Mét of zónder neusriem fijner?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

loyce_

Mét of zónder neusriem fijner?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 19:45

Hooihooi,,

Vandaag had ik de neusriem eraf gehaald, Normaal rijd ik altijd met.
Ging lekker buiten rijden en dacht dat het wel fijn voor mijn vz.pony zou zijn als haar mond gewoon lekker los zou zitten.
Nu zij mijn zus dat dit minder fijn is voor de pony omdat het bit kan schuiven en onstabiel in de mond ligt. Terwijl ik juist dacht dat het fijner is voor een pony,
Wat is het nu ? :)

Mizora

Re: Mét of zónder neusriem fijner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 19:54

Het hangt sowieso af van welke neusriem je normaal gebruikt. Is het een hoge of een mexicaan dan maakt het sowieso niet uit. Rij je met een gecombineerde of zelfs een lage neusriem dan ligt het bit wel iets onstabieler. Maar An sich maakt het niet uit zolang het bit maar goed past, op de juiste hoogte zit en je zelf rustig met je handen bent. Voldoe je aan die drie dingen dan is het over het algemeen voor het paard inderdaad prettiger.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 19:55

Ik quote mezelf even uit deze discussie
[RT-D] Sperriempje, goed of slecht?

Arabesk schreef:
Een sperriempje is om het paard de mond te snoeren als het aangeeft dat hij pijn heeft:

loyce_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 20:10

Mizora: Ik rij normaal met gecombineerde neusriem ;) En mijn probleem blijft nog wel dat ik niet heel stil ben met mijn handen waar we ook druk mee bezig zijn in de lessen. Vandaar,,

Arabesk: Filmpje is mij al bekend. Maar dit geeft mij niet echt antwoord. Vind het filmpje over dreven, maar geeft wel duidelijk beeld :j

ponieszlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 20:23

Ik denk dat het fijner is met neusriem maar je moet hem niet te strak doen, ik doe hem altijs zodat hij nog wel zijn mond open kan doen zeg maar.
Als jij iets te hard in zijn mond trekt en je zonder neusriem rijd, kan het bit wel verschuiven en hem miss pijn doen. Maar dat kan ook met neusriem dus ik zou niet weten wat er echt beter is. Ik rijd zelf gewoon met neusriem! :j

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 21:10

ik rij zonder neusriem, omdat ik het idee krijg dat m'n paard niet zo happy was met neusriem.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 09:48

-> HAR

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 13:31

Rijd zelf ook nogal eens zonder neusriem (als ik mijn westernhoofdstel gebruik) en merk
eigenlijk geen verschil ten opzichte van wel een neusriem, maar als ik met neusriem rijd
is dat altijd een enkele hoge neusriem, dus dat maakt misschien niet zoveel verschil

Weet niet met wat voor bit je rijdt, maar als je een watertrens hebt is het misschien wel
verstandig om een kinriempje aan het bit te maken om te voorkomen dat je het bit door de
mond heen kunt trekken, dat is wel fijner voor je paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 13:51

loyce_ schreef:
Arabesk: Filmpje is mij al bekend. Maar dit geeft mij niet echt antwoord. Vind het filmpje over dreven, maar geeft wel duidelijk beeld :j

Vind het filmpje absoluut niet overdreven. Zoals je zelf misschien weet is er niks zo vervelend als iets pijnlijks in je mond (denk maar eens aan de eerste paar dagen met een beugel).
Zelf rij ik ook zonder neusriem; gebruik een kinriempje om het bit op zijn plaats te houden en dat werkt prima :)

loyce_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 10:59

Snoompje schreef:
loyce_ schreef:

Vind het filmpje absoluut niet overdreven. Zoals je zelf misschien weet is er niks zo vervelend als iets pijnlijks in je mond (denk maar eens aan de eerste paar dagen met een beugel).
Zelf rij ik ook zonder neusriem; gebruik een kinriempje om het bit op zijn plaats te houden en dat werkt prima :)

Nouw jaah, Als elke keer dat bit zo verschikkelijk pijnlijk tegen het gehemelte komt en alles, zou het toch heul erg moeilijk zijn om op een lekker ontspannen paard te zitten.. Lijkt mij ? Maar vind het wel een goed filmpje hoor,

Verder iedereen bedankt, ik kijk wel even, Met dressuur rijd ik denk ik liever met gecombineerde neusriem, Buiten zal ik nog maar even kijken :) Dankjullie

Baileys_7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:31

Natual Horsemanship heeft toch niets met bitjes, zadels en hoofdstellen te schaften? dat is zo niet natural!

even op het filmpje van arabesk: een gebroken bit schaart alleen naar boven als je de teugels RECHT naar beneden trekt. dan moet je voor het paard staan. neem maar eens een gebroken bit in je mond en trek de ringen naar achter (dus niet recht naar de grond) en kijk hoe het bit zich gedraagt.
graag zie ik wel een foto van een ruiter die het voor elkaar krijgt om zijn bit in zo n positie door de mond van een paard krijgt.

edit: over een bit/beugel. een beugel trekt aan de tanden een bit in de mondhoeken, dus die vergelijking vind ik niet helemaal kloppen.
en je hebt het over de eerste paard dagen een beugel, betekent dit dat een paard ook alleen last heeft van een bit op de eerste paar ritjes?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:46

Bit/beugel: Een paard heeft bij iedere nieuwe keer last van zijn bit,
Filmpje: een paard dat aan de teugel loopt daar werkt het bit redelijk op deze manier in.
NH: is zo natuurlijk mogelijk, dus tot waar het met jouw paard kan.

Het bit an sich is niet de vervelende factor mits het niet te dik is, de juiste vorm heeft en verder ook goed past. Het zijn de ruiterhanden die het bit tot een vervelende factor kunnen maken, waarbij het paard dit kan aangeven door zijn mond open te doen.

Baileys_7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 17:22

Mizora schreef:
Bit/beugel: Een paard heeft bij iedere nieuwe keer last van zijn bit,
Filmpje: een paard dat aan de teugel loopt daar werkt het bit redelijk op deze manier in.
NH: is zo natuurlijk mogelijk, dus tot waar het met jouw paard kan.

Het bit an sich is niet de vervelende factor mits het niet te dik is, de juiste vorm heeft en verder ook goed past. Het zijn de ruiterhanden die het bit tot een vervelende factor kunnen maken, waarbij het paard dit kan aangeven door zijn mond open te doen.

een paard dat aan de teugel loopt doet dat niet langer dan 5 minuten, daar zijn halsters voor.
bit/beugel: een bit trekt nog steeds niet aan de tanden dus druk/hoofdpijn en extreme pijn zullen nog steeds niet voorkomen.
NH: als een paard je toelaat heb je niets nodig om hem te rijden. Heb je wel zadels/bitjes enz nodig dan doe je iets tegen de natuur van het paard in. Dus niet natural naar mijn mening.
als je als NH wel allerlei hulpmiddelen gebruikt zie ik dat als wilders die aan de ramadan meedoet.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 17:29

Mijn paard liet me rustig toe hoor zonder zadel, zonder bit. Zonder hoofdstel heb ik nooit geprobeerd maar ook dat had waarschijnlijk geen problemen mee gehad. Sturen kon ik ook grotendeels op de zit. Zelf lag ik er bij een licht onverhoedse beweging wel naast, of een enthousiaste draf. Dat had niks met het paard te maken, maar wel met mijn zit. Ook kon ik mijn hulpen niet subtiel genoeg brengen om alles op de zit te doen. Ligt weer niet aan het paard, maar wel aan mij rijkunsten.
Een paard dat correct gereden wordt zal rustig langer dan 5 minuten aan de teugel lopen (onder de man natuurlijk, of voor de wagen).
Een bit ligt echter wel op het tandvlees, daar is weinig druk nodig om onprettig te zijn.

Overigens ben ik niet anti-bit hoor, of anti-traditioneel (of pro-nh), ik doe wat mij verstandig lijkt.

Baileys_7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:25

Mizora schreef:
Overigens ben ik niet anti-bit hoor, of anti-traditioneel (of pro-nh), ik doe wat mij verstandig lijkt.

ik ook en ik ben van mening dat in nederland met al onze regeltjes en keurmerken, er in de winkels geen martelwerktuigen voor paarden liggen en je alles rustig (wel correct) kan gebruiken.

Wendie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:31

Ik vind eigenlijk zonder neusriem fijner en me paard ook. Rij het liefst op een touwhalstertje. Als ik buiten rij alleen niet. Heb t een keer gedaan en hij was niet meer terug te nemen op geen enkele manier! Als ik naar buiten ga gaat alles er op anders gaat die naar verwegistan toe rennen ! Hahaha .

marr_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 20:17

Gwn niet zo strak doen dan is het goed :)

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 20:20

ik rijd alleen met de bakstukken en keelriem , als ik per ongeluk eens te veel doe doet het paard zijn mond open en daar heeft ie alle recht toe en groot gelijk aan , hoe bereik je een ontspannen kaak mals deze niet kan bewegen?

optimized

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 20:30

ik rij met een engelse neusriem en deze heb ik wel nodig want zo heb ik ze meer bij mij :)

Baileys_7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 20:37

ik rijd met hoge neusriem en sperriem. hij toont geen verschil met of zonder. (ik rijd ook wel eens zonder sperriem, met halster, en heel af en toe helemaal los)

alleen als ik het verkeer in ga wel altijd met hoofstel incl neus en sperriem. gewoon niet al te strak aantrekken, blue krijgt het altijd voor elkaar om, als ik even niet oplet, een pluk gras of een hap bladeren ergens vandaan te graaien. :P

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 22:51

Een sperriem vind ik sowieso niet zo fijn (of vrij los en dan onnuttig). Als je bang bent dat je het bit door de mond zou trekken kan je opteren voor een kneveltrens. Die kan je er niet door trekken (sowieso moet je al hard trekken om een bit door te mond te trekken - veel te hard) en het maakt je hulpen ook duidelijker :-)

loyce_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 16:53

liberty22 schreef:
ik rijd alleen met de bakstukken en keelriem , als ik per ongeluk eens te veel doe doet het paard zijn mond open en daar heeft ie alle recht toe en groot gelijk aan , hoe bereik je een ontspannen kaak mals deze niet kan bewegen?

Jaah dat dacht ik dus ook. Maar als het bit daardoor onstabiel ligt en dus erg druk in de mond blijft zitten is het voor de pony weer fijner met neusriem, Vandaar dat ik het niet wist..

ponyzotje: Ben niet bang om het bit door de mond te trekken, want dan zou ik wel erg onverantwoordelijk bezig zijn denk. Paard went ook heel soepel dus das het probleem niet.

Baileys_7: Owh haha ik juist in het verkeer zonder en met dressuur ect. met :P

Bedankt iedereen,,

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 16:55

ik reed ook wel eens zonder neusriem maar laatst ging een vriendin van mij even op me pony, en toen zag ik dat bij de kleinste ophouding het bit al flink schuift dus ik doe het neit meer

2001345

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 17:06

mijn pony's rijden zonder neusriem
en daar lijken ze zich beter bij te voelen als toen ze met neusriem reden

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 17:09

Mijn paard is zonder neusriem veel rustiger met haar hoofd.
Ze kauwt soms wel nog maar dat vind ik absoluut geen probleem, ze doet het niet constant en het stoort niet.