Vraag over bitloosh Indy/Marscha +vraag over druk verdeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

Vraag over bitloosh Indy/Marscha +vraag over druk verdeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 01:53

Hallo bokkers ,
Ik zocht een bitloos hoofdstel en Maroesjka (schrijf ik het goed?) van paardeluxe.nl
heeft met ontzettend geholpen en met mijn eisen kwam ik volgens haar uit op een Indy of een marscha (zit alleen kleur verschil in)

Mijn eisen waren
*Niet druk op 1 gedeeltje (op neus bijv)
*mag niet al te scherp inwerken (zoals hackamore) ,maar ook weer niet te zacht (bijv. een stalhalster is nou niet heeul scherp..)
*zo veel mogelijk verdeeld zodat het minder scherp op 1 ding inwerkt
Ik ga er mee buitenrijden , dresuur (contstante aanleuning) , springen etc.

Voor alles dus.
Ik ben van mening dat druk op 1 plek minder fijn is voor het paard dan druk verdeelt .
Weet niet of het daadwerkelijk klopt ,maar dat lijkt me zo.

Of is het hoofdstel (indy) die ik nu op oog heb juist scherper dan een hoofdstel dat bijv. alleen op de neus druk zet?

Ervaringen over het hoofdstel ook zeer gevraagt!

Alvast bedankt!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: Vraag over bitloosh Indy/Marscha +vraag over druk verdeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 10:34

Ik verplaats dit topic van NA naar HAR omdat het om een harnachementsvraag gaat.

delerium

Re: Vraag over bitloosh Indy/Marscha +vraag over druk verdeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 14:53

Hm, het gaat om een kaakgekruisd hoofdstel is het niet?
Persoonlijk ben ik niet zo voor een constante aanleuning met een kruissysteem, omdat je dan snel een "wringend" effect hebt.
Ik denk dat het voor buitenrijden met een lang teugeltje een superhoofdstel is, je gebruikt de teugel dan alleen om signalen door te geven en hebt daarna het contact weer los. Met aanleuning blijft het maar constant.

Zelf heb ik sinds gisteren een glucksrad in bezit, het wordt nog even zoeken met hoe af te stellen voor een optimale werking, maar zo op het oog vind ik het een fijne optoming. Het geeft druk alleen op de neus of op neus, kin, en achter de oren. Toch is de hefboomwerking vrij minimaal, ook aanpasbaar naar hoe je de teugels plaatst.

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 15:38

Ik heb zelf de roobruine, Indy dacht ik :j

Erg fijn hoofdstel, alhoewel ik er nog niet mee gereden heb, mooi soepel leer na twee keer invetten :j Ik heb dezelfde doeleinden als jij :)

Dit hoofdstel is minder scherp dan alleen op de neus, omdat de druk over het hele hoofd verdeeld wordt :) Het is meestal ook duidelijker voor het paard :)