Welk soort/merk zadel voor mijn paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

UMayDream

Welk soort/merk zadel voor mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 12:32

De titel zegt het al, wat vinden jullie een goed zadel? Voor een paard dat niet heel smal gebouwd is, (nog) geen wedstrijden rijdt, drachtig is, brede rug. Het ras is onbekend, maar ik denk dat het een Tinkerxwarmbloediets is. Het is niet mijn eigen paard, maar verzorgmerrie. Ik mag wel het zadel helpen uitzoeken, en als ik een grote voorkeur heb, kan deze worden aangeschaft, mits het niet te duur is.

De eisen zijn aan het zadel:
*niet te duur (niet duurder dan 400/500 euro.
*goede kwaliteit
*lange levensduur
*en natuurlijk goed passend

Ik dacht zelf aan een boomloos zadel. Mede omdat ze drachtig is en haar vorm dus weer veranderd na de bevalling. Hebben jullie ervaring met boomloos (met name Barefoot) ?

Alvast heel erg bedankt :D

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 13:40

Weleens boomloos zadel gereden? Wil je dressuur gaan starten, zou ik t niet doen..

Met je budget zou ik eens gaan kijken naar een passende Wintec, zoek eens een zadelmaker in de buurt en kijk of die
tweedehandsjes heeft of nieuwe wintecs? Meestal passen wintecs, met een goede boom erin, prima ;)

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 16:23

Nee, nog nooit. Ik wil sowieso ook een testzadel aanvragen om te kijken hoe het mij en Isolde (het paard dus) bevalt.

Ik zal eens gaan zoeken naar een goede zadelmaker/ruitersportzaak bij mij in de buurt, dankjewel :)

Prutsmuts

Re: Welk soort/merk zadel voor mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 16:27

Zadelpasser/maker laten komen en meerdere zadels proberen.

Smaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 10:26

Ik denk aan een Thorrowgood koudbloed zadel. Veel mogelijkheden om het zadel aan te passen en redelijk geprijsd.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 11:47

Oke, die zal ik even opzoeken op internet :) Dankje :)

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 11:55

Geef je wensen/eisen door aan je zadelmaker. Hij kan er een paar voor je uitzoeken.

Wil je kunstof of leer? Zit wel een heel verschil in: onderhoud, levensduur, zit anders...
Wil je dressuur of veelzeidig?

Ik heb zelf niets met boomloos, maar das persoonlijk :o
Voor mijn merrie heb ik een dressuurzadel van Knight Rider.
Mijn pony heeft een veelzijdig zadel van JC

UnderIlse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 15:34

Linnietje schreef:
Geef je wensen/eisen door aan je zadelmaker. Hij kan er een paar voor je uitzoeken.

Wil je kunstof of leer? Zit wel een heel verschil in: onderhoud, levensduur, zit anders...
Wil je dressuur of veelzeidig?

Ik heb zelf niets met boomloos, maar das persoonlijk :o
Voor mijn merrie heb ik een dressuurzadel van Knight Rider.
Mijn pony heeft een veelzijdig zadel van JC

ik denk dat je hier de meeste keuze hebt en de meeste dingen kunt proberen dus raad ik je idd ook aan om naar de zadelmaker te gaan om te proberen te voelen en een goed passend zadel te vinden voor jou en je paard!

birte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 18:41

ik heb op mijn groninger nu een massimo spring zadel liggen en dat past veel beter dan de wintec die ik eerst had. alleen massimo is redelijk duur (np is rond de 1200 euro) ik heb hem 2e hands gekocht en dat bevalt mij prima goede kwaliteit. alleen wat ik je wel kan aanraden is mocht je er voor kiezen om een 2e hands zadel te kopen eerst even de boommaat van je paard op laten meten zodat je weet wat je moet zoeken