te kort boomloos zadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

te kort boomloos zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 07:29

Het is algemeen bekend dat een zadel niet te lang mag zijn. Maar hoe zit het met een te kort zadel?
Stel dat je een paard hebt met een korte rug en daarvoor een kort boomloos zadel koopt, bv de star trekk shorty.
Zou je hetzelfde zadel, als het bv toch minder ligt op het korte paard, ook op een paard met normaal lengte rug kunnen leggen?
Ik heb het dus even alleen over boomloze zadels. Bij een boomzadel komt veel meer kijken...

x_Milou

Re: te kort boomloos zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 08:35

Een te kort zadel is bij elk paard absoluut niet goed. Opsich is het niet zo erg als een kindje van 20 kilo op een kinderzadel (wat dus veel te kort is voor een paard) zit. Maar zodra iemand met wat meer gewicht op dit zadel gaat zitten word de druk op een veel te klein gebied verdeeld, als je paard dan over de rug moet gaan lopen moet het paard alle druk op een te klein stuk van de rug nemen, waardoor dat voor het paard erg moeilijk word. Wij hebben ook een pony op een te kort (wel engels) zadel gehad, pony zat helemaal vast in de rug en de chyropractor heeft er flink wat werk aan gehad om hem weer goed te zetten, dus ik spreek uit ervaring

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 13:38

Maar jij hebt het over een engels zadel, ik neem aan dat je daar een boomzadel mee bedoelt ;)

Voor een boomloos zadel moet je op een andere manier voor drukverdeling zorgen. Als je onderleggers verder oké zijn lijkt het me echt geen probleem. Hooguit als het zadel te kort is voor de ruiterkont :P

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 15:20

bij een boomloos zadel komt de meeste druk toch enkel onder de plaats waar je zit, dus bij een lang zadel kan je je hand onder het achterste gedeelte steken, en komt er daar geen echte druk op, dus dat is zowiezo wat overbodig.
ik denk dat een te kort zadel geen kwaad kan, MITS het zadel wel past voor de ruiter (iemand met maat 44 in een barefoot shetty zal wss wel problemen geven, daar de ruiter wel op de achterboom zal zitten hupsen)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 19:25

Ok dank je voor de meningen. Ik twijfelde idd beetje hoe het zat met boomloos zadel. Merk dat te lang dan iig niet handig is, omdat je dan te snel te ver naar achteren zit ivm de vorm van het zadel (heb ik gemerkt)