Welk bit nemen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

Welk bit nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 23:18

Hallo bokkers,
Ik wil nu toch is een keer gaan kijken of ik niet overstap op een ander bit.
Ik ga zowieso ook bitloos rijden ,maar ook gewoon nog met bit.
(bitloos buitenrijden (soms ook niet) etc en met bit gewoon wedstrijden en trainingen zowel met als zonder bit -zou moeten kunnen naar mijn mening-)

maar nu moet ik kijken wat.
Ik heb nu een enkel gebroken ,maar wat ik wil kan ik niet zo goed omschrijven.

Het moet iig geen ontzettend scherp bit zijn (al is het bit zo scherp als de hand v/d ruiter ,maar de 1 werkt bij dezelfde hoeveelheid ''kracht'' net wat feller in dan de ander). Ik ben ook niet van de Passoa bitten bijv. of bitten met tonglepels wil ik niet eens in de buurt hebben :') maarja zo kun je wel 100 dingen noemen die je niet wilt.

Rubber ben ik veel te bang voor schuurplekken in de mond en leer begin ik niet aan ;) Ik zoek dus een ijzere bit

..Tis lastig omschrijven ,maar wat zijn de mogelijkheden ?
Wat voor bitten ? En hoe werken ze in ? Waar zetten ze druk op ?

UltimOo

Re: Welk bit nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 23:20

Wat bevalt er niet aan het bit wat je nu hebt?
is je pony/paard sterk of juist gevoelig?

als je er geen info van het paard bij zet is het een beetje moeilijk voor anderen om advies over een bit te geven :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 23:37

Zelfde vragen en opmerkingen hier. Daarnaast blijft het lastig beoordelen, want wij kunnen de mond van jouw paard en het karakter met eventuele ervaringen uit het verleden niet zien/beoordelen. Een ander bit uitzoeken zal toch echt passen en meten zijn, uitproberen uitproberen en objectief beoordelen, het liefste door een deskundige.
Laatst bijgewerkt door Tanja op 26-12-10 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 23:42

Eigenlijk wil ik ontdekken of er een bit is waar ze lekkerder op loopt
ze is zeker niet sterk in de mond en ik wil kijken of ik met een ander bit haar nog lichter mee kan krijgen ,maar ik wil zien of ze op een ander bit lekkerder loopt.
Of ze er wat meer mee speelt of dat ze het wat beter aanneemt.
Wat sneller op reageert.

En ik twijfel want als ik een softer bit dan wat ik nu heb neem ,maar dan ben ik bang (heb een onzettend slimme pony) dat ze daar gebruik van gaat maken en zichzelf sterk maakt ,maar denk met een iets scherper bitje denk ik aan de ene kant dan kan ik NOG lichtere hulpen geven ,maar aan de andere kant kan dit zoveel schade toebrengen (zwaar worden in de mond) terwijl ze dit helemaal niet is en dat wil ik zo houden!

Eigenlijk wil ik gewoon op onderzoek uit waar ze nou het fijnst mee loopt.
Met een rolletjes bit ZOU ze wat meer mee kunnen spelen ,maar het kan ook zijn dat ze er voor geen meter op loopt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 13:09

Elin_ schreef:
met een iets scherper bitje denk ik aan de ene kant dan kan ik NOG lichtere hulpen geven ,maar aan de andere kant kan dit zoveel schade toebrengen (zwaar worden in de mond) terwijl ze dit helemaal niet is en dat wil ik zo houden!

Begin er dan niet aan. Scherpere bitten zijn er voor de ruiter, niet voor het paard. Hoe hoger de ruiter is opgeleid, hoe fijner hij of zij een scherp bit kan gebruiken. Die fijnere hulp met een scherper bit zal voor het paard als het goed is hetzelfde aanvoelen als een "gewone" hulp met een trens.
Een scherper bit gebruiken omdat je paard sterk is is niet verfijning, dat is geweld. En dat wil je neem ik aan niet :)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-10 16:59

Me pony is niet stug in de mond omdat ik altijd zo min mogelijk in de mond wil zitten ,maar met een HEUL zacht bit (of bitloos)
wil ze zich sterk maken en loopt ze gewoon overal naar te kijken van : O wat leuk dat! O leuk! Moet ik laag lopen ? neuh doe maar niet! , Als zij zich sterk maakt , Ga ik kneden > waardoor ik telkens dus even aanspan > Waardoor ze niet de gelegenheid heeft omhoog te komen > blijft ze rond.

Vat het niet verkeerd op. Ik leg het nu een beetje raar uit maar het is dus eigenlijk rond zetten.
,maar dan helemaal uitgelegt :P
Dus nee ik zit niet haar naar beneden te trekken of wat dan ook ;)

Dat bedoel ik .
Maar ik wil niet dat ze hard in de mond word doordat ik een te scherp bit zou hebben en zij zou zich ertegen gaan verzetten :)

maar wat voor soorten bitjes zijn er ? Geen enkel / dubbelgebroken trens noemen die ken ik wel ,(enkel rij ik mee en dubbel zou ik kunnen proberen ,maar eerst wil ik nog meer opties horen)
Wat is er nog meer? Hoe zijn bitjes met rolletjes? Of een ongebroken ?

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 17:06

Ik rijd met dubbelgebroken KK bitten. Deze zijn van argentaan waardoor het paard het bit eerder aanneemt. Ook zijn ze anatomisch gevormt. Mijn paard loopt er heel lekker op iig. alleen zijn ze erg prijzig. Ook hoor ik veel goeds over ongebroken bitten, zonder hefboomwerking. Ook dezen zouden zacht inwerken, maar wel zorgen dat het paard het bit goed aanneemt.

Smaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 10:22

Myler level 1 bit.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-10 10:53

zou ik extra info over dat myler bit mogen ?
Hoie werkt het in . ..En hoe scherp is het etc
Plaatjes?

trouwens hoe is een ongebroken trens??
Laatst bijgewerkt door Tanja op 26-12-10 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 21:41

ik denk dat je dan wel goed zit op je eigen gebroken bitje.
aangezien je wel aangeeft dat ze hier goed op reageert.
je zou een dubbel gebroken kunnen proberen maar ik denk niet dat het noodzaak is.
als je paard hier goed op loopt waarom zou je dan iets veranderen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 21:45

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-10 21:45

Ik wil zoeken waar ze nog fijner op loopt ;) Wat zij prettig vind. Iig nog prettiger
@,magda heb ik al geziien

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 21:47

Je gaat er niet achterkomen waar ze fijner op loopt hoor via internet :+ Proberen moet je
Laatst bijgewerkt door Tanja op 26-12-10 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-10 21:48

Nou mischien ervaringen etc :)
+ dat ik dan al weet wat ik weg kan strepen.
Mensen weten wel wat veel scherper is dan wat ik nu heb en als ze dat bijv. zeggen weet ik al dat ik dat niet moet proberen ;)
Laatst bijgewerkt door Tanja op 26-12-10 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 21:50

Het ene paard is het andere niet, kan je best vertellen hoe mijn pony op bepaalde bitten loopt, maar dat wil niet zeggen dat jouw paard daar precies hetzelfde op reageert.....

Probeer zoveel mogelijk bitten uit, via internet kunnen wij je niet helpen, wij merken niet het verschil met jouw pony op bepaalde bitten. En reacties kunnen we zoo ook errug moeilijk peilen..........

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-10 21:59

Ja ok . maar ik bedoel meer van jullie kunnen wel zeggen dat bijv een passoa veel zwaarder is danwar ik nu mee rijd etc .

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 22:02

Persoonlijk zou ik je ook gek vinden als je zo'n bit zou proberen, houd het lekker bij de wat zachtere bekende bitjes, misschien is het wat om een ongebroken trens te proberen, deze heeft geen knevelwerking.. Of een appelbitje.. Maar je geeft nu al aan dat je pony niet al te moeilijk is wat bitten betreft... Waar maak je je druk om? Als het zo prima gaat, lekker zo doorrijden...
Laatst bijgewerkt door Tanja op 26-12-10 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-10 22:21

Goh je meent het :z Maar het is ook een voorbeeld
Ongebroken loopt ze echt niet lekker op..
Appelbitje is toch van rubber? of van kunstof of iig geen ijzer?

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 22:24

Ik geef je alleen advies hoor, als je dat allemaal niet horen wil kan je net zo goed geen topic plaatsen op bokt :+

Appelbitje is van kunststof... Ijzer is sowieso nooit een bit van, is voornamelijk rvs of die andere metalen... :Z Lees je eerst in voor je wat gaat roepen....
Laatst bijgewerkt door Tanja op 26-12-10 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-10 22:36

Nee maar ik snap toch ook wel dat passoa zwaarder is.
Zo dom ben ik ook weer niet hoor :')

Naja ijzer rvs wat dan ook. Het gaat mij om dat het iig andere dingen zijn dan kusntof of rubber :')
Ik noem het over het algemeen Ijzer.
En meerdere mensen zeggen dat welleens , metaal ook goed.

Spijt me hoor , mens maakt ook typfouten , spijt me hoor :')

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 10:18

Moderatoropmerking:
Verzoekje om vooral vriendelijk naar elkaar te blijven reageren

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 11:38

Elin_ schreef:
Nee maar ik snap toch ook wel dat passoa zwaarder is.
Zo dom ben ik ook weer niet hoor :')

Passoa moet je mee uitkijken... voor je het weet slingert je paard door de bak :P Passoa = een drankje, pEssoa = een type bit.

Maar TS, dan snap ik je vraag eigenlijk niet. Je wil weten welke bitten scherper zijn dan het bit dat je nu hebt. Het antwoord: alles wat geen trensbit is.

Of je nou een ongebroken, enkelgebroken, dubbelgebroken trens gebruikt, en of dat een watertrens, bustrens, D-trens of kneveltrens is: maakt geen donder uit. Het verschilt per paard welk bit het prettigst is. Dus daar kunnen wij je geen antwoord op geven. Dat kan alleen je paard.

Kijk, mijn paard wordt idioot van enkelgebroken bitten. Op "gewone" dubbelgebroken bitten wordt hij zwaar, denk dat hij het gewiebel niet fijn vindt. Ik moet zelf geen watertrenzen hebben. Ben uitgekomen op een mylerbustrens, niveau 2. Maar er zullen ook zat paarden te vinden zijn die er helemaal niets mee kunnen.

Snap je?