Wat voor bit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Horsk

Wat voor bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 17:10

Ik heb een paard die héél gevoelig is in haar mond. Ze duikt snel en is vrij onrustig in haar aanleuning. Ik heb al een fysio laten komen, ze had wel een paar problemen, maar dat had niets te maken met haar mond en de fysio zei dat die problemen geen gevolgen zouden hebben voor aanleuing, nageeflijkheid etc. Ik heb verschillende bitten geprobeerd, maar ik kan maar geen geschikte bit vinden voor haar.

Eerst had ik een enkelgebroken bustrens, daar reageerde ze vrij goed op, maar na één week was ze het zat. Toen heb ik een dubbelgebroken bustrens geprobeerd, helaas. Hier ging ze van duiken en te veel knabbelen. Na wat onderzoek op internet heb ik een Monty Roberts Myler bit geprobeerd. Hier ging het een tijdje (lees: 3 weken) goed, maar al snel wilde ze geen aanleuning meer aannemen.

Nu heb ik een enkelgebroken rollertjesbit, maar dat accepteert ze totaal niet. Momenteel hebben we een rijstop, door weersomstandigheden en ik hoop dat ze hierna zich wat beter voelt.

moelly

Re: Wat voor bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 17:12

je zou evt bitloos kunnen overwegen?
misschien een vriend/vriendin of verre kennis in de buurt die ook bitloos rijdt??

Horsk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 17:15

moelly schreef:
je zou evt bitloos kunnen overwegen?
misschien een vriend/vriendin of verre kennis in de buurt die ook bitloos rijdt??

Ik ken niemand persoonlijk die bitloos rijdt. Ik zou het misschien kunnen overwegen, maar ik heb wedstrijdambities.

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 17:17

Ik heb hele goeie ervaringen met dit bit. Ik heb verschillende paarden gereden die moeilijk in de aanleuning waren, maar op dit bit reageerden ze allemaal heel fijn :)

sjouk_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 17:19

Je zou een happy mouth bitje met appelsmaak kunnen proberen(is van plastic) zijn vaak heel zacht en licht in de mond. Bij mijn paard was dit de oplossing. Welk type bus/water trens weet ik zo niet, zou je moeten proberen.

Horsk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 17:22

Seraphim schreef:
Ik heb hele goeie ervaringen met dit bit. Ik heb verschillende paarden gereden die moeilijk in de aanleuning waren, maar op dit bit reageerden ze allemaal heel fijn :)

Ik heb wel fijne verhalen gehoord over K&K bitten.

Happy Mouth heb ik ooknog niet geprobeerd... misschien eerst die proberen voordat ik mijn portemonee leeg maak aan de K&K. :wow:

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 19:10

sjouk_L schreef:
Je zou een happy mouth bitje met appelsmaak kunnen proberen(is van plastic) zijn vaak heel zacht en licht in de mond. Bij mijn paard was dit de oplossing. Welk type bus/water trens weet ik zo niet, zou je moeten proberen.

Dit soort bitten zou ik alleen aanraden als je paard een echt natte mond heeft, geheel de arbeid door. Anders is dit bit net als schuurpapier in de mond.

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 19:11

Gravity schreef:
Seraphim schreef:

Ik heb wel fijne verhalen gehoord over K&K bitten.

Happy Mouth heb ik ooknog niet geprobeerd... misschien eerst die proberen voordat ik mijn portemonee leeg maak aan de K&K. :wow:

Ze zijn idd wel prijzig, maar ze zijn tweedehands een stuk goedkoper te vinden :j Ik hoop dat je uiteindelijk een fijn bit vind voor je paard :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 19:17

misschien juist een ongebroken trens, deze zijn niet zo beweegelijk in de mond...

heb jij wel een voldoende "rustige" hand? want misschien is het een combi van een gevoelig mond en jij die soms nog te "bruusk" tov je paard reageert en dit hoeft niet te beteken dat jij "hard" bent met je handen...

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 19:17

magda_90 schreef:
sjouk_L schreef:

Dit soort bitten zou ik alleen aanraden als je paard een echt natte mond heeft, geheel de arbeid door. Anders is dit bit net als schuurpapier in de mond.

deze ervaring heb ik ook...
bij de paarden met een gevoelige mond die ik heb gereden, hielp een ongebroken bustrens erg goed. bij sommige paarden deed ik er een rubberen bandage of zeemleer er omheen.
het bit ligt stil in de mond en in combi met een rustige en zachte hand werkte t bij mij erg goed.

Horsk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 18:50

petitparis schreef:
misschien juist een ongebroken trens, deze zijn niet zo beweegelijk in de mond...

heb jij wel een voldoende "rustige" hand? want misschien is het een combi van een gevoelig mond en jij die soms nog te "bruusk" tov je paard reageert en dit hoeft niet te beteken dat jij "hard" bent met je handen...

Ik rijd juist met hele stille handen. Ik zit ze weinig mogelijk aan haar mond, omdat ze al zo gevoelig is.

Ongebroken trens lijkt me ook wel wat. Happy Mouth bit doe ik dan niet, want ze heeft niet zo snel een natte mond.

Dankjewel iedereen. :D

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 19:55

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 09:52

Ik ben ook heel tevreden over K&K :j

_Caro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 10:43

Als je een K&K dubbelgebroken bustrens neemt, ga je niet veel van effect verschillen met je gewone dubbelgebroken bustrens;
deze nodigt al zeker uit tot knabbelen vanwege het aurigansmaakje,
toch denk ik dat een dubbelgebroken bustrens het fijnste zal werken,
dat duiken moet je gewoon rijtechnisch oplossen :)

Horsk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 11:09

_Caro_ schreef:
Als je een K&K dubbelgebroken bustrens neemt, ga je niet veel van effect verschillen met je gewone dubbelgebroken bustrens;
deze nodigt al zeker uit tot knabbelen vanwege het aurigansmaakje,
toch denk ik dat een dubbelgebroken bustrens het fijnste zal werken,
dat duiken moet je gewoon rijtechnisch oplossen :)

Ze duikt puur op 2 verschillende bitten, bij anderen weer niet, daar doet ze weer met haar hoofd schudden.