zadel net gevuld, maar lijkt alweer flink in vulling gezakt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

zadel net gevuld, maar lijkt alweer flink in vulling gezakt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 20:36

Even jullie ervaringen voordat ik weer bij m'n zadelmaker loop te "zeuren".

In september/oktober eindelijk m'n nieuwe maatwerk zadel gekregen. Na 20 rij-uren zou ik gratis controle en opnieuw opvullen krijgen. In November heb ik deze controle aangevraagd.
Eind december dan eindelijk de controle gekregen. Durfde op dat moment al niet meer te rijden, omdat het zadel de schoft net niet raakte.
Zadel is bijgevuld en leek heel erg goed te liggen. Ook genoeg ruimte voor bij de schoft.

Nu ben ik 1.5 week verder en het zadel lijkt alweer enorm gezakt. Ik krijg er krap 2 vingers tussen als ik erop zit.
Voor mijn gevoel is dit niet normaal. Ik ben niet te beroerd om normaal m'n zadel op te laten vullen en hier gewoon voor te betalen, maar dat mag toch niet zo snel gaan?

Er is me verteld dat bij een nieuw zadel er het 1e jaar vaker bijgevuld moet worden, helemaal bij de Frank Baines die ik heb.
Gevoelsmatig klopt het niet dat m'n zadel zoals het er nu uitziet binnen ca 4 weken voor een 2e keer opgevuld zou moeten worden. Dan zou dan 2x opvullen in 3 maanden na aankoop zijn. Wat is jullie ervaring met het inzakken van de vulling bij een nieuw zadel?

Akecheta

Re: zadel net gevuld, maar lijkt alweer flink in vulling gezakt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 20:41

Mijn ervaring is dat het helemaal niet zo ver inzakt bij de schoft. Klinkt voor mij alsof de boom te groot is, en dat je dat op moet gaan vullen om het te ver zakken te voorkomen? (ik ben geen zadelexpert, maar dit idee krijg ik erbij). Ik ben bang dat als de zadelmaker blijft opvullen, het kussen zo stak komt te staan dat er geen vering meer in zit.
Lijkt me echt niet oké.

Misschien reageren er nog wat zadelexperts in dit topic...

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 21:16

De boom zou niet te breed mogen zijn. Boombreedte is met behulp van een mal bepaald. Bleek in 1e instantie te smal geleverd (fout Baines).
Heb 'm daarna weer teruggekregen met volgens de zadelmaker wel de juiste boommaat. (Is gecontroleerd met de mal).

Ik vond de vulling de 1e keer duidelijk erg gezakt. Het leer binnenin was helemaal aan het plooien en leek op sommige stukken bijna leeg.
Moet zeggen dat ik vanaf mei bezig ben geweest een passend zadel op m'n paard te krijgen, ik maanden heb gewacht, een paard met rugproblemen heb gekregen en hij nu eindelijk weer goed is in z'n rug. Ik ben er dus erg voorzichtig mee. Heel veel vertrouwen in de zadelpasser heb ik niet meer, helemaal omdat nu weer lijkt dat er te weinig vulling in zit.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:39

Wij hebben ook een Frank Baines. Bij nacontrole (idd 20 rij uren) was er totaal niets aan de vulling veranderd en er hoefde dus ook niets aan te gebeuren. Zag eruit als bij levering. Lijkt mij dat er met de vulling toch iets niet goed is bij jou zadel. Zou dit met de leverancier/zadelmaker toch bespreken. Of een second opinion?

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:26

klinkt mij niet goed. Weet je zeker dat de boommaat wel goed is? Is je paard in bespiering afgenomen???
Sommige paarden veranderen erg in conditie tijdens de winter.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:51

Ik zou zeker contact op nemen met de zadelmaker die je dit zadel verkocht heeft. Het kan voorkomen dat een vulling tijdens het bijvullen goed aanvoelt maar uiteindelijk toch te zacht blijkt te zijn. Je kan beter 3x laten bijvullen en dan goed gevulde maar toch zachte kussens krijgen dan in één keer teveel wol erin stoppen en te harde of ongelijke kussens krijgen. Zadels opnieuw vullen is een vak apart en niet zo simpel als het lijkt. Mijn eerste zadels waren ook te zacht gevuld en bij sommige klanten ben ik wel 4x gaan bijvullen totdat ik het gevoel voor de juiste stevigheid en zachtheid te pakken had.

Daarnaast zou ik het op prijs stellen als mijn klant me de kans zou geven een probleem op te lossen. Zolang jij geen contact opneemt, weet de zadelmaker niet van jouw probleem. Pas als er geen oplossing komt, moet je iets anders overwegen.
Ook wil ik nog even aangeven dat het aantal vingers dat tussen de boom kan geen heilige maat is, er moet "voldoende" ruimte zijn over de gehele lengte van de boom maar ook niet meer dan dat. Ik ga er dan wel vanuit dat de boom past in dit verhaal.

Veel succes!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 20:34

Ik heb vandaag nog eens goed gekeken, maar 't zadel zakt echt dramatisch. Kan net 1 vinger er tussen krijgen en aan de zijkanten van de schoft raakt 't zadel al. Ik kan hier niet meer mee rijden :( . De vulling lijkt tamelijk vol, dus ik vrees zelf ook voor een te brede boom.
Ik heb contact gehad met de zadelmaker. Die gaf aan dat er indaad een kans is dat de boom te breed is. Het was een beetje een twijfelgevalletje of het zou passen.

Morgen gaat 't zadel terug. Er werd voorgesteld om de boom te versmallen door er een extra plaatje tussen te zetten. Zou zelfde effect hebben, maar niet zo drastisch zijn dat het niet meer ongedaan gemaakt kan worden. Nooit van gehoord, hoop maar dat het een nette en juiste methode is.

M'n paard is niet smaller geworden. Hij is de winter doorgetraind en doordat er in mei - augustus en vorige week een soort van mal van de schoft was gemaakt, was te zien dat deze gelijk gebleven is.
Ik ben al vanaf Mei bezig een passend zadel op m'n paard te krijgen. Als het niet goed opgelost kan worden ga ik voor een second opinion.
Ben het na tig keer laten kraken, fysio voor m'n paard, afgelaste concoursen ondertussen wel een keer zat met dat zadelgedoe :o

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 20:57

Hé TS, dit is echt heel zwaar balen voor je!
Als ik hoor dat ze het probleem willen fixen door er een plaatje op te zetten, dan krijg ik daar geen lekker gevoel bij. Misschien zijn er zadelmakers op Bokt die anders adviseren, maar voor mij zou een zadel moeten passen of niet. Het lijkt me toch een zwakker punt in je zadel, omdat dit los bevestigd is.
Als je een nieuw zadel gekocht hebt, zou ik een ander zadel willen. Er zit neem ik aan toch garantie op? En ze hebben zelf al twijfels gehad of dit zadel zou gaan passen. Dit zal waarschijnlijk wel een langere wachttijd geven (en ik begrijp dat je daar helemaal genoeg van hebt), maar als je bij een nieuw product al begint te repareren/aanpassen....
Heel veel sterkte, en ik hoop dat het op korte termijn goed gaat komen.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 21:43

Het zal ongeveer hetzelfde effect geven als het visje bij de thorowgoods zadels.
Maar het lijkt mij dat ze in Engeland een fout hebben gemaakt en er een te brede boom in hebben gezet. Ik zou dit niet accepteren.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 15:32

Ik heb een andere zadelmaker vandaag om advies gevraagd. Die gaf aan dat ik niet moest accepteren dat er plaatjes op gezet worden. Als argument maatwerk is maatwerk en moet niet opgelost worden met hulpmiddelen, de boom moet gewoon passen.

Er is al een keer een nieuwe boom in gekomen. Ik heb daar bijna 8 weken op moeten wachten.
Ik zit inderdaad met het probleem tijd. Ik heb maar 1 zadel en aangezien m'n paard er in de winter weinig uitkomt, moet ik wel doortrainen. Ga vanavond m'n zadel terugbrengen. Als de koop ongedaan kan maken dan ben ik er ook voor in. Ik vind het een fijn zadel, maar er zijn meer fijne zadels .....

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 20:40

Even een update ....
In 1e instantie zouden de kussens meer van onder opgevuld worden en als 't zadel open zou zijn, zou er nogmaals naar de boom gekeken worden. (idee van de plaatjes heb ik geweigerd, geen vertrouwen hierin).
Vandaag belde de zadelmaker dat de boom inderdaad te breed is. Ze had via een andere zadelmaker aan een zelfde Baines kunnen komen in wel de goede boommaat. Deze bleek gelukkig goed te passen. Wellicht moeten de kussens nog een keer aangepast worden, maar voor nu lijkt het heel netjes te liggen. Toch wel een hele nette service. Ik heb nu een luxer type nieuw teruggekregen.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 08:32

Fijn dat het opgelost is.