Lage neusriem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zarena

Lage neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 10:19

Hallo, ik vroeg me af of een lage (engelse) neusriem harder inwerkt dan een normale gecombineerde?

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 10:19

De druk ligt meer op het onderste (gevoeligste) deel van het neusbeen, dus ja ik denk dat hij wel sterker inwerkt
Als het paard zijn mond open wil doen voelt hij het in ieder geval 100% zeker veel beter dan bijvoorbeeld met een engelse hoge neusriem die op een minder gevoelig deel van het neusbeen ligt

Mizora

Re: Lage neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 10:25

Een lage neusriem in een hannoveraanse neusriem, een hoge neusriem is een engelse.

Maar nee, hij werkt niet harder in, zolang je hem maar hoog genoeg doet. Over het algemeen worden gecombineerde neusriemen iets door de sperriem naar beneden getrokken en zit daardoor ongeveer op gelijke hoogte met een lage neusriem die goed geplaatst is. Echter hoeft een lage neusriem niet strak om het bit te stabiliseren en zal daardoor juist vriendelijker inwerken. De meeste paarden vinden een lage neusriem daardoor ook prettiger in gebruik.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 10:26

Een lage neusriem laat het bit stabieler liggen, maar werkt niet scherp in, mits je hem goed gebruikt. Maar dat is bij elke neusriem zou. De lage neusriem word niet voor niet een africhtingsneusriem genoemd, dat doen ze vast niet als ie zo scherp is :+

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 22:44

Ik rijd mijn paard met een lage neusriem. Heb de neusriem overigens vrij los zitten. Het hoofdstel met lage neusriem ligt zowieso beter, ik vond dat de sperriem de neusriem zo scheef trok bij het "engelse" hoofdstel.
Het is wel belangrijk dat je de lage neusriem op de goede hoogte hangt.
Bij mijn paard zit het zo: http://www.mijnalbum.nl/Foto-JBMO8SQK.jpg en ik heb absoluut niet het idee, dat mijn paard hier last van heeft.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 16:02

Een lage neusriem bindt de mond dicht, een hoge neusriem bindt de kaken op elkaar. Niet alleen wordt het zo moeilijk voor het paard om na te geven in de kaak, maar doordat een hoge neusriem hoger zit duwt hij ook de wangen tegen de tanden aan. Dat doet zeer. Ook (juist!) als de neusriem onderlegd is.

poes

Re: Lage neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 16:05

Een lage neusriem zorgt ervoor dat het paard de mond niet te ver kan opendoen, houdt het bit stabiel (wat een sperriem amper doet) en zit verder los. Ik vind ze veel vriendelijker en rij zoveel mogelijk ermee!