Wat de mensen toch bedenken :\

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

Wat de mensen toch bedenken :\

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-11 13:32

Hallo bokkers,
Ik word altijd een beetje geiiriteerd van wat mensen wel niet bedenken.

Mensen denken nooit aan de oorzaak ,maar willen het allemaal ''wegwerken''
Zoals bijv. Tonglepels ;)
Wat is de reden dat het paard de mond open doet? Zal heus niet voor de lol zijn hoor ;)
Wat is de reden dat het paard de tong over het bit legt? (Juist ja, de tong een ontzettend gevoelig orgaan!)

Maar nu kijk ik wat rond bij Divoza en wat zie ik ?
1. beugelneusriem Pagony
bit ligt volledig vrij in de mond
bij opening van de paardenmond sterke inwerking op de neus door hefboomwerking van de scharen
kleur zwart
maat paard

,maar wat denkt iedereen nou dat de reden is van opening v/d paardenmond?

2. Mexicaanse neusriem Engels
paard krijgt extra druk op de neus bij neiging om de mond te openen
pittige inwerking
maat paard
Engelse topkwaliteit leder

Kijk aan de ene kant denk ik dat iedereen maar moet doen wat ie wilt ,maar aan de andere kant.
Waar zijn we mee bezig?
En nee ik ben echt niet zo'n (penny) meisje dat alles sielugh vind.
Paard kan ook best wel wat hebben ,maar ik kan er moeilijk tegen dat ze dingen verkopen om de symptonen te bestrijden ,maar dat die leeghoofden niet nadenken WAAROM een paard dat doet.

Hoe denken jullie over symptoon bestrijdende middelen?

janbouma

Re: Wat de mensen toch bedenken :\

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 13:41

Doe ik niet aan
Mijn huurders rijden met gewoon bit en boomlozen zadels
Ik sta geen anderen dingen toe

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 13:47

Oeh, die beugelneusriem klinkt een beetje middeleeuws... Ik ben ook meer van onderzoekje naar de oorzaak van het probleem. Niet de hele paardenshop meteen aan je paard hangen.

Beste wensen voor 2011 trouwens!

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 13:50

Dat een paard zn mond open doet kan komen door pijn ,
Maar het kan ook verzet zijn tegen het bit.
Maar zulke neusriemen , dingen vind ik onzin , Het mag voor mij veel paardvriendelijker:)

Lynnieej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 14:24

skyline schreef:
Dat een paard zn mond open doet kan komen door pijn ,
Maar het kan ook verzet zijn tegen het bit.
Maar zulke neusriemen , dingen vind ik onzin , Het mag voor mij veel paardvriendelijker:)

Helemaal mee eens!

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-11 14:28

Ja ben i khet ook mee eens ;)
maar MEESTAL is het verzet ook door pijn.

Bitloos kan ook gemeen zijn hoor! Dacht eerst dat dat ''het vriendelijkste was'' vooral toen onze niet lieve fjord v/d manege (ik ben daar inmniddels allang weg (eigen paard) ) zonder bit werd gereden.
Ik : ''Wat fijn voor die fjord!'' tot ik zag dat ie met hackamore werd gereden.
nou die scharen gingen me toch heen en weer bij die neus... gadsie :\ (fjord ging er telkens vandoor dus ruiters uit reactie alleen maar trekken :n )

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 14:33

Elin_ schreef:
Ja ben i khet ook mee eens ;)
maar MEESTAL is het verzet ook door pijn.

Bitloos kan ook gemeen zijn hoor! Dacht eerst dat dat ''het vriendelijkste was'' vooral toen onze niet lieve fjord v/d manege (ik ben daar inmniddels allang weg (eigen paard) ) zonder bit werd gereden.
Ik : ''Wat fijn voor die fjord!'' tot ik zag dat ie met hackamore werd gereden.
nou die scharen gingen me toch heen en weer bij die neus... gadsie :\ (fjord ging er telkens vandoor dus ruiters uit reactie alleen maar trekken :n )

Een bit wat goed past zou geen pijn moeten doen , Verzet kan door vannallerlij dingen komen .
Sommige paarden willen gewoon geen bit acepteren in hun mond , bitloos is dan een goede oplossing
Bitloos kan vriendelijk zijn maar als je het verkeerd gebruikt is of kan het ook pijnlijk zijn .

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 14:36

Allemaal commercie. Zolang eraan verdiend kan worden, wordt het gemaakt.

Als iedereen zich gewoon verdiept in het paard en stopt met dit soort symptoombestrijding, dan wordt het niet meer verkocht en gemaakt, maar helaas zijn er altijd mensen die denken dat dit soort middelen de enige manier zijn om problemen op te lossen...

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 14:41

Ik moet zeggen ik ben op een inspirerend uitstapje gegaan naar de stal van show hunter Louise Bell (engeland), georganiseerd door onze lorinary (Engelse guilde voor bitten, sporen, gespjes, en andere metalen deeltjes die je nodig hebt om te rijden) lerares. En haar motto was: Een bit heb je om te remmen.
Ik denk dat ze een hele hoop onwetende mensen (ik geef toe ik wist er tot voor kort ook nog niet te veel vanaf, maar het is een zeer interresant deel van mijn studie geworden) tegen haar in het harnas kan jagen, maar ik kan haar visie wel volgen.

ze zegt dat een paard met een gezonde mond moet een bit gewoon accepteren, en het is jou verant woordelijkheid om het juiste bit bij jou paard te zoeken zodat het paard fijn kan werken, zonder dat jij veel moet in werken op de mond.
Een bit heb je om te remmen. Kun je je paard niet remmen moet je misschien een scherper bit pakken om minder te hoeven doen. Ze is ook een groot fan van dubbele bitten, en ze denkt dat het in de juiste handen zachter is dan een gewoon trensje in de verkeerde. En dat is het ook, alleen de kunst van het met 2 bitten rijden gaat aardig verloren.
Als een scherpere neusriem (mexicaanse neusriem, gecombineerde neusriem, lage reusriem, enz.) helpt bij het verkrijgen van de ideale communicatie, dan ben ik daar niet op tegen.

Mijn mening:
Een zorgvuldig uitgekozen bit (vrijwel ongeacht hoe scherp) in de juiste handen, met een zorgvuldig uitgekozen neusriem passend bij het bit, en allemaal op maat en juist gepast op het gezonde paard vind ik kunnen, en vrijwel altijd paardvriendelijk. (ik ben niet zo'n fan van ophaaltrenzen, maar als het veilig is ben ik er niet op tegen)
Helaas zijn er ook veel mensen die niet weten wat ze doen, en dan is mijn visie wat anders. In de verkeerde handen kan er namelijk ongelofelijk veel schade in de mond en neus worden aangebracht. En dat gelde het zelfde voor bitloze optomingen.

Afbeelding
Louise Bell met Man of Fire met stang en trens hoofdstel en mexicaanse neusriem

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 14:42

Echt ziek dit.
Iets om te voorkomen dat een paard zn mond open doet? Doe normaal ..

UnderIlse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 15:04

mensen, gebruik gewoon je gezonde verstand,,, als je dat doet kan er weinig mis gaan, ik zou dit soort dingen ook niet gebruiken persoonlijk... alleen is elk paard anders en heeft elk paard zijn eigen wensen en daar dien je als ruiter ook een beetje op in te spelen

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 15:19

Commercie en symptoombestrijding

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 15:21

Elin_ schreef:
Hallo bokkers,
Ik word altijd een beetje geiiriteerd van wat mensen wel niet bedenken.

Mensen denken nooit aan de oorzaak ,maar willen het allemaal ''wegwerken''
Zoals bijv. Tonglepels ;)
Wat is de reden dat het paard de mond open doet? Zal heus niet voor de lol zijn hoor ;)
Wat is de reden dat het paard de tong over het bit legt? (Juist ja, de tong een ontzettend gevoelig orgaan!)

Maar nu kijk ik wat rond bij Divoza en wat zie ik ?
1. beugelneusriem Pagony
bit ligt volledig vrij in de mond
bij opening van de paardenmond sterke inwerking op de neus door hefboomwerking van de scharen
kleur zwart
maat paard

,maar wat denkt iedereen nou dat de reden is van opening v/d paardenmond?

2. Mexicaanse neusriem Engels
paard krijgt extra druk op de neus bij neiging om de mond te openen
pittige inwerking
maat paard
Engelse topkwaliteit leder

Kijk aan de ene kant denk ik dat iedereen maar moet doen wat ie wilt ,maar aan de andere kant.
Waar zijn we mee bezig?
En nee ik ben echt niet zo'n (penny) meisje dat alles sielugh vind.
Paard kan ook best wel wat hebben ,maar ik kan er moeilijk tegen dat ze dingen verkopen om de symptonen te bestrijden ,maar dat die leeghoofden niet nadenken WAAROM een paard dat doet.

Hoe denken jullie over symptoon bestrijdende middelen?

Goed gezegd. Sommige mensen denken inderdaad niet echt na.
Voorkomen is beter dan genezen. Dus kijk naar de oorzaak.

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 18:07

Ik heb gewoon een engels hoofdstel en een dressuur en springzadel. Niks bijzonders. Maar ik zie wel veel mensen bij het springen van de pony's die lopen te trekken aan een passoa (of hoe noem je die bitten met 3 ringen?) dit vind ik echt ronduit belachelijk. Ja het paard is te sterk.. Nee! De ruiter moet meer dressuur rijden!

Lizaa01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 18:15

Ik ben het volledig met je eens!
Sommige mensen zien een "probleem" en gaan dit probleem (zoals het openen van de mond, tong naar buiten) "oplossen".
Het probleem is echter niet het openen van de mond etc. De reden waarom het paard dit doet, daar zou eens naar gekeken moeten worden.

Inderdaad, het geld speelt een grote rol. Ze willen maar verdienen en brengen daarom dit soort dingen op de markt, helaas
zijn er mensen die hier in mee gaan door dit soort middelen te kopen.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 18:29

Sabinee__ schreef:
Echt ziek dit.

*kijkt in profiel* Jij hebt toch ook een neusriem om bij je hoofdstel! Waarvoor denk je dat die onder andere bedoeld is?

Ik moet eerlijk zeggen dat ik me afvraag wat je met dit topic wil, er zijn er al zovelen geweest. Ik denk dat mensen (ja en dan bedoel ik iedereen) graag de makkelijkste weg kiezen en als dat betekent dat je een scherper bit indoet, de neusriem een gaatje strakker, bitloos gaat, of enkel je paard op stemcommando's rondstuurt: Iedereen heeft zo zijn eigen manieren en ambities en er zijn meer wegen die naar Rome leiden.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 18:43

Black_White schreef:
Ik moet zeggen ik ben op een inspirerend uitstapje gegaan naar de stal van show hunter Louise Bell (engeland), georganiseerd door onze lorinary (Engelse guilde voor bitten, sporen, gespjes, en andere metalen deeltjes die je nodig hebt om te rijden) lerares. En haar motto was: Een bit heb je om te remmen.
Ik denk dat ze een hele hoop onwetende mensen (ik geef toe ik wist er tot voor kort ook nog niet te veel vanaf, maar het is een zeer interresant deel van mijn studie geworden) tegen haar in het harnas kan jagen, maar ik kan haar visie wel volgen.

ze zegt dat een paard met een gezonde mond moet een bit gewoon accepteren, en het is jou verant woordelijkheid om het juiste bit bij jou paard te zoeken zodat het paard fijn kan werken, zonder dat jij veel moet in werken op de mond.
Een bit heb je om te remmen. Kun je je paard niet remmen moet je misschien een scherper bit pakken om minder te hoeven doen. Ze is ook een groot fan van dubbele bitten, en ze denkt dat het in de juiste handen zachter is dan een gewoon trensje in de verkeerde. En dat is het ook, alleen de kunst van het met 2 bitten rijden gaat aardig verloren.
Als een scherpere neusriem (mexicaanse neusriem, gecombineerde neusriem, lage reusriem, enz.) helpt bij het verkrijgen van de ideale communicatie, dan ben ik daar niet op tegen.

Mijn mening:
Een zorgvuldig uitgekozen bit (vrijwel ongeacht hoe scherp) in de juiste handen, met een zorgvuldig uitgekozen neusriem passend bij het bit, en allemaal op maat en juist gepast op het gezonde paard vind ik kunnen, en vrijwel altijd paardvriendelijk. (ik ben niet zo'n fan van ophaaltrenzen, maar als het veilig is ben ik er niet op tegen)
Helaas zijn er ook veel mensen die niet weten wat ze doen, en dan is mijn visie wat anders. In de verkeerde handen kan er namelijk ongelofelijk veel schade in de mond en neus worden aangebracht. En dat gelde het zelfde voor bitloze optomingen.

Goed stukje zeg! Kan me er helemaal in vinden!!!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 18:51

??????Een bit heb je om te REMMEN???
Tja...ben het er op z'n zachts gezegd niet mee eens!
Daarbij, hoe wil je een paard remmen in zijn mond als de wielen toch echt de benen zijn?!
Hoe harder je trekt, hoe meer steun je ze geeft.
Een bit is een stukje stuur, en daar kan je een ruk aan geven zodat je uit de bocht vliegt, maar die kan je ook rustig gebruiken zodat je netjes de rotonde rond komt!!!
Groot verschil dus, maar remmen??????????????

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 18:54

IMO was het niet zo letterlijk dat je het bit maar als handrem moet zien eigenlijks. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 19:00

Ik vind het een zeer kwalijke zaak dat dit soort dwangmiddelen uberhaupt in de winkels verkrijgbaar zijn.
Het zou bij de wet verboden moeten worden, wat mij betreft.
Black_White schreef:

Wat is hier "inspirerend" aan? :?
Zo te lezen is die Louise zelf nogal onwetend. En bovendien niet bepaald paardvriendelijk.
Niet te geloven dat zij dergelijke onzin verkondigd. En dat er ook nog mensen zijn die dit "inspirerend en zeer interessant" vinden. :x

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 19:03

Chaos schreef:
IMO was het niet zo letterlijk dat je het bit maar als handrem moet zien eigenlijks. :o

Dank u. Dat is inderdaad wat ze.ik bedoel(d).

Annetje schreef:
Sabinee__ schreef:
Echt ziek dit.

*kijkt in profiel* Jij hebt toch ook een neusriem om bij je hoofdstel! Waarvoor denk je dat die onder andere bedoeld is?
quote]

Ik wou het niet zeggen, maar dacht het zelfde.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 19:05

Black_White schreef:
Kun je je paard niet remmen moet je misschien een scherper bit pakken om minder te hoeven doen. Ze is ook een groot fan van dubbele bitten, en ze denkt dat het in de juiste handen zachter is dan een gewoon trensje in de verkeerde. Als een scherpere neusriem (mexicaanse neusriem, gecombineerde neusriem, lage reusriem, enz.) helpt bij het verkrijgen van de ideale communicatie, dan ben ik daar niet op tegen.

FF geknipt in het stukje, hier kan ik me wel in vinden!