ervaringen wintec wide gevraagd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

chipie17

ervaringen wintec wide gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-11 15:14

Onze dinges (kruising tinker, type bonte haflinger) loopt momenteel met een wintec dressuurzadel.
Nu heeft hij een hele brede platte rug (maatje salontafel) met brede ruggegraat en brede rugspieren.
De kussens van de wintec liggen naar mijn idee te dicht op elkaar, waardoor ze bijna op de ruggegraat liggen. Je kunt maar drie vingers achterop het zadel tussen de kussens leggen. Ik ben dus nu op zoek naar een zadel waar je toch bijna je vuist tussen de kussens kunt leggen.
De boommaat hoeft niet groter, de witte boom is te groot (zadel kantelt naar voren), rood past goed.
Wintec wide leek me wel een optie, maar ik kan nog geen zadel in de buurt vinden om te bekijken en ik ben bang dat bij dat zadel alleen de boom breder is.
Ik kan er niet goed achter komen of de kussens van de wintec wide verder uit elkaar liggen, kan iemand mij dat vertellen?

chipie17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 09:59

even een schopje....

Jo_Shakira

Re: ervaringen wintec wide gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 22:54

De kussens van de wintec wide liggen wel meer uit elkaar
ik heb namelijk zo'n zadel

happy_horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 09:02

jah, wij hebbebn ook zo'n zadel voor een wat bredere pony, en dat gaat heel goed :j

Friesepoonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 09:07

Weet niet of je bij de wintec wilt blijven? Ik heb een Kentaur op mijn brede Fries liggen en daar kan ook een vuist tussen de kussens. Ik heb de cassiopeia geloof ik, maar de penelopa heeft ook zo'n breed kussenkanaal. Zit wel heel anders dan een wintec (de wintecs waar ik ervaring mee heb iig)

chipie17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 10:38

hoef niet per se een wintec, maar wel graag iets met verwisselbare boom. dankjullie wel alvast voor de info!

Troelaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 17:19

ik heb de wide en volgens mij is het kanaal tussen de kussens idd breder.
alleen heb ik ooit eens gehoord dat daar de bomen van de gewone wintec niet inkunnen.
zou niet weten waarom niet, volgens mij is het systeem precies hetzelfde. maar dan zou de smalste boom te breed zijn voor je 'dinges'.
overigens een heerlijk zadel en na lang zoeken een van de weinige zadels die goed liggen op mn ronde fjord.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 16:19

Lijkt mij dat de rest van de boom dan dusdanig onder spanning komt te staan dat dat de stevigheid van het zadel niet ten goede komt, troelaatje.

Ik heb geen ervaring met de wintec wide, wel met massimo en dat lijkt me dan een veel geschiktere keus. De boom is aan te passen (door zadelmaker), heeft een breed tusse kanaal en is speciaal voor rondgeribte paardjes gemaakt.

Heb er nog een te koop, mocht je interesse hebben :+

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 11:23

Ik heb wel eens gehoord dat de rode en witte boom ook gewoon in de wide kunnen. De paarse bomen van de wide kunnen dan weer niet in een gewone wintec.

Bij de gewone wintec heb je ook 5 verschillende bomen, dus vanuit daar geredeneerd moeten er ook 5 in de wide kunnen :)

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:18

Ik heb voor mijn haflinger een wintec wide. Een erg fijn zadeltje en het kussenkaneel is breder dan bij de normale wintec. In de wintec wide kunnen de paarse bomen en de witte en rode. :j Dat staat ook vermeld op het doosje van de paarse bomen.

chipie17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-11 15:28

hoe meten ze de bomen van de wintec op?
de bomen die ik voor de gewone wintec had, waren te smal. We hebben een buigbare op maat gebogen, groter dan de gewone. Nu heb ik deze opgemeten, van tak tot tak 25 cm qua breedte. Nu beginnen de bomen van de wintec bij 29 cm, en dat terwijl die boom echt smaller eruit ziet dan de mijne. De bomen van de harry's horse zadels komen wel overeen, daar is 25 een van de grootste......

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 20:01

Dat laatste weet ik ook niet, ik nam aan dat de cm's overeen kwamen met de boommaat.

edit: Ik ben BLOND! De boommaat wordt gemeten tussen de takken van de boom, dus met de stukjes die in het zadel zitten! Dus de wintec boom 'smal' is in cm's veel smaller dan 29 cm, want in het zadel zit nog een stukje boom! (hoop dat je het snapt)