Bitloos toch niet zo vriendelijk als wij denken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_aussi

Bitloos toch niet zo vriendelijk als wij denken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 13:46

Hoi Bokkers,

Ik raakte nog al enthousiast over het bitloos rijden nadat ik hier over aan het lezen was. Het kaak gekruiste model sprak mij het meeste aan. Tot dat ik op deze site uit kwam, en ik nu in de war ben.

http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... r.htm#cook

Ik zou graag jullie mening hier over horen. Op deze site staan trouwens alle bitloze manieren uitgelegd.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 13:55

Bitloos hoeft niet vriendelijk te zijn. Alles kun je op een onvriendelijke manier gebruiken. Gebruik gewoon je gezond verstand. Bv dunne touwtjes ed dat zit niet lekker, schurend en snijdend als je veel eraan zit. Echter als het alleen maar omhangt niet. Dus is maar net hoe je het gebruikt. Wil je met een constante druk op de teugels rijden dan moet je goed kijken wat je eigenlijk omhangt en hoe dat zit bij je paard. Ik rij mijn buitenritten met een doorhangend teugeltje en dan vind ik bitloos fijn, dan zit er niks in de mond waar het paard ook mee bezig is als ik niet aan de teugel zit. Kauwen enzo. Dus dan liever bitloos, is prettiger voor haar. En die keer dat ik wel aan de teugel zit zijn het maar heel simpele hulpen die op heel weinig druk kunnen. In de bak aan de dressuur dan heb ik geen waslijnen. Dan vind ik een bitje prettiger omdat het imo duidelijker is voor haar dan de druk op haar hoofd. Met bitloos kan ik niet zoveel verschillende dingen vertellen met verschillende ophoudingen als met een bit. Dus dan snapt ze me beter en is het bitje prettiger. Dus dat moet je toch voor jezelf bekijken :) Je staat er zelf bij, het is jouw paard en ook elke situatie is anders. :) Ik ben iig heel blij dat ik bitloos ben gaan rijden jaren geleden, het heeft mijn paard erg geholpen ook het bit daarna te gaan associëren met ontspanning dit had ze in haar verleden niet zo meegekregen.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 13:59

Ik denk voor het 1 wel vriendelijk is en voor een ander niet.

Wij rijden allemaal toch even anders en daardoor kunnen jou spullen vriendelijk zijn terwijl het iemand anders gebruik juist onvriendelijk.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 14:00

Zie nergens staan dat het niet vriendelijk is? :)
Alles is onvriendelijk als je het verkeerd gebruikt, toch veroorzaak je in mijn ogen minder snel pijn met bitloos(behalve met touw, dat werkt scherp in) dan met bit.
Informatie op die site vind ik trouwens niet helemaal objectief, bijvoorbeeld bij de sidepull is duidelijk te zien dat hij niet om dat ''paardenhoofd'' past. Dan klopt de test dus ook niet want je moet uitgaan van een passend hoofdstel. Wanneer de sidepull goed zit schuift ie niet.
Ik vind een (leren) sidepull het prettigste, daarbij is de release het beste. Kaakgekruist vind ik daar minder in. Maar voor sommige paarden zal het prima werken.

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 14:01

Ik bedoel eigenlijk meer dat er op veel sites staat dat dit hoofdstel vriendelijk is en er wordt ook uitgelegd waar de druk komt etc. Alleen tijdens deze proef schijnt dat dus niet zo te zijn.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 14:01

Bitloos is net als rijden met bit afhankelijk van welk model en het gebruik van de ruiterhand.
Ook bij de bitloze modellen zie ik soms (verkapte) martelwerktuigen voorbij komen.
Zo zijn er een aantal kingekruisde modellen die ik liever niet zie op mijn paarden! Maar er zijn ook een aantal zeer vriendelijke kingekruisde modellen en daar zijn de Nurtural en Barefoot twee van.

Maar ook bij de sidepulls zitten soms grote verschillen tussen vriendelijk en niet vriendelijk, zeker als bij de scherpe inwerking de ruiter constante inwerking vraagt.
Misschien is het handig om een keer uitgeleg te geven over welke modellen bv wel of niet geschikt zijn voor constante aanleuning en met welke hoofdstellen je beter met een zeer los teugeltje moet rijden.
Mocht je toch kiezen voor een bit, dan vinden wij persoonlijk de Mylers erg geschikt en vriendelijk in een paardenmond.
Laatst bijgewerkt door annebe op 15-12-10 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 14:02

@ Air, ja ik denk dat je daar ook gelijk in hebt :)

_aussi

Re: Bitloos toch niet zo vriendelijk als wij denken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 14:04

Ik zag namelijk via het profiel van een bokker een filmpje van hoe het bit in de mond werkt. En hier zag ik absolute waarheid in. Zelfs het vriendelijkste bitje kan pijn veroorzaken.

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 14:06

@ annabe, hoe kan je ontdekken of het met een vriendelijk hoofdstel te maken hebt?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 14:08

Tja alles kan onvriendelijk zijn. Zelf houd ik het het liefst simpel, en rijd met een halster. Een goed opgevoed paard is daar heel goed op te rijden. Alleen voor de dresuuur pakte ik voor de verfijning een touwhalster, maar wel goed op maat gemaakt zodat het niet zou schuiven, en met lusjes aan de zijkant als sidspull. Heel simpel, je weet precies wat je doet, en paard liep er perfect op.

Oja en het allervriendelijkste, met neckrope! Zie os. ;)

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 14:09

Ik ben opzich wel een dressuur ruiter dus vind het prettig om wel een hoofdstel idee te hebben en geen halster idee. Beetje krom gezegd, maar je snapt wat ik bedoel. En ook met een los halster heb je kans dat je de druk naar de neus verplaatst.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 14:12

Waar ik mee reed was dan ook precies een hoofdstel. ;)
Voor buiten pakte ik een halster dat net een beetje krap viel, waardoor het niet ging schuiven.
Maar het gaat erom dat het werkt. Sturen doe je voornamelijk op je zit, maar voor extra stelling deed ik bv mijn binnenhand naar binnen, dan trek je binnen en komt er aan de buitenkant wat druk op de neus. Werkte perfect, heb nog nooit zo'n fijne aanleuning gehad.

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 14:13

Ja dat snap ik wel, maar op een wedstrijd kom je niet met een touwhalster aanzetten zeg maar ;)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 14:15

Ik rijd sinds een jaartje of 2 bitloos, en ik ben ervan overtuigd dat zonder bit zelfs veel scherper kan zijn dan een dubbel gebroken bitje wat past..
Als ik met het bitloze hoofdstel echt ingrijp krijg ik flink protest en hoofdschudden, terwijl hij bij eenzelfde ingreep voor de wagen (liverpool op lichtste leidselgat) weinig reactie geeft. (een ingreep is dan bijvoorbeeld noodstop ivm overstekend verkeer/afsnijden etc). Wel vind ik het feit dat als ik niks doe er ook niks ''is'' lekker werken.
Ik rijd nu met een bloem-hackamore. Heb ook met een bosal gereden, maar hiervoor moest ik te vaak ingrijpen, was te scherp voor ons. Een kaakgekruisd is m'n paard te blond voor, dat kwam niet goed door bij hem. Touwhalster en stalhalster kunnen ook, maar die vind ik minder fijn :)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 14:18

_brunette schreef:
Ja dat snap ik wel, maar op een wedstrijd kom je niet met een touwhalster aanzetten zeg maar ;)

Oh het maakt niet uit of je een touwhalster neemt of een gewoon hoofdstel verbouwt (bit eraf halen en teugels aan de neusriem). Het gaat om het systeem, namelijk dat van die sidepull. :)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 14:27

iedere optoming is zo scherp als de hand van de ruiter

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 14:27

Dat is heel makkelijk gezegd, er zit wel degelijk verschil in de tools!

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 14:28

rommulus schreef:
iedere optoming is zo scherp als de hand van de ruiter

Mijn gedachte. Met een bit kun je ook heel vriendelijk rijden. Het ligt voor een groot deel aan de ruiter en wat het paard prettig vind. Elke ruiter en elk paar is anders en daardoor wordt er anders (en soms minder vriendelijk) gereden.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 14:32

Ik begrijp wel wat je bedoelt TS. Denk ik.
Heb zelf sinds een aantal maanden de FRA Indy. Had er over gelezen dat de overgang hiermee het minst groot zou zijn. En dat je er prima dressuur mee zou kunnen rijden. Mijn conclusies?

Buitenrijden prima. Wat Naaltje zegt, vind ik ook. Als je relaxt aan een lang teugeltje rijdt, dan voelt het paard ook niks. De mond van mijn paard is op zo'n moment dan ook echt ontspannen (los hangend lipje). Mijn paard is bitloos buiten veel meer ontspannen (terwijl het echt een hittepetit is).

In de bak trainen met dit hoofdstel vind ik minder. Lang en laag gaat SUPER ontspannen in draf en galop. Maar in de stap niet, dan wil ze niet zakken en ontspannen. En het oppakken/oprichting met het bitloze hoofdstel voelt 'tegennatuurlijk' vanwege de druk die je met ophoudingen op de neus uitoefent. Ik heb zelf het gevoel dat ik een lichtere ophouding kan maken met bit dan zonder bit. Ik krijg dus eerder reactie met bit.

Dus... Ik rij bitloos als ik buiten rijd of als ik alleen maar lang en laag ontspannen wil in de bak. En verder gebruik ik een hoofdstel met bit.

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 14:33

Wat ik heb begrepen, (weet het dus niet 100% zeker want ben geen expert) drukt elk bit op de rand van de mond waar de huid ontzettend gevoelig is. Vandaar dat ik interesse kreeg in het bitloos.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 14:34

Jep dat klopt, maar het is dus ook hoe je met bit omgaat.
Oprichting was ik nog niet zo gek veel mee bezig, maar het lijkt me stug dat dat niet lukt met een bitloos hoofdstel. Het heeft namelijk niks te maken met het hoofd omhoog sjorren maar met de mate van verzameling.

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 14:42

Stel, ik heb wat uitgeprobeerd met bitloos, en de kaak gekruisde bevalt me het beste, is het niet dat ik mijn paard hiermee meer pijn bezorg dan met een bit? Want dan is de keuze voor mij snel gemaakt. Bevalt bv de sidepull beter dan ga ik natuurlijk hiervoor. Maar even voor het idee.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 14:47

Miss_Malfoy schreef:
Jep dat klopt, maar het is dus ook hoe je met bit omgaat.
Oprichting was ik nog niet zo gek veel mee bezig, maar het lijkt me stug dat dat niet lukt met een bitloos hoofdstel. Het heeft namelijk niks te maken met het hoofd omhoog sjorren maar met de mate van verzameling.

Eh sorry hoor.... Ik neem aan dat je dat zegt naar aanleiding van mijn opmerking daarover? Als je gelezen had, dan had je gezien dat ik het nergens had over het 'omhoog sjorren' van het hoofd. Ik ben de B inmiddels wel ontstegen en weet hoe het oprichten werkt. Jij bent er niet eens aan toe om aan oprichting te denken en je weet wel hoe het werkt?

Ik schreef dus: ik kan met kleinere hulpen toe als ik een bit gebruik en dat vind ik prettiger.

Bovendien is de reactie per paard verschillend.

Bungarus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 17:11

Olympia96 schreef:
Jij bent er niet eens aan toe om aan oprichting te denken en je weet wel hoe het werkt?

omdat ze er nog niet aan toe is kan ze het nog wel weten ;) als je veel leest, kijkt, etc.

Ik krijg met een beetje geluk volgende week mijn sidepull binnen, dus ben ook erg benieuwd hoe het gaat. Verder moet de optoming gewoon bij het paard passen. Het ene doet het beter op een sidepull, en de andere op een kaakgekruist.
En ik ga mee met rommulus, iedere optoming is net zo scherp als de hand van de ruiter (al denk ik dat je voor een stalhalster met dik bont om de neusriem een uitzondering kunt maken :') )

zanzibar01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 17:17

Ik ken mensen die met een bit de grootst mogelijke zaagbewegingen maken en dat zal zeker niet pijnloos zijn. Maar als je die zelfde zaagbewegingen met je handen maakt denk ik dat een bitloos ook niet pijnloos zal zijn omdat er dan druk op het neusbeen of achter de oren is. Hoe dan ook is er druk dus het ligt zoals hierboven al is gepost vooral aan de hand van de ruiter.