Bruin van hoofdstel door invetten ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dominiquesr

Bruin van hoofdstel door invetten ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-10 22:28

Na aankoop van dure hoofdstellen,
dacht ik, laat ik eens een hoofdstel van de welcoop kopen. (bruin hoofdstel)
Vandaag ging ik hem invetten, met een zacht sponsje.
Na een of 2 x over het zelfde plekje zijn gegaan,
ging het bruin er gewoon af.
Vind dit wel erg zonde.
Komt dit door de kwaliteit van het hoofdstel ?
Heeft iemand tips ?

Ireen_

Re: Bruin van hoofdstel door invetten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 11:56

bruin leer wordt donkerder door het in te vetten.. of ging de verf er af door het wrijven? dan zou ik even terug gaan naar de winkel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 12:01

Heb ik ook al gehad met mijn zadel en hoofdstel, ik gebruik kleurloos vet maar het lijkt toch ook verf af te geen. Bizar genoeg wordt de kleur er niet minder om, maar blinkt het achteraf wel heel erg mooi.

Ik zou het even laten intrekken en opdrogen en dan bekijken of het bruin echt weg is, of dat het enkel tijdelijk wat donkerder werd door het vet. In dat geval kan het wel dat het ietsje heeft gelost van kleur, maar als je achteraf de normale kleur terughebt als het vet ingetrokken is, zou ik me niet dadelijk zorgen maken.

dominiquesr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-10 13:08

Het 'verf' is er echt af ja.. terug gaan naar de winkel heeft geen zin, heb het hoofdstel ongeveer 2 maanden terug gekocht, en omdat ik het hoofdstel niet kan gebruiken, omdat mijn paard kreupel is, had ik er verder niets mee gedaan en het hoofdstel gewoon in mijn zadelkast gehangen. Ik denk dat het aan de kwaliteit ligt, maar toch tips zijn altijd welkom:P

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 13:19

Kan het niet door de kou komen? Mijn hoofdstellen (altijd bruin) hebben dit ook wel eens (ook de duurdere variant), maar dan zie je zo witte waas over het leer zitten.
OF je hebt een hoofdstel wat je niet in hoeft te vetten. Ik heb er toevallig ook 1 van Welkoop en die heb ik nog nooit ingevet. Is soepel leer (of nja.. leer?) blijft mooi, maar moest er wel mee uit de buurt van leerolie blijven..

dominiquesr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-10 20:33

Roxxiejj schreef:
Kan het niet door de kou komen? Mijn hoofdstellen (altijd bruin) hebben dit ook wel eens (ook de duurdere variant), maar dan zie je zo witte waas over het leer zitten.
OF je hebt een hoofdstel wat je niet in hoeft te vetten. Ik heb er toevallig ook 1 van Welkoop en die heb ik nog nooit ingevet. Is soepel leer (of nja.. leer?) blijft mooi, maar moest er wel mee uit de buurt van leerolie blijven..

ow, moet je die van de welcoop niet invetten? :=

moonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 20:42

heb je de bon nog?

zo ja gewoon even mee terug gaan het kan een productie foutje zijn geweest want over het al gemeen is er niks mis mee

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 22:13

dominiquesr schreef:
Roxxiejj schreef:

ow, moet je die van de welcoop niet invetten? :=

olie is wat anders dan vet...
bruin leer wordt al heel snel bijna zwart van olie...

je kunt voor bruin leer het beste iets van Rapide lederbalsem gebruiken, dan verkleurt het het minst...