leerverf

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bluebontje

leerverf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 08:51

Mijn man maakt een arreslee en daar hoort ook een bellentuig bij uiteraard.
Dat bellentuig is van onbehandeld leer en moet dus nog geverfd worden.
Hij wil graag leerverf die in het leer trekt en er niet bovenop blijft liggen.
Zijn er hier mensen die hiermee ervaring hebben en ons kunnen zeggen wat
we het beste kunnen gebruiken?

Mathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 08:56

Ik heb zowel met echt leer als kunstleer wel wat ervaring :D
In dit geval zou ik naar de leerhandel gaan, daar kunnen ze het voor je verven. Ik weet niet waar je woont, maar ik heb evt. een adres voor je waar ze dit kunnen doen met zeer goed resultaat.
Je kan wel zelf verf kopen maar vaak moet dit met hitte 'vast' gezet worden en trekt niet in het leer.

Mvg, Mathilde

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 17:39

Ik maak armbanden, gitaarstraps en andere dingetjes van dat lichte, onbehandelde leer. Na het bewerken, verf ik dit in verschillende kleuren. De meest gebruikte verf voor dit soort leer is van het merk Fiebing's te koop via Tandy. Tandy is de groothandel maar de producten worden verkocht via Boosma in Breda of Leerhandel Berten in Zonhoven, Belgie. De verf wordt er met een spons oid op aangebracht en trekt helemaal in het leer. Daarna kan er nog een beschermlaag over aangebracht worden.

Als we het over onbewerkt leer hebben, hebben we het dan over plantaardig gelooid leer van 3 tot 5 mm dik? Zo ja, is dit dan wel sterk genoeg om mee te tuigen? Het leer dat ik hier heb, zou ik er niet voor durven gebruiken omdat dit niet voorgestrekt is en dus kan rekken. Of is het alleen bedoeld voor de band met belletjes?
Als er veel mee getuigd wordt, zou ik toch echt kiezen voor echt tuigleer. Dat is misschien duurder maar wel veel veiliger. Ik kan je wel aan een adres helpen indien nodig.

succes ermee !

Bluebontje

Re: leerverf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 22:14

We hebben tuigleer van 5 mm, maar we gebruiken het alleen als een band met bellen over de rug.
Maar we zoeken geen verf, maar beits.

Ibonn

Re: leerverf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:56

Ik noemde het verf maar er zijn verschillende mogelijkheden. Met deze websites kom je wrs al verder op je zoektocht, zij hebben veel meer ervaring dan ik :D