Welk Bitje is dan wel geschikt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Welk Bitje is dan wel geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 20:30

Ik heb mijn paard nu dik 3 jaar. En loop nog steeds te modderen met bitten. Ze wil het bit niet fijn aannemen en blijft er maar mee rommelen. Ik heb al diverse bitten gebruikt.
watertrens - enkelgebroken
watertrens - dubbel gebroken
K&k watertrens aurigan - dubbelgebroken
bustrens - dubbelgebroken
myler level 1 bustrens
k&k correctiebit
kneveltrens-dubbelgebroken
hh golden brass bustrens - dubbel gebroken
D trens rubbel -enkel gebroken

Ik heb dus al heel wat geprobeerd in de afgelopen jaren. Ze loopt nu op de HH golden brass en daar loopt ze tot nu toe het fijnst op.
Ik ben er inmiddels wel achter dat ze enkel gebroken en een watertrens echt drama vind.
Gister heeft mijn instructice even gereden op der. En die voelde dus ook wat ik voel. Ze durft het bit niet lekker aan te nemen. Ze neemt hem aan en dan loopt ze stukjes echt heel fijn. En dan ineens laat ze hem weer los en dan weer vast.

Zij dacht dat een happy mouth bitje misschien zou kunnen helpen. Maar wat voor mondstuk moet ik dan nemen? Ik wil zoiezo of een bus of d trens. Maar zag dat ze ook een soort stangentje hebben die dan uit 3 stukken bestaat. Dat lijkt me wel wat maar is dat ook wat en is die er ook in een bus of d trens uitvoering? Of hebben jullie andere ideeen?

Ze gaat elk halfjaar naar de tandarts. Ze is nu 2 a 3 maanden geleden echt eens goed onder handen genomen. Ze hebben der verdoofd en heel de mond nagekeken. Maar toen niet veel kunnen vinden. Op een paar kleine haakjes na. Die zijn dan ook weggehaald.

Verder rij ik met een licht contactteugeltje en voornamelijk op zit en been. Als ze dan zelf mijn hand begint op te zoeken durf ik wel wat meer contact te pakken. Maar moet dit echt heel geleidelijk aan doen omdat ze anders blokkeerd.

Ik wil het der zo comfortabel mogelijk maken. Op de hh golden brass loopt ze al stukken beter dan 3 jaar geleden. Tis echt een wereld van verschil. Nu durft ze teminste al een beetje mijn hand op te zoeken. Vroeger blokkeerde ze al als ik ik licht contact vroeg.
Ik heb wel het idee dat we goed bezig zijn. Maar misschien dat een happy mouth het net nog wat makkelijker maakt.

Bitloos rijden doen we ook wel. Maar vind dat niet helemaal mijn ding. Doe dat alleen voor de afwisseling.

delerium

Re: Welk Bitje is dan wel geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 20:33

Ik mis ongebroken in het geprobeerde? Wellicht is dat ook een optie. Sommige paarden houden echt niet van bewegende delen. Wie weet is een ongebroken happy mouth of nathe-bitje iets voor jullie?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 20:36

ik wilde ook zeggen ongebroken. hh heeft een niet zo dure ongebroken bustrens, misschien zou je die eens kunnen proberen

maar ik zou toch wel een keer een keuze gaan maken en het daar bij houden. steeds blijven wisselen lijkt me ook niet fijn voor het paard.
misschien is het toch meer een rijtechnisch probleem dan je denkt. wat zei je instructrice erover?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 20:46

Oeps toch nog wat vergeten in het rijtje :o
En nog iets vergeten bedenk ik me ineens. Ze heeft erg weinig ruimte in der mond. En daarom accepteerde ze veel bitten ook niet.
De hh golden brass die ik nu gebruik is 13 mm. En die ligt fijn in de mond. En daar loopt ze tot nu toe echt het fijnst op. Ik ben ook al 3 jaar de enige die er op rijd. En had me er al bij neer gelegd dat het geen paard is waar je veel contact mee moet nemen of veel moet vragen in de mond. Ik rij nu met een licht contact teugeltje veel voltes overgangen tempowisselingen en dan na een halfuurtje begint ze zelf je hand op te zoeken en dan accepteert ze het dat je wat meer contact pakt.

Ik heb deze bitten in tijd periode van dik 3 jaar geprobeert. En steeds enkele maanden. Dus niet elke week een ander. Alleen de myler heb ik drie dagen geprobeerd. Daar blokkeerde ze compleet op. Hoofd hoog en lopen. De hh golden brass gebruik ik nu alweer bijna een jaar.

Mijn instructrice snapt mijn 'probleem' (ik zie het niet meer als een probleem. Heb me aangepast aan mijn paard). En heeft het zelf ook kunnen voelen. Zei vertelde dat mijn paard gewoon geen vertrouwen heeft in de hand/bit en nogal heel erg twijfeld. Ze wil hem sommige stukjes wel erg fijn aannemen maar dat zijn vaak maar korte stukjes. Nu dacht zij dat een happy mouth bitje misschien zou helpen door het smaakje en het ander soort materiaal. Dat haar meer uitnodigt om het bit aan te nemen en meer vertrouwen te krijgen.

EDIT: Of zeggen jullie blijf maar gewoon bij de HH golden brass? Ik had zelf ook niet meer aan een ander bit gedacht. Omdat ik al zoveel geprobeerd heb en ze hier gewoon het beste op loopt van wat ik allemaal heb geprobeerd. Maar na dat mijm instructrice er gister opgereden heeft. Begin ik toch weer te twijfelen. Alles voor het beestje <3

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 20:52

Ik zweer echt bij ongebroken bitten, mijn paarden lopen er echt goed op!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 20:53

Weet je toevallig hoe dik/dun ze zijn?
Ik moet echt een bustrens hebben en niet te dik.

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 20:54

van happy mouth heb je ook de flex trens
die is, door de stugge kern vergelijkbaar met ongebroken.
en ook lekker licht in de mond
misschien een idee?

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 20:54

misschien eens een appelbitje of een koperenbitje proberen :)

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 20:58

@_maaike_D Die heb ik net gezien geloof ik. Dat is een soort recht ijzerdraad met kunstof omwikkeld maar dan als een soort dubbelgebroken. Die leek me erg fijn maar zag ze alleen in watertrens en dat vind ze dus niet fijn. Zouden ze die ook in een bustrens uitvoering hebben?

_bitje_ appelbitje wil ik misschien wel proberen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 20:59

Ongebroken zou ik zeker eens proberen, heb je ook in bustrens en happymouth.

Verder zou je misschien nog eens een danger bit kunnen proberen.
Die heb je enkel en dubbel gebroken, die kunnen maar beperkt doorbuigen.
Daardoor heb je geen notekraker effect meer.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 21:01

Ik heb hetzelfde probleem maar mijn paard gooit naast het slaan met zijn hoofd ook nog eens zijn tong eruit. Mijn rijtje is zelfs nog langer dan die van jou. Mijn paard loopt nu op dit: http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... 038579/164
Hij schuimt niet maar pakt het bit tot op heden nog niet vast en heb zijn tong ook nog niet naar buiten zien gaan. Mijn paard is 10 jaar oud en wordt 2x per jaar gecontroleert bij de tandarts en regelmatig door een fysio. Hij heeft ook weinig ruimte in zijn mond. Ik heb ook nog aan een blue steel bitje gedacht maar ik weet niet wat de werking hiervan is.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 21:01

Mijn 3 jarige wilde ook het bit absoluut niet aannemen en dook er achter.
Bij de minste beweging trok hij em eruit, of wilde zelfs helemaal niet meer voorwaarts.

Sinds ik em op een ongebroken kunststof kneveltrens rij, zoekt hij mijn hand op en heb ik een fijne en lichte verbinding..
Deze heb ik:
http://www.ekkia.com/gb/bdd/shopping/pr ... x=49&pic=1

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 21:07

Tong eruit doet die van mij niet. Wel wil ze der tong over het bit gooien als het te moeilijk word.
Diet ze dat dan stop ik hem weer terug en nemen we een stapje terug. Dat is voor mij een teken dat ik te snel wil.

@Femmefatale1 op een kneveltrens loopt ze inderdaad ook wel fijn. Heb een dubbelgebroken geprobeerd. Enige nadeel vond ik dat het niet samen gaat met een dubbele neusriem.
Weetje toevallig hoe dik het bit is?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 21:16

Dikte weet ik niet uit mijn hoofd.
Wel heb ik bewust voor deze gekozen omdat ik het echte happy mouth bit te dik vindt met die rare bobbels.
Mijn onderdeurtje heeft een heel klein bekkie en deze accepteerd hij heel goed.

Overigens, ik heb geen problemen met mijn gecombineerde neusriem :n

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 21:17

nee hoe doe jij dat?
Ik had het probleem dat het steeltje onder me neusriem ging zitten.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 21:17

ongebroken bit, dat was óok bij mij het eerste wat in me op kwam. Velen denken dat dubbelgebroken/enkelgebroken het vriendelijkst is, maar imo is ongebroken meestal het vriendelijkst; ligt ook heel stil in de mond. Zeker het proberen waard! Ook in deze mondstukken zijn trouwens verschillende diktes mogelijk.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 21:19

Super ga ik daar even op googlen.
Mijn voorkeur neigt nu naar een appelsmaakje als ik toch weer wat ga proberen maar is dat juist?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 21:21

felicity schreef:
nee hoe doe jij dat?
Ik had het probleem dat het steeltje onder me neusriem ging zitten.

Ik heb de bovenste neusriem wat hoger gehangen, 1 cm onder het jukbeen.
Bovendien heeft dit bit niet hele lange scharen.
Op de link hieronder zie je goed hoe hij dan zit..
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-AV4PLRIJ.jpg

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 21:24

Afbeelding
van IR 11mm zie:
http://www.agradi.nl/productimages/4032873.jpg

Afbeelding
van HH staat geen maat bij maar volgens mij ook 11 mm zou je zelf ff moeten googlen

ik geloof niet zo in bitten met smaakjes eerlijk gezegd :n maar je kunt het proberen natuurlijk
Laatst bijgewerkt door loulou op 18-12-10 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 21:25

:~ Wat een knap paard.

Hij zit bij jou inderdaad heel anders. Ik kon mijn neusriem niet meer hoger hangen. Zat al onder het jukbeen. En toch bleven de steeltjes onder de neusriem hangen. Zouden ze daar ook nog verschillende lengtes in hebben.

@loulou Super zeg. En gewoon bij agradi. Ideaal.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 21:26

Heb je ook met de tandarts overlegd? Meestal kan die wel zien welk type bit het beste bij de paardenmond aansluit. Of bijvoorbeeld de bittenbus laten langskomen?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 21:29

Het klopt dat de scharen kunnen verschillen van lengte.
Mijn dubbelgebroken kneveltrens heeft langere scharen.. ;)

Oh.. en dank je voor het compliment :o

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 21:30

Wel over gehad inderdaad. Ik dacht die kan mij wel goed helpen. Helaas viel dat toen tegen. Ze heeft weinig plek in der mond maar dat had ik zelf al ontdekt. De laatste keer is een erg bekende tandarts geweest. En had het ook aan hem willen vragen. Helaas moest ik toen werken en heeft mijn vriend de tandarts opgevangen en heb ik het hem niet kunnen vragen.

Op een kneveltrens liep ze ook erg fijn. Ik ga eens opzoek naar die kneveltrens die jij hebt van Happy mouth toch?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 21:32

Nee, niet die van happy mouth, maar die andere.. van Feeling of zoiets :?
Ik wilde nl niet die ribbels die op een happy mouth bit zitten..
Ik heb em bij superhorse in breda besteld (webshop), maar elke Ekkia leverancier kan em leveren ;)

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 21:35

Superhorse is hier vlakbij dat is makkelijk.
Heeft happy mouth ribbeltjes erop. Hmmm klinkt niet fijn.
Heb de ekkia gids erbij gepakt. Heb jij die met zwart mondstuk? Of die met appelsmaak want die heeft ook weer een werkje erin zitten?