[WN] Hoe meet je boom van westernzadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marritk

Hoe meet je boom van westernzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 19:05

Afbeelding

Heeft iemand een idee hoe ik de boom van dit Western zadel kan meten?

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 19:22

Marritk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 19:38

Maroesjka schreef:
Wie weet kan A3's zadelservice je hierbij helpen:
cvgiersbergen@planet.nl

Dankje,
Het mail adres dat je er bij hebt gezet is dat van die A3 ?

LadyMadonna

Re: Hoe meet je boom van westernzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 19:40

Je topic even op de western afdeling van bokt zetten lijkt me handiger ;)

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 14:34

HAR-->WNTR

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 10:46

Een boom meten welke in een zadel zit gaat niet lukken, dat kan je bij benadering wel doen maar daar houdt het mee op. Door het leer en fleece wat er op zit kan je nooit zeker weten, daarvoor heb je een kale boom nodig.

P.S. ik hoop niet dat je het zadel van de foto op een paard wil gaan leggen, de kwaliteit is, op zijn zachtst gezegd, twijfelachtig.

Marritk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-10 11:30

ElCid schreef:
Een boom meten welke in een zadel zit gaat niet lukken, dat kan je bij benadering wel doen maar daar houdt het mee op. Door het leer en fleece wat er op zit kan je nooit zeker weten, daarvoor heb je een kale boom nodig.

P.S. ik hoop niet dat je het zadel van de foto op een paard wil gaan leggen, de kwaliteit is, op zijn zachtst gezegd, twijfelachtig.

En hoe doe ik dat dan?
En dit zadel ligt al meer als een jaar op mijn pony en die heeft nergens last van.
Fysiotherapeut erbij gehad

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 12:59

Wát wil je precies aan de boom meten??
De schouderruimte (gullit), de lengte van de bars, de manier waarop de bars tov de rug geplaatst zijn (ovaal/rond) ??
Het getoonde zadel is idd niet van beste kwaliteit (zie link in mijn onderschrift). Overigens kun je hier ook de kale boom zien :)
Vaak zijn dit soort zadels smal van voren, terwijl de rugvorm plat is, dus voor een paard met een ronde ribbekast geschikt. Iets wat dus veelal een moeilijke kombinatie is :D

Gezien je eerdere post begrijp ik dat je stopt met western en mogelijk het zadel dus wilt verkopen ??

Marritk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-10 13:37

DubbelDun schreef:
Wát wil je precies aan de boom meten??
De schouderruimte (gullit), de lengte van de bars, de manier waarop de bars tov de rug geplaatst zijn (ovaal/rond) ??
Het getoonde zadel is idd niet van beste kwaliteit (zie link in mijn onderschrift). Overigens kun je hier ook de kale boom zien :)
Vaak zijn dit soort zadels smal van voren, terwijl de rugvorm plat is, dus voor een paard met een ronde ribbekast geschikt. Iets wat dus veelal een moeilijke kombinatie is :D

Gezien je eerdere post begrijp ik dat je stopt met western en mogelijk het zadel dus wilt verkopen ??

Ik heb niet zoveel verstand van zadels. Ik heb dus geen idee wat ik moet meten.
Ik wil gewoon de boom maat weten.
Het liefst wil ik dan ook gewoon reacties krijgen hoe ik dat moet doen en niet hoe slecht mijn zadel is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 15:28

Aan de zijkant van een zadel zie je sowieso niet wat voor maat het ongeveer heeft. Best neem je dan een foto van voren. Dan kun je iig de gullit inschatten (op breed of smal) en de schuinte bij de schouders.
Aan de onderkant van een zadel kun je zien of er veel bolling is (rock) en of de bars bijna plat staan of juist in een dakjesvorm.
Helaas geven fotoos veelal een vertekend beeld, dus zelfs dan kan nog niemand precies zeggen wat het zadel is qua maat (small, medium, full of X-full).

Marritk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-10 17:54

DubbelDun schreef:
Aan de zijkant van een zadel zie je sowieso niet wat voor maat het ongeveer heeft. Best neem je dan een foto van voren. Dan kun je iig de gullit inschatten (op breed of smal) en de schuinte bij de schouders.
Aan de onderkant van een zadel kun je zien of er veel bolling is (rock) en of de bars bijna plat staan of juist in een dakjesvorm.
Helaas geven fotoos veelal een vertekend beeld, dus zelfs dan kan nog niemand precies zeggen wat het zadel is qua maat (small, medium, full of X-full).

Oké Dankje wel. :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 18:00

Marritk schreef:

Er zijn geen vaste boommaten voor Westernzadels. Wat voor het ene merk zadel een full quarterboom is, is voor het andere merk X-full of juist 3/4. Verder zegt full quarter (of welke algemene aanduiding dan ook) nog altijd niks komma nul over gullet width, rock en flare.
Als je je zadel wilt verkopen kun je beter aangeven op wat voor model paard het goed heeft gelegen, dat geeft meer indicatie dan een virtuele boommaat.

Marritk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-10 18:47

Ibbel schreef:
Marritk schreef:

Er zijn geen vaste boommaten voor Westernzadels. Wat voor het ene merk zadel een full quarterboom is, is voor het andere merk X-full of juist 3/4. Verder zegt full quarter (of welke algemene aanduiding dan ook) nog altijd niks komma nul over gullet width, rock en flare.
Als je je zadel wilt verkopen kun je beter aangeven op wat voor model paard het goed heeft gelegen, dat geeft meer indicatie dan een virtuele boommaat.

Oké, mijn vraag is eigenlijk hoe ik het evntueel op zou kunnen meten.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 20:17

Serienummer doorsturen naar de fabrikant.
Als je zadel dat niet heeft...dan het leder eraf halen en de kale boom meten :D...echter is er geen enkele zadelmaker die zich eraan gaat wagen..