'Hoofdstel' met alleen bit, kinriem, teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nickas

'Hoofdstel' met alleen bit, kinriem, teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 00:31

Ik kijk naar een springwedstrijd op Eurosport en daar kwam net Luciana Diniz met As-taro de ring in met een optoming die ik nog nooit eerder gezien heb.
Namelijk bestaande uit alleen een bit, op de plek gehouden door een kinriem, en uiteraard een teugel.
Na even 'youtuben' vond ik een filmpje waarbij ze met hetzelfde paard, dezelfde optoming rijdt.

http://www.youtube.com/watch?v=pMtEaZV_MLQ

Nu vraag ik me af: waarom :o
Kan nog wel bedenken dat dit voorkomt dat er druk achter de oren komt en het paard kan ongestoord de mond openen (alhoewel ik wel denk dat het om de onderkaak ook niet echt lekker kan zitten zo, maar oke).
Zouden er andere redenen kunnen zijn om dit te gebruiken?

Vond het wel apart dat er op dit hoge niveau zo gestart mag worden, het ziet er erg bijzonder uit.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 00:34

Dat is een leren bitje, die maak je vast aan de onderkin en hoef je in principe geen hoofdstel bij te gebruiken :)

http://www.bokt.nl/wiki/Bestand:Wikileerbit.jpg
http://www.junik.nl/lerenbit.htm

Citaat:
LEREN BIT

Een leren bit is in feite een soort trensbit. Het is gemaakt van speciaal leer. Als het goed onderhouden wordt, is het een sterk maar zacht materiaal. Het vormt zich naar de paardenmond, een beetje vergelijkbaar met hoe leren schoenen zich vormen naar de voeten van de drager. De vergelijking dat de schoen in het begin wat kan knellen, gaat ook op voor het leren bit. Introduceer een leren bit daarom geleidelijk.
Door het zachte en vriendelijke contact met de lagen én door het kinriempje, kan het een ideaal bit zijn om te gebruiken bij het beleren van jonge paarden. Ook bij het opleiden van een onervaren ruiter kan het goede diensten bewijzen. Zowel het jonge paard als de onervaren ruiter kan wel eens abrupte bewegingen maken. Door het kinriempje kan het bit bij onverwachte bewegingen naar één kant, niet door de mond getrokken worden.
Ook voor veel ervaren ruiters en hoger opgeleide paarden is het leren bit een fijne optoming.
Voor paarden die de neiging hebben om het bit tussen de kiezen te nemen én die een lange mondspleet hebben, is het leren bit niet ideaal. Als ze goed hun best erop doen, kunnen ze het bit uiteindelijk stuk maken.

De kleur van een nieuw leren bit is naturel. Na de eerste keer onderdompelen in zonnebloemolie wordt het al een stuk donkerder. Tijdens het gebruik wordt het bit uiteindelijk donker bruin.

De maten S, M en L zijn standaard verkrijgbaar. Deze maten komen respectievelijk ongeveer overeen met metalen bitten in de maten: 11,5 cm, 12,5 á 13,5 cm en 14,5 cm. Het steekt hem echter niet zo nauw met leren bitten als met metalen bitten wat de maat betreft. Door het kinriempje vormt het bit zich goed naar de paardenmond.

Op bestelling is het ook mogelijk een extra groot of extra klein bit te verkrijgen.

Gebruiksaanwijzing leren bit

Voor gebruik het leren bit een half etmaal in zijn geheel ondergedompeld houden in (koudgeperste) zonnebloemolie.
Na het rijden het bit schoonspoelen met water.
Het bit soepel houden door nu en dan inkwasten met zonnebloemolie. Doe dan alleen het gedeelte dat nodig is. Het kinriempje en de uitstekende delen bij de ringen hoeven minder vaak te worden behandeld.
Gebruik geen gewone lederolie of ledervet!!
Bij paarden met gevoelige lippen kan het goed zijn de mondhoeken in te smeren met bijvoorbeeld Vaseline en het bit geleidelijk te introduceren.
Bij voorkeur een leerbit steeds bij hetzelfde paard gebruiken en steeds op dezelfde manier in de paardenmond hangen.
Het kinriempje zo aanleggen dat ca. 2 vingers (plat) tussen het riempje en de huid kunnen worden gestoken.
Als het paard een duidelijke kin heeft en het bitje niet uitspuugt, kan eventueel zelfs zonder bakstuk gereden worden.

edit/ beschrijving toegevoegd.
Laatst bijgewerkt door WendyBZ op 19-12-10 00:36, in het totaal 1 keer bewerkt

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 00:36

Enige goede antwoord van haar kant, vraag het haar? Je kunt reageren op de video en in engels. :)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 00:37

Dat ziet er grappig uit :+

Ik kende het al wel van ''natuurlijk'' rijden etc. maar nog nooit gezien in de sport..

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 00:38

Je hulpen komen beter door, bit zelf is vriendelijk aangezien er geen scharnierpunt in komt te zitten die prikt.

DiaBelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 00:39

Nou TS, je bent me net voor heb zoiets ook nog nooit gezien.

Ik dacht al dat als je de teugels laat vieren je het hele spul kwijt bent maar er zit dus nog een kinbandje aan'

Grz Sabina

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 00:42

wat ik weet is dat het paard geen druk achter de oren kan verdragen, daar helemaal van door het lint gaat. En aangezien je op dit niveau verplicht bent om een bit te gebruiken, is dit voor haar de oplossing.

flotj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 00:44

Ik dacht dat ik haar eens op een filmpje heb horen zeggen dat het paard zo is toegekomen toen ze
hem ging rijden.
Hij zou de druk achter zijn oren niet verdragen.

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 00:44

Krissis schreef:
wat ik weet is dat het paard geen druk achter de oren kan verdragen, daar helemaal van door het lint gaat. En aangezien je op dit niveau verplicht bent om een bit te gebruiken, is dit voor haar de oplossing.

Jup, dit werd ook verteld zojuist op Eurosport.

DiaBelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 00:46

Oke, dan heb ik even te snel de tv uitgedaan. :D

anneliesdj

Re: 'Hoofdstel' met alleen bit, kinriem, teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 00:51

Ik ben benieuwd of er een beter filmpje is, hier is het nauwelijks te zien.
Gebruikt ze het nu zonder hoofdstel?

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 00:53

Wat grappig, ik heb het filmpje even zitten kijken en het is wel gaaf om in de sport te zien. Mijn paard rijd ik ook vaak met leren bit en ik vind het onwijs fijn rijden. Het is iets vergevingsgezinder dan een metalen bit en het vormt helemaal naar de mond van je paard. ik heb wel es geprobeerd zonder kopstuk te rijden, maar dat beviel niet helemaal. Dan moet je het kinriempje iets strakker doen en dat vond mijn paard niet zo fijn. Hij heeft ook een relatief klein mondje dus misschien dat dat ook niet heel lekker zit. Maar dit is ook alweer jaren gelden, dus wie weet...zal het voor de lol nog es proberen nu ik dit weer zie. Wel cool hoor, kan niet anders zeggen...

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 01:00

anneliesdj schreef:
Ik ben benieuwd of er een beter filmpje is, hier is het nauwelijks te zien.
Gebruikt ze het nu zonder hoofdstel?

Jep, dus alleen een bit ( met kinriem ) en dus teugels. Verder dus gewoon een bloot hoofd.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 01:05

Haha, ook toppers doen aan NH :P

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 01:22

Afbeelding
Afbeelding
*van Google*

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 01:24

Moet zeggen, het ziet er wel ontzettend gaaf uit!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 01:35

Krissis schreef:
En aangezien je op dit niveau verplicht bent om een bit te gebruiken, is dit voor haar de oplossing.

Waarom heb ik dan daarnet in de uitzending meerdere hackamores voorbij zien komen?

Mijn eerste gedachte was ook: een leren bitje. Zal inderdaad er wel mee te maken hebben dat het paard om de één of andere reden geen hoofdstel kan velen al vertelt Google dat Luciana Diniz dit paard dit jaar ook met een gewoon hoofdstel heeft gereden.

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 01:38

Dat is wat ik gehoord heb... Daar refereer ik aan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 01:39

En ik aan wat ik daarnet op mijn TV-scherm heb gezien ;)

Mies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 01:39

Ik zag het ook. Vind het heel apart eruit zien zo. Wel gaaf! :D

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 01:40

Bit is niet verplicht, geen idee waar je dat vandaan haalt. Op dit internationale niveau mag je mits het paard er geen directe schade door ondervindt met elke optoming rijden.

Er is ook een Duitser die met een sidepull rondhopst.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 01:40

NH :??

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 01:43

ziet er inderdaad stoer uit.. al zou ik wel bang zijn dat je paard hem zo even uitspuugt op het moment dat het niet uitkomt :P haha

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 01:44

Hoezo dan? Het zit vast met een gespje en ze heeft de teugels toch gewoon beet?

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 01:59

ja ik vond ook dat het er raar en "bloot" uitzag toen ze net binnen kwam... maar jezus wat kan die meid reiden en wat ziet het er gaaf uit!!! lijkt mij ook wel wat om dat een keer te proberen omdat mijn paard zo waanzinnig gevoellig in de mond is. mag je ook gewoon b starten met een leren bit trouwens??? zijn daar regels voor???