we zijn op zoek naar een zadeltje voor mn verzorgpony, welke maat zou het beste passen ? het is een welsh b ruintje, niet slank en niet te dik. iemand een idee ?
Sjolvir
Geplaatst: 18-12-10 20:19
Inch maat is de maat voor de ruiter..
Waarbij je uiteraard geen groot zadel voor grote ruiter op klein paard kunt leggen.
Boombreedte bedoel jij denk ik.
edit ik vergeten..
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 18-12-10 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Sodeletuut
Geplaatst: 18-12-10 20:19
Inch is niet de maat van de pony, maar de maat van je billen. En zo van internet kunnen wij niet vertellen welk zadel je pony past. Ik zou echt een zadelmaker bij je pony halen, en een goede, want er zijn maar weinig mensen met echt verstand van zadels passen op paarden.. Of je moet voor boomloos gaan, dan is het al minder moeilijk. Maar als je een boomzadel wil, echt naar een zadelmaker gaan..
Je bedoelt inderdaad het zitvlak als je het over inch hebt. Dat is inderdaad afhankelijk van jouzelf, maar ook van je pony. Het zadel mag namelijk niet voorbij de laatste rib komen.. Dus het is niet zo dat je elke maat maar zomaar op een pony/paard kan leggen.
Ik raad je dan ook met klem aan dit aan een goede zadelpasser over te laten, want het is heel belangrijk dat je een goed passend zadel hebt.
Ik denk dat je inderdaad niet groter dan 16 inch moet gaan. Denk zelfs eerder een 15 inch zadel voor een B pony. Rijd zelf een c pony en die mag max. een 16 inch hebben.