hoe zadel passen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vlekky007

hoe zadel passen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-11 18:45

hallo,

ik ben op zoek naar een zadel voor mijn D-pony,, maar ben redelijk onervaren in het passen van een zadel.
we hebben al meerdere zadels gezien in een winkel en op het internet maar,,
ik heb zelf geen van om mijn paard te vervoeren en het is ontzettend duur om die mensen te laten komen.
we zouden ook misschien een 2de hands zadel dus die mensen komen al niet.
Dus mijn vraag was of het mogelijk is om een zadel te vinden aan de hand van foto's van het paard
en het oude zadel mee te nemen?

alvast bedankt voor de hulp
;)

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 18:49

Zadelmaker laten komen... De meest zadelmakers verkopen ook gewoon 2e hands zadels en als je boven de 500,- besteed aan een zadel is de passervice (meestal rond de 25,-/75,-) gratis (word verrekend)

Je kan ook zelf wat gaan passen en aanklooien met zadels van MP maar de kans dat hij toch net niet past is vrij groot en de kosten van een verklote rug en de gedragsproblemen die er van kunnen komen zijn vele malen groter dan een zadelmaker en een goed zadel ;)

Ps: Veel 2e hands zadels moeten ook nog opgevuld worden om goed te passen. En na 1 of 2 jaar moet een nieuw zadel óók nagekeken worden... Dus een goede zadelmaker is vrij voor de hand liggend.
Laatst bijgewerkt door Succubi op 01-01-11 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 18:50

Nee, dat is onmogelijk en zeer sterk af te raden.
Een zadel moet echt door iemand die er verstand van heeft worden aangemeten. Ja, dat kost een hoop geld, maar bedenk dat de kosten van de dierenarts vele malen groter zullen zijn. Een slecht passend zadel veroorzaakt echt een hele hoop problemen/blessures/leed bij je paard.
Laatst bijgewerkt door Sim op 01-01-11 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 18:50

Dat moet je niet willen, zadelmakkers/passers hebben wel de ervaring en de kennis.

Veel zadelpassers/makers hebben ook tweedehandszadels te koop die ze kunnen aanpassen. Het is misschien even een inverstering, maar je paard en zijn rug zullen er heel blij mee zijn.

chiccoiship

Re: hoe zadel passen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 20:45

Een aanrader: neem een zadelmaker, het komt zo vaak voor dat mensen een slechtpassend zadel hebben en zadelmakers hebben er goede kijk op. En over prijzen kun je altijd met zadelmakers bespreken.;)

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 23:20

Zoals de rest al zegt.. een zadelmaker laten komen en bij hem een 2ehands (of nieuw)zadel kopen.

Je koopt dan een zadel wat zeker weten goed ligt.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 00:58

je zegt een paar keer dat het duur is "om die mensen te laten komen"
bedoel je daar dan ook een zadelmaker mee?
Want ik ben het met de rest eens dat het het beste is om die te laten komen.
Anders is het misschien een idee om eens in je omgeving rond te vragen of iemand nog een zadel te koop heeft, dan kan je dat zadel wel makkelijk passen. Laat er dan wel een ervaren iemand naar kijken...

succes!

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 02:06

voot 50 euro komt een zadelmaker passen, kan je altijd de maat opschijven van het zadel dat prima ligt en die 2e hands op zoeken?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 09:17

roybrit schreef:
voot 50 euro komt een zadelmaker passen, kan je altijd de maat opschijven van het zadel dat prima ligt en die 2e hands op zoeken?

Sorry, maar dit is een slecht advies. Het gaat niet alleen om de boommaat hoor! Elk zadel heeft weer een ander model/pasvorm.

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 09:19

ja zelf doen lijkt me ook niet echt de oplossing.. Heb liever dat mn paard geen pijn heeft en dat het wat duurder is dan dat mn paard pijn heeft enzo.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 09:22

Verplaatst van MD naar HAR.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 10:25

Een zadelmaker is niet duur. Die van mij kost 35 euro voor controle.
Heb bij hem een mooi/ goed en super fijn dressuur zadel gekocht voor 600 euro.

Als jij gewoon een goed simpel zadeltje wilt kan het goedkoper. Gewoon een zadelmaker bellen en zeggen wat je zoekt en in welke prijsklasse.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 12:56

Niet zelf gaan rommelen. Een zadelpasser laten komen.
Wat echt duur is een paard zijn rug verziekt door een slechtpassend zadel. Dierenartskosten zijn echt veel duurder dan een zadelpassen laten komen.

ingeeusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 09:22

maar wat ik me nu af vraag, de grotere stallen hebben ook niet voor elk paard een eigen zadel,
en die paarden hebben over het algemeen ook weinig last van hun rug toch? ( begrijp me niet verkeerd hoor ik zou de wereld geven als ik voor alle 3 mijn beesjes alles perfect op maat kon krijgen!)

Ik ben zelf wel opzoek naar een zadelpasservice in noordholland iemand tips?? ik ben nl wel van plan om in ieder geval 1 knap zadel te kopen.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:15

@ingeeusa: De goede grote stallen wel... En wat voor grote stallen bedoel je? Privestal, handels stal, manege? En dan nog heb je goede handelstallen voor kwaliteit paarden waar de zadels over het algemeen wel moeten passen anders krijg je je dier nooit ontspannen en voor een mooi bedrag de deur uit.
En de grote handelstallen met de doorsnee paarden waar meestal wel wat aan mankeren en voor een klein bedrag weg gaan. Daar zie je alle paarden met hetzelfde zadel staan.

Er is wel een verschil met dure maatzadels en confectiezadels die gewoon goed liggen.
Maar een slecht passend zadel is altijd slecht voor de rug, wat voor stal je ook runt :)

ingeeusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:23

Ik bedoel ook niet een slecht passend zadel ofzo hoor! maar ik beodlede eigenlijk het verschil tussen redelijk goed passend en perfect!

en ik bedoelde inderdaad dat verschil met de maat zadels en confectie zadels!

Ben zelf nu ook opzoek naar een goede zadelpasservice, en ik hoop dat ik met 1 zadel op 2 paarden kan rijden!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:32

Een zadel hoort gewoon goed te liggen.
Een bijna Goed passend zadel bestaat dus niet want dat is een verkeerd zadel.

Bij een manege waar ik heb gestaan kwam meerdere keren de zadelmaker langs. Zo hoort het ook, elk paard moet een goed passend zadel hebben.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:38

Als je twee gelijke paarden met dezelfde boommaat en rugvorm hebt zou dat moeten lukken.
Heb je al een verschil in boommaat gaat het niet lukken. Dan zal je met pads moeten gaan werken wat geen ideale situatie is.

ingeeusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 13:23

voor zover ik weet hebben ze dezelfde boomaat! maar zoals ik al zei er komt wel een passervice langs,

Als een paard geen last van zijn rug krijgt is het toch een passend zadel? ik kan geen 3 perfect opmaat gemaakte zadels kopen! nu nog niet iniedergeval!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 16:52

ingeeusa schreef:
voor zover ik weet hebben ze dezelfde boomaat! maar zoals ik al zei er komt wel een passervice langs,

Als een paard geen last van zijn rug krijgt is het toch een passend zadel? ik kan geen 3 perfect opmaat gemaakte zadels kopen! nu nog niet iniedergeval!

Klopt, het hoeft geen maatwerk te zijn als een zadelmaker het maar passend maakt als dat nodig is.
En als die ernaar gekeken heeft en het ligt goed, dan heb je gewoon een goed passend zadel ;)

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 18:36

ingeeusa schreef:

Een goed passend zadel hoeft niet nieuw en op maat gemaakt worden hoor.
De zadelmaker bied genoeg goede 2ehands zadels aan (bij ons iig wel).
En je kan best 1 zadel hebben voor 3 paarden, mits het zadel op alle 3 goed ligt.

Ik heb een Massimo trail zadel op mijn haflinger. Hetzelfde zadel past ook op een ijslander, kwpner en een arabier. Alle paarden waren rondgeribt, korte rug en een brede boommaat en alle paarden liepen er goed onder.

Maar... Als jij 3 totaal verschillende paarden hebt (breed, smal, hoge schoft, rond etc) dan heb je kans dat je wel meerdere zadels nodig hebt. Maar alsnog, je hoeft niet 3 zadels van 2000,- te kopen om een voor allemaal goed zadel te hebben.
Tussen de 200,- en 750,- euro heb je al goede 2ehands zadels :)

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 18:38

ingeeusa schreef:

Niet elk paard laat merken dat het zadel niet goed zit! Je kan je paard naar de klote rijden door een slecht passend zadel en de kosten van de dierenarts zijn een stuk hoger dan van een maatwerk zadel.

En als je geen 3 zadels kan kopen, is het dan wel zo verstandig om 3 paarden te hebben en te rijden? ;)

ingeeusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 08:48

ze zijn niet van mij!! maar de eigenaar heeft alleen een 20 jaar oud kieffer springzadel wat niet eens meer opgevuld kan worden qua spullen hebben ze dsu niet zo veel meer dan het hoog nodige. hij rijd ze voor de kar dus ze worden wel gewoon goed onderhouden( tandarts hoefsmit etc) maar ik mag er wedstrijden mee starten en gewoon rijden, maar met dat zadel gaat hun rug er sowieso aan dus meer dan longeren, grondwerk en rondjes stappen heb ik de laatste rijd niet gedaan;). maar vandaar dat ik het niet red om ineens 3 zadels te kopen:) ik dacht met 1 beginnen en sparen voor de volgende.