Buitenrit outfit.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Buitenrit outfit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-10 15:14

Gooeddd... Eens even kijken hoe ik dat ga formuleren zonder dat ik heel bokt over me heen krijg! :D

Ik wil dus een apparte outfit maken voor buitenrijden.
Zoals nu met de sneeuw wil ik niet gelijk het zadel er op gooien. (vind het zelf niet fijn en wil niet gelijk aan het werk idee krijgen.)
Ik zoek dus eigelijk tips voor bijvoorbeeld... Een dekje, met een soort singel en stijgbeugels oid.

Het heeft niet veel eisen maar toch wel wat:

- Het moet confortabel zijn, geen harde dingen dus. Wil gewoon met m'n kont op een dekje oid zitten :D
- Een soort van singel hebben.

Groetjes,[Giolli].
Laatst bijgewerkt door Giolli op 24-12-10 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Liselot

Re: Buitenrit outfit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 15:15

barebackpad?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-10 15:17

LiSSy schreef:
barebackpad?

Zonder gelijk iets te kopen bedoel ik dan :=
Iets heeeel simpels, niet gelijk een zadel...
Want het is maar tijdelijk.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 15:17

Stijgbeugels zonder zadel is een slecht idee: puntbelasting van de wervelkolom van je paard en als je druk op 1 beugel zet glij je makkenlijk met pad en al eraf.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-10 15:18

laura1986 schreef:
Stijgbeugels zonder zadel is een slecht idee: puntbelasting van de wervelkolom van je paard en als je druk op 1 beugel zet glij je makkenlijk met pad en al eraf.

Dan lijkt me dat geen goed idee nee. Zal het nog even aanpassen!

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 15:19

Ok. Ik lees net dat je niks wil kopen. Kun je dan niet gewoon zonder zadel erop gaan?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-10 15:20

laura1986 schreef:
Ok. Ik lees net dat je niks wil kopen. Kun je dan niet gewoon zonder zadel erop gaan?

Tuurlijk kan dat!
Maar ik vroeg me af of er misschien iets leuks te verzinnen zou zijn.
Waar je dus nog wel enigzins houvast heb..
Paard lief heeft een erg hoge voelbare schoft en ik wil wel eens naar voren glijden dus voor een lange buitenrit is dat niet erg ideaal.
Heb zelf trouwens wel dikke dekjes + bontje, dus ik kan opzich van alles verzinnen..
Zolang het maar niet storen/onconfortabel is voor het paard.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 15:21

Eemmm... een gevouwen wollen deken vast maken met een dekensingel? niet dat het echt stevig zit. Maar kan niks anders bedenken als je niet iets wilt kopen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-10 15:22

Benfan schreef:
Eemmm... een gevouwen wollen deken vast maken met een dekensingel? niet dat het echt stevig zit. Maar kan niks anders bedenken als je niet iets wilt kopen.

Dat is nog wel eens een idee!
Ga ik eens proberen! ;)

Laura: Afbeelding
Is dat hier ook niet het geval van dan? Met stijgbeugels bedoel ik?

Niien_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 15:25

Als je nou een longeersingel om doet met een dekje er onder?
Heb je alleen geen beugels..

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-10 15:25

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 15:28

Ja: stijgbeugels aan een dekje is gewoon geen goed idee, om wat ik eerder al zei. Dat het wordt verkocht.. het idee lijkt mensen wel fijn denk ik..
Dekensingel; bedoelen jullie daar zo´n elastisch ding mee? Vind ik ook maar gevaarlijk om die zo te gebruiken.. (ben er zelf een keer gruwelijk hard mee afgedonderd) Een goedkope barebackpad en een wollen ding eronder vind ik tot nu het fijnst. Zal eens kijken of ik een foto voor je kan maken.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 15:30

die stijgbeugels zijn inderdaad echt heel erg naar, nooit doen!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-10 15:32

Oke bedankt, Dan doe ik dat niet.
Nou nog een laatste vraag, Ik zie overal dat je een longeersingel nodig heb voor een Barebackpad. Dit heb ik alleen niet... Kan ik hier iets anders voor gebruiken? Anders zou ik niet weten hoe ik de pad zou moeten bevestigen zonder singel (die helemaalover de rug doorloopt. ) Is dit niet anders te bevestigen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 15:59

Giolli schreef:
Oke bedankt, Dan doe ik dat niet.
Nou nog een laatste vraag, Ik zie overal dat je een longeersingel nodig heb voor een Barebackpad. Dit heb ik alleen niet... Kan ik hier iets anders voor gebruiken? Anders zou ik niet weten hoe ik de pad zou moeten bevestigen zonder singel (die helemaalover de rug doorloopt. ) Is dit niet anders te bevestigen?

Een elastiche deken singel kan ook..

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 16:08

Giolli schreef:
Benfan schreef:

Dat is nog wel eens een idee!
Ga ik eens proberen! ;)

Laura: Afbeelding
Is dat hier ook niet het geval van dan? Met stijgbeugels bedoel ik?

Hier zit gewoon een versteviging onder, waardoor de druk alsnog verdeeld wordt:
http://www.aussiesaddle.com/bareback_pad.html

THE EQUALIZER BAREBACK Saddle is a major break through in close-contact riding. It looks like our LUXURY BAREBACK PAD but it is built on a "tree" fashioned from two heavy duty plastic plates that run the length and breadth of the bearing surface of the pad. See the shape of the tree on the underside, pictured on the right. The plates are vented to allow heat to escape. See the many vent holes. The plates are sandwiched between the pure wool felt on the underside, that of course goes against the horse, and the sheepskin on the top, that provides plush comfort for the rider!. Like our extremely successful LUXURY BAREBACK PAD, this upgraded edition cinches western, and has all the standard fittings that are heavily reinforced with hidden webbing.
The tree in this saddle spreads the bearing weight of the rider over a larger surface of the horse's back, equalizing the downward pressure . It also adds greater comfort for the purchase of the wide webbing band (hidden between the two layers of the pad) that goes over the top to connect both cinch rings. Because the tree is flexible, THE EQUALIZER BAREBACK PAD moves with the motion of the horse's back.

Daar is de prijs ook wel naar, dus niet iets wat je zelf kunt maken denk ik.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 16:16

Gewoon een zadel erop gooien, da's ontworpen voor comfort van ruiter en paard. Het werk waar JIJ het mee associeert moet je bij het paard loskoppelen als hij die associatie al maakt. Ik heb nl. het idee dat dit veel meer tussen de oren van de ruiter zit dan bij het paard.

Op z'n jan-boeren-fluitjes gezegt: zorg dat je je paard fris houdt tussen de oren door veel afwisseling. Buitenrijden valt daar gewoon onder.

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 16:19

Ik gebruik voor mensen die zonder zadel nog niet zo heel stevig zitten, een westernpad (of een dikkere dressuurpad kan natuurlijk ook) met een longeersingel eromheen. Deze singel kun je gewoon fatsoenlijk aansingelen en zit daardoor goed stevig. Ook kun je nog een bokriempje oid aan de singel maken voor wat extra houvast. Door de singel schuif je ook minder makkelijk te ver naar voren.
Eigenlijk een hele simpele oplossing, maar werkt echt super! Heb t al vaak gebruikt in zitlessen ed. :)

korrie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 16:23

waarom mogen er geen stijgbeugels aan een barebackpad zitten?? of is het niet aangeraden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 16:24

een dekje met een voltigesingel als je dat hebt? Zit stevig, kan je goed aansingelen en je hebt eventueel houvast. je kan aan dat handvat dan ok nog klein heuptasje vastklikken voor je identiteitskaart en gsm in te doen :) Heb die altijd graag bij als ik ga rijden, je weet nooit.

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 16:28

Ik vind overigens dat er best stijgbeugels aan een barebackpad oid mogen zitten, maar dat dit alleen maar kan als het echt op een goede manier gedaan is. Zo moet de drukverdeling wel goed zijn, dus alleen aan een riem over de rug hangen zorgt ervoor dat bij het lichtrijden al jouw gewicht op 1 wervel terecht komt. Dit is een veel te grote belasting voor die ene wervel om dat goed te kunnen dragen.
Ook moet de pad dan wel vrij stevig zijn, omdat de druk anders nog niet goed verdeel wordt.
Er zit erg veel verschil tussen de ene barebackpad en de andere. Sommigen zijn van die slappe dingetjes en anderen hebben er veel meer versteviging inzitten en zijn veel beter gevoerd.
Maar mijn ervaring: Met een westernpad en longeersingel moet het goedkomen! Stijgbeugels zou ik lekker achterwege laten. Zo ontwikkel je dan ook nog eens een onafhankelijke zit en je hoeft je geen zorgen te maken over schuivende beugels en slechte drukpunten! ;)

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 16:37

Ik pakte altijd een dikke wollen westernpad met een dekensingel. Ik had ook een goedkopere westernpad die kon je dubbelvouwen zegmaar dat ie dubbel is, met de wollen kant naar onder en die vouw je dus ook naar boven dus voor het paard zacht en voor jezelf ook. Gewoon met een dekensingeltje blijft prima liggen.
Beugels zou ik er dan niet aanmaken hoor.
En ik heb inmiddels een bareback pad, en dat is toch echt wel veeeel fijner hoor.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-10 17:21

Uiteinderlijk opgelost!

Ik heb beugelriemen aan de singel bevestigd zodat je een enorme (longeer) singel krijgt.
heel effectief ;)
Daaronder een gewoon dekje met een wollen dekje er boven.
Heel fijn en zacht en effectief! Bedankt alemaal :D