Nieuw zadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rclaeys

Nieuw zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 18:11

IK rijd dressuur op niveau L & M (België) en zou een nieuw zadel moeten hebben. Ik rijd nu met een kieffer (+- 15 jaar oud) en die is helemaal versleten. Aangezien ik zelf student ben is mijn budget niet zo groot (500-1000 euro) daarom denk ik dat ik beter niet voor de grote merken ga. Ik wil dus een zadel voor uitsluitend dressuur (spring nooit). Ik heb momenteel een beetje het probleem dat mijn zadel te vlak is vanvoor (platte kussens) en mijn been schuift nogal snel naar voor, dit is rampzalig wanneer het paard schrikt. Ook is het de bedoeling om erg vast op het zadel te zitten. Ik zou graag hebben dat het me echt helpt om diep te blijven zitten tijdens gezeten draf en galop. Ik wil zeker geen antislip ik vind dit namelijk heel erg tegenwerken. Ik wil een zwart lederen zadel, dat onderhoudsvriendelijk is. Aangezien het regelmatig meemoet op wedstrijd moet het natuurlijk ook tegen een stootje kunnen.

Ik weet niet waar ik moet beginnen wat de goede en echt slechte merken zijn. Het is de bedoeling om lang met dit zadel te doen (5-10 jaar).

Alvast bedankt voor jullie hulp!

EDIT: Ik rijd momenteel met een uitgesneden boom. Dit is een pluspunt voor het nieuwe zadel!

sharonalover

Re: Nieuw zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 18:20

ik denk dat je eens moet kijken naar 2de hands zadels. deze zijn ook van grote merken vast wel binnen je budget te vinden :) meestal kunnen deze ook nog een hele poos mee :)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 18:23

Ik ben al jaren fan van Kieffer, en zou dus voor een nieuwe van dit merk gaan. Ik moet wel heel eerlijk zeggen dat ik 15 jaar voor je huidige Kieffer wel wat weinig vind,je zegt dat ie helemaal versleten is. Mijn 1e Kieffer heb ik na 10 jaar ingeruild, was nog een heel goed zadel, waar weinig aan mankeerde. Mijn huidige Kieffer is ook alweer een jaar of 5 oud, maar ziet er als nieuw uit. Ik vind 15 jaar dus wel aan de korte kant.

Rclaeys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 19:07

Ik heb die kieffer overgenomen van iemand voor 250 euro een 5 tal jaar geleden. Ik weet niet hoe lang deze daarvoor gebruikt geweest is. Maar er waren al meerdere herstellingen aan gebeurd. Ik wil vooral een nieuw zadel omdat mijn been steeds naar voor schuift en ik vindt het niet waard om het nog te laten opvullen.

Het budget kan eventueel nog verdubbelt worden (1000-2000 euro) indien ik daarvoor veel betere kwaliteit kan krijgen, maar ik vroeg mij af of ik voor die prijs al iets goed kon krijgen.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 19:15

Ik heb een prestige (staat te koop).
Is toch wel erg goede kwaliteit zit een laagje overheen wat vuil en waterafstotend is. Het zadel heeft dan ook weinig onderhoud nodig. Heeft een fijne stevige zit en dikke wrongen.
Nieuw kosten ze rond de 2200 euro. Maar tweedehands zijn ze leuker geprijsd te vinden en vaak ook nog in goede staat. Ook zijn het zadels die makkelijk pasvorm heeft.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 19:17

voor die prijs is zeker iets goeds te krijgen.
nieuw kan je kijken naar zadels als Kentaur,Pfiff, JC, Rossner e.d.
je kan ook voor een goed A merk gaan(tweedehands) bijv. via marktplaats(wel even laten passen) of via de zadelmaker, goed 2dehands zadels rond je budget (euroriding,kieffer,passier e.d.)

ik zou voor een tweedehands A-merk gaan ;) hoewel de Kentaur's enzo ook van goede kwaliteit zijn(middenklasse)

Rclaeys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 19:19

Ik woon in België (wou ff meegeven).

Alvast bedankt voor de tips!

Rclaeys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 08:23

Ik heb deze gevonden. Normaal zijn die Grand Gilberts zeer goede zadel. Enige commentaar?

Passier Grand Gilbert

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 09:56

Rclaeys schreef:
IK rijd dressuur op niveau L & M (België) en zou een nieuw zadel moeten hebben. Ik rijd nu met een kieffer (+- 15 jaar oud) en die is helemaal versleten. Aangezien ik zelf student ben is mijn budget niet zo groot (500-1000 euro) daarom denk ik dat ik beter niet voor de grote merken ga. Ik wil dus een zadel voor uitsluitend dressuur (spring nooit). Ik heb momenteel een beetje het probleem dat mijn zadel te vlak is vanvoor (platte kussens) en mijn been schuift nogal snel naar voor, dit is rampzalig wanneer het paard schrikt. Ook is het de bedoeling om erg vast op het zadel te zitten. Ik zou graag hebben dat het me echt helpt om diep te blijven zitten tijdens gezeten draf en galop. Ik wil zeker geen antislip ik vind dit namelijk heel erg tegenwerken. Ik wil een zwart lederen zadel, dat onderhoudsvriendelijk is. Aangezien het regelmatig meemoet op wedstrijd moet het natuurlijk ook tegen een stootje kunnen.

Ik weet niet waar ik moet beginnen wat de goede en echt slechte merken zijn. Het is de bedoeling om lang met dit zadel te doen (5-10 jaar).

Alvast bedankt voor jullie hulp!

EDIT: Ik rijd momenteel met een uitgesneden boom. Dit is een pluspunt voor het nieuwe zadel!

Hoezo pluspunt, heeft je paard een hoge schoft?
Platte kussens waardoor je been schuift. Als de kussen van je zadel plat zijn dan zou ik toch maar heel snel iemand laten komen. Kussens waar de vulling plat van is, is geen goed teken. Zeker voor de rug van je paard.
Ik zou een goede zadelpasser laten komen. Je vastpinnen op een merk heeft geen zin als het niet op je paard past.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 10:21

@ Schangah ze noemen wrongen in belgie ook kussens ;)
Dat in mind is het ineens een heel ander verhaal...
Wat je dus zoekt is een "nieuw" zadel in een prijsklasse 500-1000 € met een diepe zit en veel wrong...(daar komt het kort en bondig wel op neer)

Je kan kijken naar kentaur, of toch voor een goede 2e hands gaan.
Waar in belgie woon je? Wellicht dat bokkers tips hebben van zaken die voor leuk geld 2de hands zadels aanbieden....

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 10:58

Aha belgisch _O-

PuurPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 11:11

Weet niet vanwaar in België je bent maar ik vind emmers ( www.emmers.eu) in Hamont en de hvs ( www.hvsruitershop.be) in Peer aanraders. Veel keuze, in alle prijsklassen en verschillende merken!

Rclaeys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 15:34

Oost Vlaanderen. Inderdaad die wrongen zijn plat. Ik wil een uitgesneden schoft omdat het zadel dan ook op meer paarden past. Ik heb dan kans dat het makkelijker past op een paard waar ik enkele weken mee rijd als de eigenaars op reis zijn fzo (doe ik regelmatig).

Ik zoek inderdaad een zadel met een diepe zit en grote wrongen/kussens dat tevens op redelijk wat paardenruggen past en dit binnen de klasse 500-1000 euro.

Ik denk dat ik voor een tweedehands passier ga. Als ik een koopje vind zal ik het laten passen door een goede zadelpasser en eventueel laten aanpassen voor mijn paard.

Ik vind het, het geld niet waard om mijn huidig zadel (dat al meerder herstellingen ondergaan heeft) nog te laten herstellen en in orde te zetten (kussens bijvullen,...). Daarom wil ik een nieuw.