Longeersingel-vraag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Longeersingel-vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 23:28

Mijn lesgeefster heeft een erg leuke longeersingel, maar aangezien ze die ooit jaren geleden eens ergens op een beurs gekocht heeft ben ik niet echt verder geraakt. Er staat ook geen merk ofzo meer in/op. En ik ken er niks van ...

Dus nu vraag ik me af, welke longeersingel is geschikt voor een grote, zéér ronde, D-pony?
Bedoeling is om ermee te longeren ( :+ ), zowel enkele als dubbele longe, maar ook om hem te gebruiken voor het werken aan lange lijnen. Volgens mij kan dit hé?

Wat voor singel moet je dan hebben? Volgens mij moet je eentje hebben waarbij je ook nog lage ringen hebt? Om dan je lange lijnen door te doen? Ook bij de dubbele longe gebruikt mijn lesgeefster die ringen. Ik heb gezien dat je zowel gewone singels als onderlegde hebt, deze laatste trekken mij wel omdat pony nogal eens gevoelig wil zijn. Maar misschien is het beter om gewoon een los bontje voor onder de longeersingel te kopen?

Help? :Y)

Ik heb een foto waarbij je de singel van mijn lesgeefster ziet, foto is misschien niet heel duidelijk maar heb even niks anders bij de hand, kan ik bij nodig wel naar op zoek ;)

Foto.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 23:29

is toch niet zo veel keus in ?

gewoon eentje bestellen bij divoza of ooteman ofzo, kijkt niet zo nauw...

xx_Irisje

Re: Longeersingel-vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 23:41

Volgens mij is dit een kieffer, maar helemaal zeker ben ik niet...

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 23:41

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 23:48

Oh, dat is 'm inderdaad denk ik, bedankt! :D
Dat 'etiketje' heb ik er echter nooit op gezien (anders hadden we het wel geweten :+) dus misschien is het 'namaak' ofzo, maar het komt wel op hetzelfde neer :j

Wat voor maat heb je nodig voor een grote, ronde pony? Is dat een full of is een cob groot genoeg? (hij heeft van halster etc. Cob, maarja, hij heeft maar een klein hoofdje in vergelijking met de rest :P ).

Is die Kieffer zacht genoeg of is het gebruik van een wollen onderleggertje wel aan te raden? Iemand ervaring hiermee?

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 23:51

Ik verwacht dat je cob nodig zal hebben, onderlegger is over het algemeen alleen extra. Maar dat merk je anders wel!

Je hoeft niet persee Kieffer te hebben, ik zou op zoek gaan naar een met kussens (bij de schoft) en een hoop ringen (ook onderaan).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 23:53

Moet inderdaad niet persé Kieffer zijn, vandaar ook dit topic :)
Heb al rondgekeken maar het enige wat je vindt zijn webshops met dan een foto bij en vrij weinig uitleg, dus ook vandaar dit topic. Wat voor singels zijn er, wat heb je nodig en waar zijn er goede ervaringen mee qua prijs/kwaliteit etc.

Omdat die singel de enige was die ik ken (behalve de longeersingel die er hangt maar dat is een stug ding met weinig ringen dus ik koop liever mijn eigen singel) was ik dus op zoek naar deze singel. Maar als er andere, soortgelijke zijn mogen die natuurlijk ook altijd even voorgesteld worden ;)

Als je bv. deze singel bekijkt dan lijkt me dat de laatste ring daarvan op dezelfde hoogte komt als de ringen bij die kieffer? Dus dat is in principe dan genoeg? Of lijkt dat alleen maar zo en is het toch anders? :+

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 23:59

Kwa prijs/kwaliteit zou je vooral op Bokt moeten kijken. Je hebt longeer, voltigeer en dekensingels met ringen (alle 3 worden gebruikt). Ik zou gaan voor de longeersingel. Daaruit heb je weer keuze tot leren of nylon singels, brede kussens of lichte, veel ringen of weinig ringen en ringen wel of niet onderaan de singel (tussen de voorbenen).

Kwa leer of nylon, dat is je eigen keus. Leer is mooier, maar kost meer geld en onderhoud. Verder kwa kussens, daar heb ik geen verstand van, maar verwacht dat jij een brede nodig zou hebben voor de ronde buik. Verder zou ik veel ringen kiezen, je weet nooit wanneer je ze nodig hebt. De onderste ring word voora gebruikt voor hulpteugels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 00:09

Oh super, dank je voor de info :D
Dus dan gaan we op zoek naar een nylon longeersingel, met veel ringen en brede kussens dan denk ik? Iemand aanraders? :Y) (ik ga morgen nog eens bokt & internet af ;) ).

Wordt de onderste ring niet ook bij een dubbele longe gebruikt? Mijn lesgeefster doet dat in ieder geval.. En ik had ook het idee dat je daar de lange lijnen door kon doen, toch? Of hoe werk je daar in principe mee? (moet me daarin nog verdiepen en ook les volgen hoor, maar ik hou er liever nu al rekening mee bij aankoop van materiaal, vandaar ;) ).

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 00:15

De onderste ring zit tussen de voorbenen, dus dan zal de lijn tussen de benen omhoog moeten lopen? Of doet ze het anders? Ik ken die manier iniedergeval niet.

Kwa dubbele longe en werking, ik heb er weinig verstand van. Wel een paar keer gedaan maar daar bleef het bij. Les is wel een aanrader, wat dat betreft. :) Maar zie dat jijhet al van plan bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 00:18

Neen, met onderste ring bedoel ik aan de zijkant, de ring dus net boven de singel zeg maar. Niet alle longeersingels hebben zo'n lage ring, maar deze is volgens mij net degene die ik het meeste zou gaan gebruiken, kan dat?

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 00:19

Is maar net persoonlijke voorkeur en afhankelijk van je paard..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 00:22

Bedoel je de bevestiging? Of een singel?

rea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 00:36

Ik heb een gelijkaardige longeersingel van Harry's Horse, gekocht bij Agradi. (€ 25,00) en die hebben ook behoorlijk wat ringen; ook die tussen de voorbenen. Hij is in neopreen en heeft toch wat kussen bovenop de rug.
Volgens mij voldoet die aan je eisen, 'k zou wel voor de full gaan, jouw pony is niet van de smalsten hé

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 00:43

Jij hebt deze dan volgens mij?

Is dan bv. deze of deze niet interessanter? Volgens mij zit daar de onderste ring op dezelfde hoogte als bij die kieffer? En het is een singel met bescherming .. Staan wel geen prijzen bij maar denk niet dat ze zoveel duurder zijn?

En pony is inderdaad niet van de smalste :o maar we gaan eraan werken :Y) Maar sowieso zal hij nooit heel erg smal worden, zo is hij ook niet gebouwd ;) Echter ja, full is toch echt voor grote paarden? Het lijkt me toch groot, maar ik ken er dus niks van :=

Edit; misschien nog een domme vraag, maar zit er bij een longeersingel standaard een singel?
Omdat die wel altijd op de foto's staat en bv. bij die bont-longeersingel is er ook een singel met datzelfde bont bij. Of is dat gewoon voor het plaatje? :+
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-01-11 00:52, in het totaal 1 keer bewerkt

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 00:51

Hoe hoog is je pony precies?

mijne is 158 en behoorlijk rond :+ en gebruik full

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 00:52

Pony is 1.45m :)
Als je een idee wil hebben kan je eens naar de topics in mijn onderschrift gaan bv., daar staan wat verschillende foto's ;)

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 00:54

Ik zou voor cob gaan :)

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 00:54

gebruiken we hier ook voor de hafjes :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 00:55

Pony is wel wat vergelijkbaar met een haf of fjordje ofzo :j Bedankt :)

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 00:57

daarom :) anders word je singel namelijk te lang...

mocht je singel uit eindelijk echt te lang worden kun je een gewone singel er aan doen :) en dan gewoon een kleine maat snapje ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 01:01

Ik snap het :j
Dus die singel zit er altijd standaard bij .. In dat geval is een bont-singel misschien wel het interessantst. Al heeft die precies zo weinig ringen, maar wel een lage ring dus misschien wel voldoende?

Pff, ik weet het niet :')
Singel is trouwens wel een enorm probleem bij pony, heb er al zoveel geprobeerd ... Maar daarmee dat de bont-versie mij wel interessant lijkt, ik heb namelijk een los bontje en dat is een hele tijd goed gegaan maar is zo onhandig, dus hadden ze mij een singel met "vaste" bont aangeraden .. misschien dat die singel horende bij die longeersingel dan wel werkt :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 01:05

Voor mijn paard van 164 heb ik de full van Kieffer en die valt best groot, ik zou ook met een cob uit kunnen denk ik. In jouw geval zou ik dus zeker niet groter dan cob nemen. De onderste ring kan los gemaakt worden en net zo hoog/laag gezet worden als je zelf wilt. De verbindingsring is er alleen om te zorgen dat je de extra ring niet verliest als de singel los is.

Hierboven wordt ergens gezegd dat een bontje/beschermer alleen maar voor extra is, maar dat is niet helemaal waar. Bij veel paarden ligt de longeersingel best dicht op het bottige gedeelte van de schoft en dan is het juist wel nodig om er iets zachts tussen te doen om te zorgen dat het allemaal comfortabel blijft voor het paard. Ik vind het persoonlijk nogal een kwalijke 'mode' om de longeersingel direct op de blote rug te leggen. Mijn tip is dan ook om er een gevoerd schoftje, dekje met bontvoering of een (4 keer) opgevouwen handdoek tussen te doen.

Nog een laatste tip: de prijs zegt wel iets over de kwaliteit en dan met name van de ringen. Bij de goedkope singels gaan de ringen en de ringetjes om de gaatjes in de stoten eerder roesten en dat krijg je nauwelijks meer goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 01:09

Die bont-singel van Harry's Horse, is dat wat volgens jou? Ben aan het denken of dat niet voldoende is voor wat ik het gebruik (is een stukkie goedkoper dan die Kieffer :+ ) en er zit al een bontbescherming aan (al weet ik natuurlijk niet hoe super die is, maar kan er nog altijd een dekje onder leggen ;) ).

Edit; je had nog ge-edit :Y)
Jij zou het dus bij die Kieffer houden? En dan nog een bontonderlegger bv. eronder doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 01:20

Als je het mij vraagt, ben je met die kieffer uiteindelijk blijer dan met twee van die van harry's horse :). Je hebt ook van die schuimrubber dingetjes met bont eromheen die je er goed tussen kan doen. Zo heb je in elk geval nog een kansje om de schoft los te houden. Je singel zelf kun je ook schoner houden door er een lapje overheen te halen en dat schoftje kan wel in de wasmachine, dat is wel zo praktisch.