welk bit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

angelxroos

welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 15:29

ik heb nu een enkelgebroken watertrens maar dat bit is nu aan vervanging toe.. kan ik nu beter weer een watertrens nemen? of toch een andere? ik doe aan springen en dressuur.. ;)

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 16:57

Wat voor bit het beste werkt is lastig te zeggen vanaf hier, want het hangt af van hoe goed jij kan rijden en wat je paard fijn vindt.

Zo heb je de keus uit dikke en dunne bitten:
Een dik bit werkt zachter in, maar dan heeft het paard een hoop ijzer in zijn mond.
Heb je een hele goede en stille ruiterhand, kan een dun bit juist fijner zijn voor het paard. Deze is wel scherper, maar als je zelf héél zachtjes bent met je handen, hoeft deze totaal niet scherper in te werken dan een dik bit.

Water-, bus- D-Trens:
Watertrens gebruik ik zelf veel, omdat de ringen dus niet meedraaien wanneer je een hulp geeft, maar deze liggen minder stabiel in de mond dan een bus- of D-Trens. Wat fijner is, is ook weer afhankelijk van de ruiterhand en van het paard.

On-, enkel- of dubbelgebroken:
Ongebroken geeft voornamelijk druk op de tong en ligt vrij stabiel;
Enkelgebroken geeft druk op de tong, gehemelte en de lagen en ligt niet zo stabiel als de ongebroken, maar ook niet zo los als de dubbelgebroken. Deze zou ik echter niet adviseren, aangezien hij snel als notenkraker gaat werken als je druk geeft en dat niet fijn is, omdat dan de mondhoeken worden 'geplet' en deze nog wel eens in het gehemelte wil prikken (ligt o.a. aan de hoogte van het gehemelte);
Dubbelgebroken ligt vrij los in de mond, maar stimuleert de paarden vaak eerder om te gaan kauwen, likken en ontspannen.

Succes met je keuze!

Edit: kijk eens in de Bokt: Wiki, daar staat ook zeeën van informatie in, zodat je lang niet overal een topic voor hoeft aan te maken: http://www.bokt.nl/wiki/Speciaal:Zoeken ... ext=Zoeken

utleta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 17:31

als ie het goed doet op jou bit dan zal ik maar het zelde bit halen dan weetje zeker dat het goed blijft gaan

angelxroos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 19:11

okee dankjulliewel :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 12:35

Wat zou je reden zijn om een ander model bit te halen? Loopt je paard niet goed op het bit dat je nu hebt?

Ik vind ze niet prettig maar er zijn ontelbare paarden die heel fijn lopen op een watertrens. Niks mis mee :)