Paardenhelm?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Woogy

Paardenhelm?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-10 21:10

Goed lezen ;) ik zoek inderdaad een paardenhelm. Niet volledig serieus maar m'n meisje heeft intussen d'r hele neusbeen gestript. Ze is nachtblind en klapt dus overal nog steeds tegenaan in d'r paddock. Van de week stond ze ook ineens met een dikke bult op d'r bolus.
Ik ga er niet van uit dat het bestaat en of ik het dan überhaupt wel zou willen hebben maar ik heb wel het gevoel dat iets dergelijks ooit gepoogd is ;)

Ashkerlon

Re: Paardenhelm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 21:16

Vervelend probleem... maar kan je je paard niet op een andere manier helpen?
Misschien een touw met belletjes aan de rand van de paddock hangen, zodat deze rinkelen in de wind. Of eventueel een soort buiten-kerstverlichting op de rand vast maken. Paard is nachtblind, maar kan waarschijnlijk wel nog de lichtjes zien?

Natasja__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 21:16

Ik heb wel óoit een transportbescherming gezien voor het hoofd.. weet niet of dat wat is?

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 21:18

die manier van lichtjes lijkt mij ook wel het fijnst voor een paard, hoofdtransportbeschermers zijn er idd wel, maar of dat zo fijn is voor een paard om zolang op te hebben weet ik ook niet.. :)

Natasja__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 21:22

Laatst bijgewerkt door Natasja__ op 25-12-10 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-10 21:23

Misschien kunnen we wel de boel bekleden maar ik zie eerder zoiets voor me als die dingen die epileptische mensen hebben(zo'n soort kooi) voor m'n paard :D De ellende met d'r is ook dat ze kopschuw is. Het moment dat ze ook maar iets tegen d'r hoofdje of oortjes voelt doet ze juist het geen je niet wilt, d'r kop woest omhoog gooien. Ik ging er soort van van uit dat het een kwestie van wennen zou zijn voor d'r tot ze wist waar alles staat maar helaas is niets minder waar.

Lichtjes in het donker wordt ze ook panisch voor. Daarbij is er een soort stroom probleem(te oude leidingen waar helaas teveel op aangesloten is) als ik dus constant een lichtsnoer aan zou laten is de kans enorm dat die er elke keer uitklapt.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 21:24

Afbeelding

ze bestaan in iedergeval wel, maar of het echt de oplossing is...

gek dat hij zich zo vaak stoot, paarden zien van dichtbij toch al niet zo goed, daarvoor hebben ze hun tastharen meen ik.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-10 21:31

Denk niet dat het gaat werken voor m'n pop, maar hij is wel echt geweldig :)

Ze is ene paniekvogel en schrikt van niks. Merk wel dat d'r ogen enorm achteruit zijn gegaan. Overdag ziet ze ook al minder en vooral als het iets vlugger dan gemiddeld gaat raakt ze de weg kwijt en gooit ze d'r grote hoofd in de lucht. Als ze dan in de stal staat en schrikt stoot ze goed haar tegen het plafond. Helaas zodra ze iets raakt wordt ze nog banger en herhaalt het ritueel dan een keer of drie tot het zo veel zeer doet dat ze vergeet wat ze deed en weer verder gaat met waar ze mee bezig was ;)

Voorbeeld van haar enorme blindheid en niet overgaan op d'r andere zintuigen: Ik gaf haar in het donker ene appel. Hield hem pal voor d'r snuit en ze snuffelde de hele stal door op zoek naar de volgende hap.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 21:33

Zou je niet eens gaan kijken of er meer mis is dan alleen de ogen?
Kan ook zijn dat het in het koppie niet goed zit.....

Buiten zitten zodat ze haar hoofd niet meer kan stoten tegen het plafond? Hogere stal? is dat mogelijk?

Erg vervelende situatie zeg!

Je kunt natuurlijk ook de balken bekleden ipv je paard.
Stof rondom de omheining/balken/plafondbalken

alcootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 21:34

De bereden politie heeft toch ook van die hoofdbeschermers????

Is dat niet iets??

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 21:36

Je kan van die windorgels ophangen op de hoeken zodat ze iig kan horen waar ze is.
Ook heb je van die dekens die het hele hoofd ook inpakken maar ik betwijfel of dat een optie is.

Kwam deze ook nog tegen, misschien met een dik bontje om de neusriem van het halster ook nog een optie maar ook dat betwijfel ik.
http://www.doversaddlery.com/product.as ... ap=X1-0511

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-10 21:37

Denk ook dat we voor het laatste gaan. Maar vroeg me ook wel af met welke dingen mensen op de proppen zouden kopen :)

Aan d'r gehoor twijfel ik ook weleens. In d'r hoofd heeft het volgens mij nooit goed gezeten ;) is af en toe zo maf als een deur. Maar even serieus misschien laat ik d'r ogen en oren nog eens nakijken van het voorjaar oid. Om precies te kunnen bepalen wat ze wel en niet kan zien en horen. Zodat we daarop in kunnen spelen. Als ze bepaalde kleuren beter ziet ben ik bereid alles te verven voor d'r.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 21:39

Wat balen voor je, is het Tag? Ik zou zo ook even geen oplossing weten. Hoe oud is ze nu, heeft ze geen last van soort dementie?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 21:40

http://www.smartpakequine.com/ProductCl ... NA-_-16512

Raar eigenlijk dat haar gehoor het niet overneemt. Dat hoor je toch wel vaak; paard met slechte ogen wat op het gehoor zich prima kan redden.

Nog een optie voor in het donker: lamp met bewegingsdetector in de hoeken.

Heel gek, krijg ineens liedje Billy Jean in m'n hoofd. :D
Laatst bijgewerkt door Anne_GTI op 25-12-10 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 21:40

Misschien weet de va wel een oplossing.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 21:42

Niet om het een of ander, maar het klinkt eerder als een hersenbeschadiging (en daardoor optische zenuw beschadiging) dan slechte ogen. Want een blind paard red zich prima in eigen omgeving.
de helm die raaakje toont is een de beste paardenhelm op dit moment.
Er bestaat ook een ME helm voor politie paarden.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 25-12-10 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

malo_kozo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 21:44

Een paardenhelm bestaat wel degelijk. Je DA zal je hieraan kunnen helpen, ze worden namelijk ook gebruikt voor paarden die hechtingen in hun hoofd hebben en toch gaan schuren.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 21:46

Paarden die snel blind zijn geworden moeten altijd eerst wennen aan het niet gebruiken vd ogen, maar afgaan op andere zintuigen. Het paard van de ts heeft veel meegemaakt en kan daardoor snel omslaan in gedrag. Het kan dus ook een paniekreactie zijn.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-10 21:53

M'n paard is 12. Heeft inderdaad een rotter leven gehad en merkte ene paar jaar geleden dat ze overdag al tegen dingen aan kan lopen en er dan geen zorgen om maken. Als ze in het donker hetzelfde iets raakt, komt er een soort paniek over d'r heen. In het donker kun je ook wapperen voor d'r ogen wat je wilt, terwijl ze daar overdag weer van schrikt. Het is een volbloed dus het moment dat het te vlug beweegt vertrouwd ze op d'r 'RUNAWAY!' instinct.

Het geen van de zenuwbeschadeging heb ik zelf nooit bedacht. Is zoiets vast te stellen door een veearts?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 22:01

Dit kan vastgesteld worden dmv groot onderzoek.
Is niet zomaar in een uurtje vast te stellen...
Daar zit meer werk aan.

Maar absoluut geen overbodige optie.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-10 22:13

Van de week komt de dokter toch langs voor m'n andere kind, kan ik gelijk vragen wat de opties zijn voor d'r. Vind het zo sneu dat ze telkens enorm veel hoofdpijn heeft en af en toe van die lelijke wonden heeft. Vind het ook niks als ze een keer d'r schedel een keer scheurt wat je helaas niet aan de buitenkant kan zien, met mogelijke complicaties nadien.

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 21:14

Heee Woogy,

Jeetje zeg Tag maakt er wel een potje van zo..
Ik denk ook niet dat het alleen om nachtblindheid gaat. Bax is ook zo nachtblind als wat... Die loopt ook overal tegenaan wat op zijn weg komt. maar in een vertrouwde omgeving heeft hij er dus geen last meer van. Hij heeft bv deze zomer 1x in de sloot gelegen, vorig jaar helemaal niet, het jaar ervoor door een vliegenmasker die hij om had gekregen tegen het verbranden van zijn oogleden..
Als hij dus wel vaker in de sloot zijn beland als hij dus niet zou wennen aan het land.. en dus zijn oren niet zou gebruiken..

Ik hoop dat je iets vind voor je dame om haar te beschermen tegen nog meer leed... en ben wel benieuwd wat de dierenarts eventueel zegt..

Knuffel voor Tag... en poonie ook natuurlijk :)