Hoe zit dat toch met dekens..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tootje71

Hoe zit dat toch met dekens..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 20:09

Ik heb mijn hele leven al paarden en eigenlijk ben ik nooit met dekens in de weer geweest.

Mijn fries krijgt ,als het echt flink onder nul is , een dunne winterdeken s'nachts op.

Onze bijna 2 jarige a welsh heeft een flinke vacht dus daar maak ik mij niet zo druk om.

Maar vandaag een koude snijdende wind brrr manlief zei doe anders bij beide een zweetdeken op dan hebben ze iets wat de wind tegenhoud.

Toen schoot er een opmerking door mijn hoofd die ik op bokt had gelezen dat paarden niet warm kunnen worden onder zo 'n deken dus heb ik ze maar niet opgedaan en vroeg op stal gezet.

Wie kan mij vertellen hoe dit zit ? moet ik een echte winterdeken aanschaffen en opdoen bij die koude wind of gewoon er van uit gaan dat hun vacht de beste deken is ?? :?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 20:10

Uhm als de paarden verder niet geschoren zijn of kort worden gehouden in vacht maken ze dat prima zelf aan, zou er verder dus niks op leggen als het niet nodig is :)

tootje71

Re: Hoe zit dat toch met dekens..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 20:13

nee scheren doe ik nooit , ben dus ook van puur natuur maar ja soms komt er een vraag in je op en ga ik twijfelen.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 20:36

Een zweetdeken zal, inderdaad, die snijdende wind nauwelijks tegenhouden. Dat deed net mijn fleece muts en handschoenen ook al bijna niet :brr: :brr: .
Het zal een beetje per paard verschillen, het ene paard zal een water/winddichte deken wel kunnen waarderen, het andere paard zal je er echt niet blij mee maken. Vooral de paarden met een flinke vacht zullen het zelf prima kunnen redden.

IndiraDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 21:37

Hallo mag ik hier een aavullend vraagje over stellen?
Mijn merrie is drachtig en volgens de staleigenaar zou het geen slecht idee zijn om haar 's nachts een deken op te doen als het meer dan -8° onder nul is. Ze is een Tinker dus ik denk dat dit niet echt hoeft? Ze staat in een stalletje op het weiland, maar wel tochtvrij? Van vinden jullie?

NVR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 21:39

als ze er altijd al aan gewend zijn, denk ik niet dat een deken erg nodig is. Het kan ze misschien een beetje beschermen tegen de snijdende kou aan hun lichaam dat wel.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 23:12

gewoon zorgen dat ze een windvrije schuilstal hebben is voldoende.
Mijn jaarling staat met een vierjarige dag en nacht buiten, wel met een grote schuilstal die windvrij is en waar er altijd veel ruwvoer ligt, (hun voordroog eten ze overdag buiten op, en in de stal ligt het bomvol hooi, aangevuld met wat mais voor koeien met stukken wortel en brood erdoor) dus ze hebben bezigheid en voeding genoeg.
als ze niet windvrij kunnen staan zou ik ze inderdaad ook een dekentje omdoen, maar dan wel een waterdichte.
fleece houd geen wind tegen

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 23:15

De wintervacht doet zijn werk wel. Als je ervoor zorgt dat je paardje lekker windvrij kan staan zal ie zich zonder deken prima kunnen redden.
Een fleecedeken doet inderdaad niets tegen deze snijdend, koude wind.