Kaptoom wat voor soort of welke is nou goed!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HBZ

Kaptoom wat voor soort of welke is nou goed!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 16:35

Hallo,

Ik wil een kaptoom kopen voor het rechtrichten aan de hand bij mijn paard.

Maar nu heb ik geen verstand van een kaptoom en zou ik graag jullie ervaring willen.
Dit ook omdat er zo veel verschil in materiaal en prijs is.

Graag wil ik weten wat het verschil is tussen de leren en de nylon ( ik weet niet of dit nylon is maar de stoffen bedoel ik ) is?

Wie kan mij advies geven?

Bungarus

Re: Kaptoom wat voor soort of welke is nou goed!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 18:00

die van Marijke de Jong (paardenbegrijpen.nl) is in mijn ervaring heel erg fijn. Kost wat, maar het is echt goede kwaliteit.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 18:04

Bungarus schreef:
die van Marijke de Jong (paardenbegrijpen.nl) is in mijn ervaring heel erg fijn. Kost wat, maar het is echt goede kwaliteit.

Hier ga ik in mee, zeker een goede investering.
Die leren zijn vaak smaller en geven op die manier duidelijkere hulpen en bij die nylon worden de hulpen vaak onduidelijk door zgn ruis.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 18:49

Die vind ik wel erg duur, om er eerst mee te proberen

Ik zou ook graag het verschil willen weten tussen een nylon en leer, verschuift de nylon ook sneller?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 09:23

Nylon verschuift zeker sneller, vooral ook omdat die zo groot en lomp is.
Wellicht kun je een tweedehands vinden?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 10:52

Naast de kaptoom met ijzer in de neus, bestaat er ook nog de zgn. Weense kaptoom, zonder ijzer.

Persoonlijk vind ik dit wat vriendelijker, al zou ik me kunnen voorstellen dat je wel inlevert als het gaat om duidelijke hulpen. Ik heb er in ieder geval wel één (wandel er nu alleen nog mee), deze heb ik laten maken door Westeind Ruitersport. Een fotootje kun je vinden onderaan in mijn profiel.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 14:55

Ik heb me ook een goedkopere versie aangeschaft en tot dusver werkt hij prima bij mijn paard. De lederen van MdJ is waarschijnlijk nog net iets beter maar die vind ik zelf ook veel te duur. De kaptoom die ik nu gebruik heeft een stevig stuk rubber (?) aan de onderkant van de neusriem maar is erg zacht en hij heeft uiteraard ook 3 ringen. Hij is nièt mega zwaar zoals de meeste kaptomen, dat vond ik héél erg belangrijk! Voor het comfort van mijn paard heb ik een bontje aan het oorstuk gedaan aangezien dat wel gewoon nylon is en dus misschien een beetje streng zou kunnen zijn aan de oren. Zoals ik al zei reageert mijn paard er prima op! Ik heb de kaptoom gevonden bij Kerckhaert in Temse (BE).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 14:58

Ik gebruik ook het kaptoom van MdJ. Ik vind 'm erg fijn werken, maar hij is inderdaad behoorlijk prijzig. Zeker als je de teugels er nog bij koopt (en ik vind het kaptoom dus niet prettig werken met andere teugels..)

Misschien kan je eens een kaptoom van iemand lenen? Dan kan je zelf uitproberen welke je het fijnste vind. De meeste kaptomen zijn ook 1 maat en dan gewoon ruim verstelbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 17:26

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 22:32

Zwartsnoepje schreef:
Ik heb ook de Weense kaptoom van Westeind Ruitersport, handgemaakt.
Heel fijn ding, en niet zo ongelooflijk duur. ;)
http://www.westeindruitersport.nl/Webwi ... ptoom.html

Maar wat is nu het veschil tussen een weense met 3 ringen op de neus, of z'n zware met een hele stellage op de neus?

En dan heb je de weense en academische wat is daaraan het verschil.

Wat is nu beter?

Bungarus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 22:53

HBZ schreef:
Zwartsnoepje schreef:
Ik heb ook de Weense kaptoom van Westeind Ruitersport, handgemaakt.
Heel fijn ding, en niet zo ongelooflijk duur. ;)
http://www.westeindruitersport.nl/Webwi ... ptoom.html

Maar wat is nu het veschil tussen een weense met 3 ringen op de neus, of z'n zware met een hele stellage op de neus?

En dan heb je de weense en academische wat is daaraan het verschil.

Wat is nu beter?

bij de weense zit er geen ijzer in de neusriem, bij de academische wel. Zo'n zware weet ik niet, maar die vind ik persoonlijk niet aan te raden, veel te zwaar en te veel gedoe. Ik zou dan voor een academische of weense gaan.
Die van Marijke de Jong heeft een soort ketting in de neusriem, die is dus wat vormbaarder en heeft een iets zachtere inwerking als eentje met een vaste ijzeren neusriem (hoewel beide natuurlijk wel leer als bekleding hebben)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 14:36

Ik zou overigens niet de academische kaptoom kopen als je geen begeleiding hebt. Dan kan die ijzeren ketting meer kwaad dan goed doen.
Maar met de juiste uitleg vind ik het een ideaal ding!