[WN] Moeilijke rug?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

smiley

Moeilijke rug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 16:03

Ik heb sinds een paar weken een Quarter x Arabier
Nu ben ik er nog niet echt mee bezig geweest (door het weer rijd ik toch niet, helaas :+ ) maar van het voorjaar wil ik toch eens gaan kijken voor een goed passend zadel.

Maar... volgens mij heeft hij een vrij "lastige" rug. Ik heb weinig plek voor een zadel qua lengte en zijn schouders liggen er nogal op waardoor het zadel in een soort van "dal" komt te liggen.

Ben benieuwd of jullie hetzelfde idee krijgen bij het zien van de foto (hij is iets van voren genomen)

Afbeelding

rommulus

Re: Moeilijke rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 23:12

zelfde probleem hier ( + dat sil ook nog eens verschrikkelijk kort is)

http://www.mijnalbum.nl/Foto-SIYYSD8M.jpg

ik heb evelien laten komen
ik heb er een op maat laten maken (reguliere boom paste niet)

mijn advies is het advies wat 9 van de 10 keer gegeven word, laat gewoon een goede zadel passer langs komen en kijk wat je opties zijn ;)
vanaf een foto kan bokt niet zoveel ;)

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 10:04

Laat je in ieder geval niet wijsmaken dat hier geen westernzadel op past ;) . Je kan hier via Elcid (hier op bokt) ook voor een mooie prijs een zadel op maat laten maken.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 11:35

Dit paardje lijkt mij een type voor een Wade model!?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 12:50

Misschien handig om te weten hóe kort zijn rug is, want echt niet elk paard past onder een westernzadel als er ook nog een volwassen ruiter op wil zitten :D

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 18:35

DubbelDun schreef:
Misschien handig om te weten hóe kort zijn rug is, want echt niet elk paard past onder een westernzadel als er ook nog een volwassen ruiter op wil zitten :D

is idd ook nog afhankelijk van de derrière van de ruiter :+

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 11:05

Een maatzadel is een goed idee, ik heb destijds voor mijn Arabier met korte rug, hoge schoft en zeer brede schouders ook een zadel laten maken omdat geen enkel passend "fabrieks" zadel te vinden was, rugvorm leek wel wat op die van jou paard. Dat zadel was voor een western zadel kort ( 63 cm) met veel ruimte voor de schoft, een zgn. A- fork. Ook Wade modellen zouden hier een optie zijn. Voordeel is dat bij een maatzadel de lengte van de boom kan worden aangepast en de grootte van de zit, maar daarbij is het wel zo dat de zitting in verhouding moet zijn. Mijn zadel heeft een 15 inch seat, maar omdat het een A-fork is geeft het bijna de ruimte van en 15,5 / 16 inch door de vorm. Maar je bent dus wel wat beperkter in de maat van de zitting!

Voor meer info kan je op mijn website kijken en/ of contact opnemen over mogelijkheden/ prijzen/ levertijden etc. Ik kom ter plekke inmeten en passen met kale bomen/ voorbeeldzadels en leersamples.

smiley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-10 12:38

Een zadel van 60 cm in lengte past wel, iets langer ook wel denk ik. Zelf heb ik maat 36/38 dus een 15/15,5 inch is niet zo'n probleem ;)

Hij is trouwens aardig rond (en een beetje dik :o ) zijn ruggegraat ligt in z'n rug, zo'n halve cm naar beneden. Hij is ronder dan m'n Haflinger die ik een aantal jaar terug had.

Maar... wat is een A-fork?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 12:46

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 13:08

smiley schreef:
Een zadel van 60 cm in lengte past wel, iets langer ook wel denk ik. Zelf heb ik maat 36/38 dus een 15/15,5 inch is niet zo'n probleem ;)

Hij is trouwens aardig rond (en een beetje dik :o ) zijn ruggegraat ligt in z'n rug, zo'n halve cm naar beneden. Hij is ronder dan m'n Haflinger die ik een aantal jaar terug had.

Maar... wat is een A-fork?

dan zou ik eerst zorgen dat dat er af gaat
als je nu een zadel laat aan meten zal ie minder goed passen zodra je paard in conditie komt

smiley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-10 16:34

Ja hij moet ook wat afvallen alleen momenteel staat hij stil, van het voorjaar als het weer een beetje meezit pak ik hem pas op. Vandaar dat ik dan ook pas voor een zadel wil gaan kijken.

Maar bij een A-fork is de boom dan smaller of heeft dat er niks mee te maken? aangezien hij dus vrij breed is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 16:39

Of een boom smal of breed is heeft niets met een A-fork of Wade te maken. Dat is afhankelijk hoe de bars geplaatst zijn (haast plat of in een dakje ) :D
Een A-fork is aan de buitenkant smaller zodat je daar wat meer bovenbeenruimte hebt (en dus ook iets minder steun).

smiley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-10 16:50

Thanx ben weer wat wijzer :D

Nouja, het voorjaar (en beter weer) maar eens afwachten en dan gaan kijken voor een zadel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 16:54

Hier wat verschillen in fork/swell/pommel

Afbeelding

De linkse zie je op veel Buena Vista, de middelste is meer een Wade-model en de rechtse meer een Trail/Barrel model. Dat geeft dus meer steun aan de bovenbenen. En daar tussenin zit ook nog het nodige aan 'net-even-iets-anders'.

Het heeft een hoop met persoonlijke smaak te maken en wat er gangbaar is in bepaalde wedstrijd-onderdelen.
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 26-12-10 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt

smiley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-10 17:02

Ik rijd recreatief dus wat dat betreft maakt het niet zo heel veel uit. Al wil ik wel een fijne basis (hij is alleen buitengereden) en ben ik erover aan het denken om westernlessen te gaan nemen.

Maar als een zadel goed past dan vind ik het voorlopig prima :j

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 18:15

Je kan bij een A-fork meer steun "maken" door het gebruik van Bucking Rolls, dat zijn 2 soort van kussentjes die voor tegen de "fork" aanlegt zodat je vaster in het zadel komt te zitten, zie http://www.google.com/images?hl=nl&sour ... =&gs_rfai= , daar zie je ook diverse modellen zadels. Is soms wel prettig, bijv. bij jolige of jonge paarden of bij manoeuvres waar je meer steun nodig hebt.

WillieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:11

DubbelDun schreef:
Hier wat verschillen in fork/swell/pommel

Afbeelding

De linkse zie je op veel Buena Vista, de middelste is meer een Wade-model en de rechtse meer een Trail/Barrel model. Dat geeft dus meer steun aan de bovenbenen. En daar tussenin zit ook nog het nodige aan 'net-even-iets-anders'.
ik geef hier andere benamingen en dat geeft dus al aan dat er zoveel modellen benamingen zijn als saddletrees
links is een A-fork maar de Wade heeft van voren gezien de zelfde basis
midden is een Bowman/roper maar word ook voor pleasure gebruikt ,de rechtse is een Widowmaker en word gebruikt bij breken van paarden en bucking horses ,met the undercut is het nagenoeg onmogelijk snel uit het zadel te springen (dus blijven zitten tot de dood er op volgt) widowmaker!
Als je een heel gentle paard hebt kan je hem ook gebruiken als roper.
Het heeft een hoop met persoonlijke smaak te maken en wat er gangbaar is in bepaalde wedstrijd-onderdelen.

QueenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 11:37

Informeer eens bij Vaquero, dat is voor jou al gunstig. Boxtel - Venlo.

smiley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 14:51

Alleen beginnen de prijzen daar vanaf € 2500,- :o

QueenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 14:58

Dat dan weer wel :D . Maybe later ;) .

smiley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-10 15:39

Idd. eerst maar eens kijken hoe en wat voordat ik een heel duur maatzadel aanschaf :P