Wat voor zadel voor fjord?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

linnke

Wat voor zadel voor fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 14:09

Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort een fjord gekocht. Ik ben nu aan het twijfelen of ik van zadel wil veranderen.
Ik heb er een barefoot cheyene erbij overgenomen, maar tot nu toe kan ik er niet echt aan wennen.
Het heeft geen haast want rijden kan ik nu toch wel, maar ik weet niet goed wat voor zadel er op hem zal passen.
Het is een grote fjord van ongeveer 1.50.
Als ik een nieuw zadel neem wordt het wel een boomzadel.

Ik weet dat ik kan laten passen en dergelijke maar ik zoek nu alleen advies :)
Dat kan ik alsnog laten doen als ik besluit om toch een ander zadel erop te leggen.

Groetjes Lincy

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 17:13

Het hangt heel erg af van de bouw van een fjord. Let op dat de kamer echt breed genoeg is, dat het zadel niet over de 18e rib komt en dat het niet op de schouder ligt.
Vooral dat laatste gebeurt snel als je aan gaat singelen doordat de singelgroeve vaak ver naar voren zit bij een fjord. Dan trek je het zadel dus naar voren.

Voor mijn eigen fjorden heb ik momenteel een Thorowgood T4 ( kunststof met verwisselbare boom, maar ook verkrijgbaar in leer) en een Zaldi Vila Endurance. De laatste is een enigzins apart exemplaar. Mijn merrie heeft een brede boommaat en daarnaast erg brede schouders. Vooral met de schouders kwam ik in de knel. De zaldi heeft wel echte zweetbladen, maar de vorm is enigzins vergelijkbaar met het idee van fenders. Doordat het zweetblad los zit kan de schouder compleet vrij bewegen terwijl je er wel goed steun aan hebt.
Voorheen had ik voor haar een Massimo Trail. Ook breed, maar daar kwam ik later alsnog met de schouders in de problemen. Voor de Massimo had ik ook een barefoot cheyenne en later een barefoot cherokee. Ook ik kon er onvoldoende mee uit de voeten.

Overigens maak ik gebruik van een banaansingel zodat de naar voren geplaatste singelgroeve geen probleem meer vormt.

Ik de loop der tijd heb ik een aantal zadelmakers versleten, maar degene met de meeste kennis en kunde die ik tot nu toe heb getroffen is Herman v.d. Bunt uit Nijkerk.

Het blijft lastig om zoiets statisch als een zadel aan te passen op bewegende en veranderende van paard en ruiter.

Nies_

Re: Wat voor zadel voor fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 19:40

De eene fjord is de andere niet..

Ik heb voor mijne een Kentaur Penelopa, maar er zijn vast enz eker fjorden waar die totaal niet lekker op ligt.

linnke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 13:24

Misschien een hele stomme vraag maar dit is mijn eerste paard en ik heb geen ervaring met zadels aanschaffen.

Hoe weet ik hoeveel inch ik moet nemen?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 14:44

De inchmaat is voor jezelf en is ook afhankelijk van de diepte van het zadel. Met een diep zadel kom je echter niet altijd weg op een korte fjordenrug. Hoe dieper het zadel hoe groter de inchmaat vaak moet zijn en dan kom je dus in de knel in het lendenengebied. Een volwassene zal meestal een zadel nodig hebben van rond de 18 inch, maar het is vooral een kwestie van passen.

Laat ook altijd een goede zadelmaker (en niet die van om de hoek) komen of ga er naar toe.