bewegingen. Het enige waar je op moet letten is dat je zelf niet te lomp in je beugels gaat hangen omdat het dan wel eens wat meer druk kan geven onder de stijgbeugelophanging....maar dat heb je bij een boomzadel ook , en nog allerlei andere problemen.

Dus tja , om een boomloosje (Barefoot) dan als absoluut inferieur te zien vergeleken met een "normaal springzadel" is als je wat dieper er op in gaat , misschien niet helemaal eerlijk ? :)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 18:46

Wat ik vaak zie gebeuren bij een barefoot:
ruiter: ^
Paard: O (of 0)
Twee verschillende vormen waar een adapter voor nodig is.
Een barefoot kan super voor het paard liggen, maar ik heb op geen enkele gezeten die goed was voor de houding van de ruiter.
Ik heb zelf de cheyenne liggen en een kiddies, ex stalgenoot had de londen en huidige stalgenoot de lexington (ofzo).
Wat er gebeurd is dat of je in stoelzit zit, of je benen zijn wel onder je lijf, maar dan wordt je uitgenodigd op je kruis te rijden of boven het paard te zitten.
Bij de dressuurmodellen heb ik nog niemand gezien die niet de neiging had naar voor te vallen.

Als je kijkt naar de anatomie van de mens kun je ook niet anders. Niemand heeft zo'n breed bekken als de rug van het paard. Terwijl je dat voor dat model zadel wel nodig zou hebben om in balans te kunnen rijden. Omdat wij niet zo'n breed bekken hebben wordt behalve de beenligging (naar voor of onder je en naar buiten gedraait omdat je anders boven je paard zit) ook onze si gewichtien geblokkeerd. Hier zit dus geen beweging meer in of in het meest gunstige geval te weinig. Hierdoor kun je niet meer optimaal meebewegen.

Er zijn genoeg goede boomloze western zadels, want ook bij western is balans belangrijk.

Tevens heb ik nog geen barfoot gezien met rechte pommels.