Bang voor hoofdstel, maar eerder niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

semperlupe

Bang voor hoofdstel, maar eerder niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 00:06

Hallo!

Ik heb sinds kort te maken met een paard dat 'bang' is voor het hoofdstel. Met bang bedoel ik, dat zodra het hoofdstel te dichtbij zijn hoofd komt hij zijn oren plat in zijn nek ligt, hevig begint de schudden met zijn hoofd en er zelfs naar bijt. Ik weet verder niets van de historie van dit paard. Ik weet wel dat hij verder een heel lief paard is (behalve met aan het halster lopen, pff!)

Hoe kan ik hem hier aan laten wennen? Hem laten ruiken aan het hoofdstel en belonen als hij ontspannen reageert? De vorige keer deed ik de teugels al over zijn nek heen, niet wetend dat hij zo zou reageren (de vorige keer was hij namelijk super lief met het hoofdstel!) en het heeft me veel pijn en moeite gekost om de teugels uberhaupt weer van zijn hoofd te krijgen, zondat dat ik een hoofd tegen me aangeduwd kreeg of werd gebeten.

Saartjuh_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 11:17

Lijkt me een pijnreactie.
Past het hoofdstel en het bit goed?
Heeft er al een tandarts naar gekeken?

_KellyAV

Re: Bang voor hoofdstel, maar eerder niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 11:38

inderdaad zou een bezoekje aan de tandarts het probleem wellicht kunnen oplossen.
en is alles wel goed afgesteld?

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 21:19

Met een halster omdoen doet hij dan ook zo? Want dan kan hij kopschuw zijn... Dit is met veel oefening wel op te lossen. En de tandarts even laten komen!

UnderIlse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 15:35

suus_pepper schreef:
Met een halster omdoen doet hij dan ook zo? Want dan kan hij kopschuw zijn... Dit is met veel oefening wel op te lossen. En de tandarts even laten komen!

dit vermoed ik ook, een pijnlijke mond levert geen vrolijke paarden op!!! maar geef ze eens ongelijk :+

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 15:39

UnderIlse schreef:
suus_pepper schreef:

dit vermoed ik ook, een pijnlijke mond levert geen vrolijke paarden op!!! maar geef ze eens ongelijk :+

Ja klopt. Waarschijnlijk ligt het gewoon aan de mond. Kan kan namelijk zo zijn, dat hij best wel eens hard is aangepakt, dat ze aan de teugels beginnen te trekken. Dat doet vanzelf pijn, en als het vaker gebeurd, kan het wondjes oplopen.

es203

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 18:53

Hoi,,,

ik legde vandaag het zadel op haar rug(niks aan de hand) en ik kwam met het hoofdstel aan lopen en ze stond in het hoekje van de'r stal...
Ik heb het nog aan de bijrijder gevraagd of die dat ook bij haar deed, en ja ze deed het ook bij hem :( !
Dus weten jullie misschien wat het is??? Is ze echt bang(plotseling) of heeft het met haar tanden of zo te maken?

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 19:04

Paard geeft duidelijk aan dat er iets niet goed is.
Hoe oud is het paard (is hij nog aan het wisselen)?
Heb je al in zijn mond gekeken?
Heeft hij geen schuil?
Haken op de tanden/kiezen?
Zijn hoofd gestoten (en dan is het niet lekker als daar iets tegenaan komt).
Last van het hoofdstel op de zenuwen die over zijn hoofd lopen (neusriem te strak of iets anders)
Bit te klein of te groot enz.
Wanneer is het paard voor het laatst naar de tandarts geweest?

delerium

Re: Bang voor hoofdstel, maar eerder niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 19:18

Aangezien het niet de bedoeling is oude topics omhoog te halen hier een slotje.