Mexicaans hoofdstel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sachaaaa

Mexicaans hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 17:38

Hoi!
Ik wil al een tijdje een Mexicaans hoofdstel voor mijn pony gaan kopen, niet om een of andere reden, maar puur omdat ik het heel sjiek vind staan :o
Maar nu heeft iemand me verteld dat het een heel onvriendelijk hoofdstel is, en dat het de pony pijn doet op de wangen..
Weten jullie hier meer over?

Ik hoop niet dat ik nu flink neergezet word, en aangezien ik het vaak zie gebeuren, zeg ik het maar even. Het is puur een vraag, en hou het alsjeblieft netjes!

Bungarus

Re: Mexicaans hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 17:40

heb al eerder topics hierover voorbij zien komen, dus je kunt ook de zoekfunctie gebruiken ;)

Sachaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 17:41

Oh, sorry, vergeten :o

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 17:46

Aangezien er geen recent topic is over mexicaanse neusriemen mag de vraag gewoon opnieuw gesteld worden hoor :)
(correct me if I'm wrong, maar ik kon er iig geen vinden waarin de nieuwste reactie korter dan 2 weken oud is).

Persoonlijk vind ik het een ongelofelijk niet mooi hoofdstel, maar smaken verschillen. et is niet zozeer vriendelijker dan een gecombineerde neusriem, mits je het juist bevestigt en zorgt dat de ringetjes niet op gevoelige plaatsen liggen. Daarbij geldt ook hier: deze neusriem te strak doen is een echt slechte zaak...

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 17:49

Moderatoropmerking:
wat offtopic verwijderd, topic mag open blijven ivm geen recent ander topic.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 17:54

nou in ieder geval :)

ook ik zelf gebruik een mexicaans hoofdstel puur voor de sier hoor :) niet te strak doen ;) en niet je pony in de mond rukken (dat moet je nooit doen :=)

als ik jou was zou ik het gewoon doen hoor :) maar dat is mijn mening ;)

sjouk_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 18:14

Een mexicaans hoofdstel is niet onvriendelijker dan een gecombineerde, maar werkt wel anders in. Mijn eerste paardje liep er fijner op en mij tweede paardje werd er alleen heel pissig van, dus gewoon uitproberen.
Wel even goed naar de pasvorm kijken, de ringetjes moeten niet precies op het jukbeen ligggen. Wel zie ik heel vaak dat de riempjes zo zijn gemaakt dat het gespje van de onderste riempjes precies op de mond tegen het bit ligt. Dat lijkt me minder vriendelijk.
Gewoon proberen, en is de pasvorm niet goed, terugbrengen en andere proberen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 18:18

Bij een mexicaanse neusriem zonder functie is het uiterst belangrijk dat je hem los doet. Twee vingers rechtop op het neusbeen. Ook moet je goed zorgen dat hij hoog genoeg (richting de oren) zit en dat de ringetje het jukbeen niet raakt (dus meer naar de kaak toe). Je kan bij een mexicaan schuiven d.m.v. de riempjes die door het kussentje heen lopen, zo kan je instellen dat hij wat meer naar het oog of naar de kaak zit.
Het voordeel van de mexicaanse neusriem is dat de neusgang door de hoge ligging van het kussen niet belemmerd wordt.
Een ander feit, zowel voordeel als nadeel, is dat hij het bit volledig vrij laat. Je hebt geen ruis in je hulpen, maar ook geen demping en een te laag hangend bit wordt niet deels opgevangen door de riem voorlangs.

Het is dus een hoofdstel waarbij je kritischer moet gaan kijken, naar jezelf en naar je tuig, om te voorkomen dat je paard er last van heeft. Is dit correct, dan heeft het paard voordeel aan een ruime luchtweg.