Scherper bit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rikkybergy

Scherper bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 19:00

Hoi,

Ik heb een haflinger die ondanks met een hele zachte hand gereden wordt toch heel stug in de mond is.
Nu rijdt ik met een redelijke smalle bustrens en die gaat ook een beetje stuk.
Dus ben ik opzoek naar een ander bit.
Mijn instructrice zei dat ik beter een scherper bit kon nemen omdat ze hem ook niet supper aan neemt

Dus aan jullie de vraag
Welke bit denken jullie dat ik een zou moeten gaan proberen?

Rixt

tamary

Re: Scherper bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 19:01

Wat voor bit heb je nu?

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 19:02

Je hebt er dus les bij, wat voor scherper bit heeft je instructie op het oog?

Heb je nu een dubbel gebroken of enkel gebroken trens? Is het advies om nu met hefboom werking te nemen of zonder? Is je pony nagekeken door een tandarts?
Laatst bijgewerkt door Suzan_bobar op 17-12-10 19:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 19:02

rikkybergy schreef:
Nu rijdt ik met een redelijke smalle bustrens en die gaat ook een beetje stuk.

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 19:03

Ze heeft al gezegt wat voor bit ze heeft, een smalle bustrens :+

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 19:04

*voelt rellen aankomen := *

ik zou wel een ander bitje zoeken als hij hem niet goed aanpakt, maar zeker geen scherpere ;) daarmee maak je hem alleen maar stugger..

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 19:05

O o dat je het topic durft te openen. Ik denk dat er weer een complete rel gaat komen, nee hoor zal vast wel mee vallen :P

Maar kan je wat duidelijker zijn waarom je een scherper bit nodig (denkt ) te hebben?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 19:06

xJasmijn schreef:
Ze heeft al gezegt wat voor bit ze heeft, een smalle bustrens :+

Dan kan ik enkel gokken op dun mondstuk met bustrens ringen, maar zegt mij niks over enkel, dubbel of ongebroken of wat de echte dikte van het mondstuk is..

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 19:07

ik heb zelf ook een haflinger. Ik gebruik nu een myler level 1 bustrens

Heerlijke bit en werkt stukken beter dan de andere die ik heb. Mijn haflinger is ook goed in vast houden. Zelf een rolletjes bit (wat tegen vast houden helpt) kon menneer vast houden.

De myler is wel een wat duurdere bit, Het voordeel van dit bit is dat het een wat dunnere bit is. sommige haflingers hebben een wat lagere laag (lagere geheemlte ff duidelijk uitgelecht) Waardoor ze met wat dikkere bitten hun mond niet mooi kunnen sluiten daardoro ook beter kunnen vast pakken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 19:10

Je zou een scholingsbit (K&K) kunnen proberen. Ik ken een paard dat daar veel fijner op is gaan lopen. Mits je consequent en zacht in je hand bent kan dat makkelijk.
Verder is misschien een tandarts een idee? Die kan je ook voorlichten over welk bit geschikt is voor je pony.

washand

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 19:16

Ik heb voor mijn haflinger pessoa,dubbel gebroken, enkel gebroken en een ongebroken pelham bit gehad, maar hij loopt toch op het best op een myler bit.

rikkybergy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 19:44

Hoi,
Mijn pony moet een scherper bit omdat hij nogal nonchalant is en daardoor niet echt oplet.
Mijn instructrice zei dat ik even verschillende moest proberen
Ik wil zelf liever geen hefboomwerking.
Ik rijd nu met een enkel gebroken smalle bustrens idd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 19:45

Ik heb vandaag mijn haf voor het eerst met een myler gereden daar liep ze echt super op :)

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 20:03

myler is een aanrader:D

ik heb met florian (haflinger) dat hij op een dubbel en enkel gebroken bit altijd ging hangen in de hals.... liep dus heeeeeel zwaar en moeizaam.. nu een myler en gaat veel beter:D

succes :D

rikkybergy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 09:44

ik zou graag willen weten waarom en myler bit beter is

Smaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 09:49

Een Myler bit, level 1, super. Als je even googelt kun je voldoende informatie vinden over de werking van het bit.
www.mylerbitten.nl

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 09:50

Ik zou dan eerst eens een dubbelgebroken watertrens proberen, eventueel van K&K.
Omdat het een watertrens is én dubbelgebroken is, is het moeilijk voor een paard om zich daar op vast te zetten. Bovendien zal een dubbelgebroken bit minder snel in het gehemelte prikken dan een enkelgebroken bit. En het materieel van K&K (Aurigan), nemen paarden makkelijker aan omdat daar een 'smaakje' aan zit.

Ik weet niet wat je jezelf bij een 'scherper' bit voorstelt, maar ik denk dat dat niet de oplossing is. Op den duur zal hij dan nóg sterker worden en een scherper bit heeft niets te maken met een betere aanname van het bit.

rikkybergy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 10:15

hij speelt er te veel mee ik wil wel datie speelt maar te is er ook!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 10:43

d0nnaa_dan schreef:
Ik zou dan eerst eens een dubbelgebroken watertrens proberen, eventueel van K&K.
Omdat het een watertrens is én dubbelgebroken is, is het moeilijk voor een paard om zich daar op vast te zetten. Bovendien zal een dubbelgebroken bit minder snel in het gehemelte prikken dan een enkelgebroken bit. En het materieel van K&K (Aurigan), nemen paarden makkelijker aan omdat daar een 'smaakje' aan zit.

Ik weet niet wat je jezelf bij een 'scherper' bit voorstelt, maar ik denk dat dat niet de oplossing is. Op den duur zal hij dan nóg sterker worden en een scherper bit heeft niets te maken met een betere aanname van het bit.

Mijn pony kan zich heel goed vast zetten op dubbelgebroken. Ik vind een myler niet scherper dan een normaal bit en bovendien is het bit zo scherp als de hand van de ruiter.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-12-10 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 10:57

Dat een myler scherper is dan een normaal bit zie je mij nergens zeggen, evenals dat de scherpte van het bit niet aan de hand van de ruiter zou liggen, dus ik weet niet wat je met die opmerking wil bereiken? Mijn vraag aan de TS was wat ZIJ zich voorstelt bij een scherper bit.
Bovendien zeg ik duidelijk dat het moeilijker is voor een paard om zich daar op vast te zetten, niet dat het onmogelijk is.
Laatst bijgewerkt door Donna_ op 18-12-10 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

PentaxJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 11:00

Nou persoonlijk zou ik dan voor anders gaan, niet scherper.
Een dubbelgebroken of bij sommigen ongebroken bit doet nog wel eens wonderen!
Ik heb een pony die op een enkelgebroken busje heel stug is, bokt, weigert mee te werken etc. En op een dubbelgebroken bitje is het een schat van een dier die het bit netjes accepteert.
Mijn paard heeft dit met een ongebroken trensje, die reageert slecht op alle andere soorten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 11:00

Rustig maar hoor :D , ik quote alleen jou stukje over dat een dubbelgebroken watertrens voor een paard moeilijker is om zich vast te zetten want mijn ervaring met meerdere paarden leert dat dit niet waar is :) . Het stukje over dat de myler scherper zou zijn was ook niet als reactie op jou , maar in het algemeen omdat vaak gedacht wordt dat het een scherp bit is :)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 11:02

Hoe oud is je paard? En hoelang is deze al onder het zadel?
Sommige paarden werken zich echt door het bit heen en zijn bv bitloos weer super te rijden op je pinken. Scherper is niet altijd het antwoord.
Myler bitten werken ook heel fijn in en vrijwel zonder ruis in de mond.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 12:34

d0nnaa_dan schreef:
Bovendien zeg ik duidelijk dat het moeilijker is voor een paard om zich daar op vast te zetten, niet dat het onmogelijk is.

Hola meidje, dat verschilt heel erg per paard. Enkel- of dubbelgebroken, watertrens of bustrens, er zijn genoeg paarden te vinden die alles beetpakken en loodzwaar worden. Bovendien ligt een watertrens onrustiger in de mond, paarden die niet van dat wiebelige gedoe houden kunnen daar erg kriegelig van worden. Zo ook je opmerking over aurigan. Je hebt wel paarden die zo'n koperachtig smaakje aan hun bit beter aannemen maar bij de meeste paarden maakt het heel weinig uit ;)

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 14:50

Sorry, ik vind je manier van aanspreken erg onrespectvol. Ik heb gewoon een naam waarmee je me kunt aanspreken, en niet 'meidje'.