ervaring met deze zadels :

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lori

ervaring met deze zadels :

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 16:55

Zoals de titels zegt wie heeft er ervaring met deze zadels ?

NORTON basis "Boomloos"

Freemax Evo zadel Air net

http://www.horseshopinternational.nl/pr ... cts_id=556

barefoot chayenne dry tex

:Y) eventueele ervaringen met andere boomloze zadels is ook welkom. :Y)

* voor ik deze vraag gesteld wordt ik weet wat boomloos inhoud. Ik weet dat je een speciaal pad met inlages nodig hebt en je best een daarvoor gemaakte singel + beugelriemen/fenders gebruikt . Ik weet dat met een boomloos zadel rijden wennen is. Als er toch iets is dat u me wilt vragen houdt het dan alstublief netjes ;) .

Alvast bedankt voor u hulp en u tijd om dit te lezen.

boooo

Re: ervaring met deze zadels :

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 16:57

Ik test nu een weekje een BF Cheyenne (drytex), en bevalt me tot nu toe goed!
Heb helaas alleen nog maar kunnen stappen door het weer.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 17:00

ik heb gereden met de BF en dat was zo veel comfortabeler dan ik had gedacht.
Pony was vrij rond en het zadel lag als een huis. Wel snel opstappen omdat het zadel anders scheef kan trekken, maar met rijden geen probleem. Noodstoppen in het bos, 180 graden draaien en sprongetjes tot 80 cm goed doorstaan. Overigens is normaal stap/draf en gelop helemaal goed te doen ;)

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 17:02

Ik heb een barefoot cheyenne maat 1 en het bevalt me heel erg goed!! Het schuift niet ofzo en het zit heel lekker. :)

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 17:03

boooo schreef:
Ik test nu een weekje een BF Cheyenne (drytex), en bevalt me tot nu toe goed!
Heb helaas alleen nog maar kunnen stappen door het weer.

danku voor u ervaring met mij te delen

*ook nog algemene aanvulling : ik vraag het omdat ik erg twijfel over welke ik zou nemen . Vooral bij de norton (in het lijstje) vraag ik mij af hoe het met de kwaliteit zit en de beugelophanging wel veilig genoeg is.

* ajaa nog een algemene aanvulling het zou voor op een tinker zijn en bij de chayenne gaat het om een maat 1 maar volgens mij blijven de ervaringen met maar 1 en 2 toch het zelfde.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 17:04

Esther_r20 schreef:
ik heb gereden met de BF en dat was zo veel comfortabeler dan ik had gedacht.
Pony was vrij rond en het zadel lag als een huis. Wel snel opstappen omdat het zadel anders scheef kan trekken, maar met rijden geen probleem. Noodstoppen in het bos, 180 graden draaien en sprongetjes tot 80 cm goed doorstaan. Overigens is normaal stap/draf en gelop helemaal goed te doen ;)

dankuwel voor u ervaring het is hele goede info !

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 17:05

hafjelinger schreef:
Ik heb een barefoot cheyenne maat 1 en het bevalt me heel erg goed!! Het schuift niet ofzo en het zit heel lekker. :)

Dat het niet schuift vindt ik super ook zoals dat ik tot nu toe bij iedereen zei ( :D :D ) danku voor u ervaring met mij te delen !

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 17:14

Ik lees dat je je druk maakt over de ophanging van de stijgbeugels. Die verschillen geloof ik wel per zadel. Zelf rij ik met een Barefoot Arizona. Daarbij zit de ophanging, vergeleken met andere western zadels, verder naar achter zodat je beter recht kan zitten. Maar ik geloof ook dat de Norton een "kloon" is van Barefoot, en de eerste goedkopere kloon die daadwerkelijk beter is dan het origineel ben ik nog niet tegen gekomen... Maar, heb er ook niet naar gezocht.

Wel even een note; voor zover ik weet is het met geen enkel boomlooszadel aan te raden om, net zoals met een zadel met boom, licht te rijden of anderzijds veel gewicht in de beugels te hebben. De ophanging zit namelijk onder je seatsaver achter de pommel, waardoor de druk van je gewicht veel minder goed verdeeld word over de rug van het paard. Indien je als ruiter de beugels echt nodig hebt, vind ik zitles dan ook een vereiste voordat je met zo'n zadel zou moeten gaan rijden.

Edit: Typo

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 17:24

cream_1986 schreef:
Ik lees dat je je druk maakt over de ophanging van de stijgbeugels. Die verschillen geloof ik wel per zadel. Zelf rij ik met een Barefoot Arizona. Daarbij zit de ophanging, vergeleken met andere western zadels, verder naar achter zodat je beter recht kan zitten. Maar ik geloof ook dat de Norton een "kloon" is van Barefoot, en de eerste goedkopere kloon die daadwerkelijk beter is dan het origineel ben ik nog niet tegen gekomen... Maar, heb er ook niet naar gezocht.

Wel even een note; voor zover ik weet is het met geen enkel boomlooszadel aan te raden om, net zoals met een zadel met boom, licht te rijden of anderzijds veel gewicht in de beugels te hebben. De ophanging zit namelijk onder je seatsaver achter de pommel, waardoor de druk van je gewicht veel minder goed verdeeld word over de rug van het paard. Indien je als ruiter de beugels echt nodig hebt, vind ik zitles dan ook een vereiste voordat je met zo'n zadel zou moeten gaan rijden.

Edit: Typo

Dank u voor u bijvullende informatie het is vooral bij de beugelophanging van de norton ( in het lijstje) dat ik mij vragen stel. Het zou als ik het goed gelezen heb met een soort klitteband of iets in die aard verhangen kunnen worden naar de gewenst plaats.

Ik weet dat het niet aan te raden is om licht te rijden in een boomloos zadel . Ik kan zonder beugels rijden en naar m'n eigen mening erg goed doorzitten ( ik rijd altijd zonder zadel dus het doorzitten is iets dat na een tijdje vanzelf ging, ben zoiso nooit goed geweest in dat lichtrijd tempo :D maar zou nu toch graag een zadel hebben want m'n paard is ergenergievol en bij een bokpartijdje zonder zadel eindigd dat vaak naast mijn paard. Ik ben nog niet lang "echt" aan het werk met mijn paard en merk dat hij in een korte tijd van oefenen/werken/... al erg energievol is ) . Danku voor u info ;)

* bij mij zitten er waarscheinelijk ook erg veel typo's in *

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 17:37

Ik heb de freemax evo een tijdje geleden op mijn paard gepast. Iemand had me er al voor gewaarschuwd dat het zadel bij haar paard sneed. En helaas was dat bij de mijne ook het geval, de randjes voor bij de schoft en de achterkant van het zadel drukten zowat door het pad heen.
Nu heb ik wel een erg rondgeribd paard met een flinke schoft, dus zadels zijn sowieso altijd lastig voor haar. Ik vond het erg jammer want zelf zat ik er erg lekker in en ik vond hem mooi staan op mijn paard.
Ik heb nu een soft balance van een bokker overgenomen en daar ben ik erg tevreden over (hoewel ik door blessureleed maar weinig heb kunnen rijden sinds ik het heb).

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 17:40

Als het kan, zou ik op zoek gaan naar een adresje in de buurt die een of meerdere van de zadels die jij vraag zou willen heeft liggen. Dat zegt altijd meer dan een plaatje op internet. Ik persoonlijk zou nooit voor de Norton gaan, maar liever voor een fabrikant die alleen maar van diezelfde zadels maakt en veel op dat gebied ontwikkeld. Goedkoop is immers duurkoop, als je zadel toch niet zo goed bleek te zijn en je paard nu geblesseerd is.

Ik wens je veel succes!

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 17:40

Cerilene_ schreef:
Ik heb de freemax evo een tijdje geleden op mijn paard gepast. Iemand had me er al voor gewaarschuwd dat het zadel bij haar paard sneed. En helaas was dat bij de mijne ook het geval, de randjes voor bij de schoft en de achterkant van het zadel drukten zowat door het pad heen.
Nu heb ik wel een erg rondgeribd paard met een flinke schoft, dus zadels zijn sowieso altijd lastig voor haar. Ik vond het erg jammer want zelf zat ik er erg lekker in en ik vond hem mooi staan op mijn paard.
Ik heb nu een soft balance van een bokker overgenomen en daar ben ik erg tevreden over (hoewel ik door blessureleed maar weinig heb kunnen rijden sinds ik het heb).

ahjaa dat is spijtig inderdaad oke ik ben blij dit te weten over dit zadel ;)

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 17:43

cream_1986 schreef:
Als het kan, zou ik op zoek gaan naar een adresje in de buurt die een of meerdere van de zadels die jij vraag zou willen heeft liggen. Dat zegt altijd meer dan een plaatje op internet. Ik persoonlijk zou nooit voor de Norton gaan, maar liever voor een fabrikant die alleen maar van diezelfde zadels maakt en veel op dat gebied ontwikkeld. Goedkoop is immers duurkoop, als je zadel toch niet zo goed bleek te zijn en je paard nu geblesseerd is.

Ik wens je veel succes!

Dankuwel, ik heb al eens gezocht maar niet echt iemand gevonden die ze had... in de buurt ( West-vlaanderen) . Wel al gedacht aan testzadels, maar ik wacht een beetje op de reacties en zo voort van iedereen en noch wat want ik heb niet bepaald zo een ruime portomonnee om te beginnen met zadels te testen die ik toch al weet die geen kwaliteit zijn :) .
mvg.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 21:32

Ik heb de barefoot cheyenne geprobeerd, maar op mijn paard bleef hij toch schuiven. Zowel naar voren als opzij.
Het schuiven was deels wel op te lossen met een anti-slip pad, maar optimaal liggen deed het gewoon niet en paard liep er niet helemaal lekker mee.
Toch hoor ik ook veel goede verhalen over de cheyenne, denk dus ook dat het echt aan de bouw van het paard ligt.

Zelf heb ik nu een Trekker endurance pro voor mijn paard. Een semi-boomloos zadel, zonder boom maar met een verstevigde kern. In tegenstelling tot veel andere boomloosjes heeft de Trekker ook (verstelbare) kussens.
Dit zadel ligt echt als een huis op mijn paard, hij loopt er fantastisch mee en ik zit er heerlijk in. Het schuift totaal niet, zelfs niet als ik maar losjes aangesingeld heb.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 21:37

raya00 schreef:
Ik heb de barefoot cheyenne geprobeerd, maar op mijn paard bleef hij toch schuiven. Zowel naar voren als opzij.
Het schuiven was deels wel op te lossen met een anti-slip pad, maar optimaal liggen deed het gewoon niet en paard liep er niet helemaal lekker mee.
Toch hoor ik ook veel goede verhalen over de cheyenne, denk dus ook dat het echt aan de bouw van het paard ligt.

Zelf heb ik nu een Trekker endurance pro voor mijn paard. Een semi-boomloos zadel, zonder boom maar met een verstevigde kern. In tegenstelling tot veel andere boomloosjes heeft de Trekker ook (verstelbare) kussens.
Dit zadel ligt echt als een huis op mijn paard, hij loopt er fantastisch mee en ik zit er heerlijk in. Het schuift totaal niet, zelfs niet als ik maar losjes aangesingeld heb.

ahjaa ben ook blij iets eventueel ( kans hebbend op) negatiefs over de chayenne te horen ! Dan kan ik daar rekening mee houden :)
danku voor u ervaringen zowel van de chayenne als de trekker edurance pro

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 12:39

Ik heb een weekje een cheyenne drytex als testzadel gehad. Vond het niks. Kon er zelf niet lekker in zitten en paard liep er ook niet fijn mee. Kon mijn paard niet fijn voelen, iets wat ik met mijn gewone zadel dus wel heb.
De rest van de zadels ken ik niet.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 17:26

Ik heb ervaring met de BF Cheyenne (Drytex nog niet zo lang, maar het model is hetzelfde, alleen het materiaal waarvan het zadel gemaakt is niet). Ik vind hem super zitten, echt goddelijk gewoon. Ik zit er persoonlijk beter in, als in een zadel met boom. Je bent wel heel erg aangewezen op je eigen balans. Je hebt minder steun van het zadel als van een zadel met boom. Je zou eens een testzadel kunnen proberen? Weet niet of het al is genoemd, maar Buitenzinnig @ Bokt heeft een heel aantal test-boomloze-zadels. :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 17:28

Zoals je al weet via PB, ben ik ook erg gelukkig met mijn Barefoot Cheyenne Dty-tex! Zit heerlijk zacht en ik heb er veel steun in. Ben er nog nooit uit gevallen, hihi. behalve die keer dat ik niet goed had aangesingeld, maar als het zadel onder de buik hangt kan je moeilijk blijven zitten. :+

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-10 01:32

Goldie schreef:
Ik heb een weekje een cheyenne drytex als testzadel gehad. Vond het niks. Kon er zelf niet lekker in zitten en paard liep er ook niet fijn mee. Kon mijn paard niet fijn voelen, iets wat ik met mijn gewone zadel dus wel heb.
De rest van de zadels ken ik niet.

oke dankuwel voor u ervaring

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-10 01:35

Jorinda__ schreef:
Ik heb ervaring met de BF Cheyenne (Drytex nog niet zo lang, maar het model is hetzelfde, alleen het materiaal waarvan het zadel gemaakt is niet). Ik vind hem super zitten, echt goddelijk gewoon. Ik zit er persoonlijk beter in, als in een zadel met boom. Je bent wel heel erg aangewezen op je eigen balans. Je hebt minder steun van het zadel als van een zadel met boom. Je zou eens een testzadel kunnen proberen? Weet niet of het al is genoemd, maar Buitenzinnig @ Bokt heeft een heel aantal test-boomloze-zadels. :)

Testzadels ben ik nog aan het kijken achter een in de buurt ( West-Vlaanderen * België ) en die het ook doet voor niet TE veel geld want ben al een hoop prijzige mensen tegen gekomen die aan testzadels deden {x) . Ook danku voor u ervaring met mij te delen :)

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-10 01:37

Sodeletuut schreef:
Zoals je al weet via PB, ben ik ook erg gelukkig met mijn Barefoot Cheyenne Dty-tex! Zit heerlijk zacht en ik heb er veel steun in. Ben er nog nooit uit gevallen, hihi. behalve die keer dat ik niet goed had aangesingeld, maar als het zadel onder de buik hangt kan je moeilijk blijven zitten. :+
.
haha, ja das minder als je opeens onder je paard hangt< valt u ervaring weet ik inderdaad via pb *D .