cream_1986 schreef:Ik lees dat je je druk maakt over de ophanging van de stijgbeugels. Die verschillen geloof ik wel per zadel. Zelf rij ik met een Barefoot Arizona. Daarbij zit de ophanging, vergeleken met andere western zadels, verder naar achter zodat je beter recht kan zitten. Maar ik geloof ook dat de Norton een "kloon" is van Barefoot, en de eerste goedkopere kloon die daadwerkelijk beter is dan het origineel ben ik nog niet tegen gekomen... Maar, heb er ook niet naar gezocht.
Wel even een note; voor zover ik weet is het met geen enkel boomlooszadel aan te raden om, net zoals met een zadel met boom, licht te rijden of anderzijds veel gewicht in de beugels te hebben. De ophanging zit namelijk onder je seatsaver achter de pommel, waardoor de druk van je gewicht veel minder goed verdeeld word over de rug van het paard. Indien je als ruiter de beugels echt nodig hebt, vind ik zitles dan ook een vereiste voordat je met zo'n zadel zou moeten gaan rijden.
Edit: Typo
Dank u voor u bijvullende informatie het is vooral bij de beugelophanging van de norton ( in het lijstje) dat ik mij vragen stel. Het zou als ik het goed gelezen heb met een soort klitteband of iets in die aard verhangen kunnen worden naar de gewenst plaats.
Ik weet dat het niet aan te raden is om licht te rijden in een boomloos zadel . Ik kan zonder beugels rijden en naar m'n eigen mening erg goed doorzitten ( ik rijd altijd zonder zadel dus het doorzitten is iets dat na een tijdje vanzelf ging, ben zoiso nooit goed geweest in dat lichtrijd tempo
maar zou nu toch graag een zadel hebben want m'n paard is ergenergievol en bij een bokpartijdje zonder zadel eindigd dat vaak naast mijn paard. Ik ben nog niet lang "echt" aan het werk met mijn paard en merk dat hij in een korte tijd van oefenen/werken/... al erg energievol is ) . Danku voor u info 
* bij mij zitten er waarscheinelijk ook erg veel typo's in *