Dressuur zadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ponylover2

Dressuur zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-10 20:09

Hoi,ik heb een vraagje (weet niet of het hoort)
Een vriendin van mij wil graag hoor pony gaan inrijden ze wil graag har pony dressuur inrijden.
Ze weet Alden niet welk zadel ze moet gebruiken, weten jullie welk zadel ze kan gebruiken?
Groetjes ponylover2

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 20:45

Ik zou voor het inrijden niet een al te poepie chique zadel aanschaffen,
de rug van de pony groeit nog door en kan het dus zijn dat je over een jaartje al weer een nieuwe nodig hebt.
zou ook zo zonde zijn als je er 1000 euro aan uitgegeven hebt en je over een jaar weer een ander nodig hebt!
ik zou zeggen een ouder/goedkoper zadel die wel goed ligt op het paard verder, dat is echter wel een must :j
succes :)

x_Milou

Re: Dressuur zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 11:34

Uit je verhaal maak ik op dat je vriendin nog geen ervaring heeft met pony's zadelmak maken, dan is het heel belangrijk om er goede begeleiding bij te halen! Als er de eerste keer iets fout gaat zal de pony dat niet vergeten en kan dat voor altijd een probleem blijven. Iemand die er ervaring mee heeft zal vast ook wel wat zadels hebben of weten te liggen waarover hij je kan adviseren.

Ownix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 22:54

Het zou inderdaad erg verstandig zijn om iemand met ervaring erbij te hebben die haar begeleid.
Ikzelf vond het zadelmak maken en inrijden met een Wintec VZH zadel erg fijn.. Lekker licht, past op vele ruggen, en zit lekker stevig :)
Succes!

irisdepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 22:56

ik zou eerst een paar zadelpassers laten langs koemn

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 02:21

Als je vriendin dressuur wilt rijden is het misschien verstandig om hem niet zelf te gaan beleren, uit je verhaal maak ik namelijk op dat ze er niet echt verstand van heeft. Als je de pony alles verkeerd aanleert zit je er mooi mee en gaat dressuur al helemaal niet lukken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 02:59

Inrijden kun je beter laten doen als je er weinig verstand van hebt, als je ervaring zou hebben zou je deze vraag niet stellen ;)

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 06:13

inrijden blijft hetzelfde of je nou dressuur wilt rijden, springen of bijvoorbeeld endurance, de basis is hetzelfde.
dressuur inrijden bestaat dus niet echt.

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 07:10

Begin altijd met een goed passend zadel!
Zadelpasser laten komen dus!

sueann

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 13:47

ik zou beginnen met een goedzadel, belangrijk is ook dat hij goed past dus even de zadelmaker er naar laten kijken

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 13:51

Ik zou zeggen pak een barefoot stella, is boomloos dus groeit mee met de rug van je pony (wel af en toe kijken ofde pommel nog goed aansluit) en dit model heeft goede wrongen wat fijn is met inrijden. Verder moet ze er idd proffesionele begeleiding bij zoeken, of beter nog het door een ander laten doen. ;)

ponylover2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-11 11:03

Mijn vriendin heeft inmiddels een mooi passend zadel gekocht (ze heeft een zadelpasser laten komen)
bedankt voor jullie berichten.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:58

Gaat ze hem nu helemaal zelf inrijden? Of haalt ze er iemand bij waar ze hem heen brengt, die het doet of die iig de eerste paar keer mee kijkt?

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:04

Ik heb het voorrecht gehad om die vraag eens te mogen stellen aan een stel Engelse zadelbouwers. Die raden juist aan om vooral in het begin met een veelzijdigheidzadel te rijden. Dressuur is maar één facet van de mogelijkheden die je paard biedt. Leer hem de andere ook! Als hij de andere onderdelen ook kent, kom je dressuurmatig ook verder. Dus als je het goed wil aanpakken: Start met een veelzijdigheidzadel. Deze zadels liggen ook beter bij een beginnende atleet. Je dwingt anders je paard veel te vroeg in een keurslijf. Een dressuurzadel ligt ook heel anders op een paard dan VZ. Een jong paard zal een VZ als prettiger ervaren. De zweetbladen van een VZ liggen namelijk wat meer naar voren.

En welk merk. Maakt niet uit! Als het maar goed past. Houd er idd rekening mee dat het paard gaat groeien ook in bespiering. Een zadel met verstelbare boom is dan ideaal. De meeste zadels kun je zowiezo bij een zadelmaker later verbreden.

2001345

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 18:25

zorg dat je een goedpassend zadel gebruikt
ikzelg gebruik altijd een vzg zadel

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:21

eldango schreef:
Begin altijd met een goed passend zadel!
Zadelpasser laten komen dus!

En dan een duur op maat gemaakt zadel kopen om die 3 maanden later weer te moeten verkopen omdat het niet meer past?
Hoe denk je dat trainingsstallen dat doen? Die hebben echt geen 25 zadels liggen hoor.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 19:25

Met een veelzijdigheids zadel beginnen hoor ik inderdaad vaker, zijn meestal ook goedkoper. :j

ponylover2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 11:35

Hyposjuhhh schreef:
Gaat ze hem nu helemaal zelf inrijden? Of haalt ze er iemand bij waar ze hem heen brengt, die het doet of die iig de eerste paar keer mee kijkt?

Ze krijgt hulp van iemand die er verstant in heeft.
Maar ze moet wel zelf voor spullen zorgen.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 23:25

Mijn paard is beleerd door iemand die haar eigen zadel gebruikte. Niks mis mee. Alleen heb ik wel geleerd, dat je dan ook een keer op het bijrijdadres je zadel er een keer op moet leggen. De mijne ging uit zijn dak, toen ik hem met mijn zadel wilde rijden. Nu jaren later en meer geleerd en terugkijkend op de foto's wel logisch. Was een zadel wat we al hadden. Een Kieffer en die paste in die tijd 'op elk paard'. Onmogelijk natuurlijk. Toen trof ik een zadelmaker die aan de hand van een witte shabrak bepaalde dat het wel zou passen. 'Shabrak was overal éven vies'. Het heeft er toen niet opgelegen. Maar ja, met de kennis van nu betwijfel ik of het wel paste.
En als je een zadelmaker laat weten wat je budget is en hij weet dat het een jong paard betreft, dan zal een goede je altijd 2ehands aanraden en niet een hoop geld uit je portemonnee slaan. De meesten hebben heel goed verstand van waar ze mee bezig zijn. Met een jong paard weten ze immers dat er op termijn mss een nieuw zadel in zit, dus ze zullen je altijd naar beste kunnen adviseren.