Zijn peesbeschermers dan zo slecht voor de pezen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ViincexD

Zijn peesbeschermers dan zo slecht voor de pezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 16:47

Peesbeschermers in Nederland.
Getten word in belgië vaak gezegt.
Dus: Zijn peesbeschermers dan peesverzwakking werkend?
Laatst bijgewerkt door Revanches op 14-12-10 22:28, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast, ter verduidelijking.

Boender123

Re: Zijn getten dan zo slecht voor de pezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 17:33

ik mag er niet mee rijden van de eigenaaresse ze zeggen dat het slecht is ofzo

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 20:38

Peesbeschermers verzwakken de pezen niet, want ze geven geen steun.
Ze zijn er alleen om klappen op te vangen, maar imo geven de klappen, die zij opvangen amper schade en als het échte klappen zijn werkt ook een peesbeschermer niet meer.

Waar je wel voor op moet letten is dat de temperatuur van de pees onder de beschermer wel een stuk hoger wordt en het schijnt zo te zijn dat deze hierdoor ook deels af kan breken. Dit gebeurd vanaf een temperatuur van 42 graden BINNENIN de pees. Dit is natuurlijk lastig te meten, vandaar dat ik zelf het zekere zou nemen en ze niet gebruiken tenzij echt nodig.
En sowieso geen peesbeschermers gebruiken met een neopreenvoering (volgens mij 70% van de beschermers zijn daarmee gevoerd), aangezien neopreen een behoorlijk 'warmmakend & -blijvend' materiaal is.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 20:40

Zolang je ze niet heel strak aantrekt en ze direct na het rijden weer af doet, dan lijkt het me niet zo'n probleem. Ik gebruik ze bij mijn schimmel altijd.

Revanches

Re: Zijn peesbeschermers dan zo slecht voor de pezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 22:28

RUI-->HAR

Bungarus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 16:20

ik gebruik eigenlijk nooit pees/beenbescherming. Had alleen laatst, toen de grond behoorlijk hard was en ik wat aan de hand wou doen haar even beenbescherming omgedaan. Maar ik denk dat het zelfs toen nog niet echt nodig was ;)
Ik zou het je zelf afraden, om de reden die Judje zegt.

aukjegm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 23:04

Het is natuurlijk voor bescherming maar het gaat voornamelijk om de temperatuur, als je over peesbeschadiging door bescherming spreekt
Vanaf aan temperatuur van 42-43 graden beginnen er al lichte beschadigingen te komen, en dit is snel bereikt als je paard aan het werk is met beschermers om.

Nynke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 11:41

De peesbeschermers zijn inderdaad door de warmte die er binnen word opgebouwd niet altijd goed om te gebruiken.
Maar hebben minder invloed op de sterkte van de pees dan bandages.
De peesbeschermers kunnen het best zo open mogelijk zijn.
Vraag me eigenlijk af nu ineens of de peesberschermers die zo mooi luxe van leer met bont zijn eigenlijk niet nog veel warmer worden.
Maar denk er gewoon om, gebruik ze als bescherming als dit nodig is en dus niet voor de mooi.
Want als je een paard op ijzers hebt en je weet dat die de achterbenen er nog wel ver onder wil zetten dan heb je liever even die warmte (eventueel na de tijd benen even afspoelen met lauw/koud water) dan dat het paard de pees kapot tikt.

Bungarus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 19:28

Nynke89 schreef:
Maar denk er gewoon om, gebruik ze als bescherming als dit nodig is en dus niet voor de mooi.

Dit vind ik eigenlijk wel een heel belangrijk punt. Hoeveel mensen doen er (pees)bescherming om terwijl het helemaal niet nodig is, gewoon omdat anderen het doen, of omdat het zo leuk bij je dekje past?
Maargoed, da's weer een heel andere discussie..

ingaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 19:41

ik heb ze eigenlijk nooit om alleen bij springen maar vinden jullie dat ik ze dan beter om of niet om kan doen ik spring rond de meter met haar.

Bungarus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 19:45

ingaa schreef:
ik heb ze eigenlijk nooit om alleen bij springen maar vinden jullie dat ik ze dan beter om of niet om kan doen ik spring rond de meter met haar.

springen lijkt me wel beter eigenlijk. Zeker als je zo hoog springt :j

xx_denise_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 19:45

Ik zou ze bij het springen zowieso wel aan doen.
ik doe ze tijdens dressuur ook altijd aan omdat mijn paard met haar voorbenen tegen elkaar tikt als ze enthousiast wordt

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 19:46

Citaat:
Peesbeschermers verzwakken de pezen niet, want ze geven geen steun.
Ze zijn er alleen om klappen op te vangen, maar imo geven de klappen, die zij opvangen amper schade en als het échte klappen zijn werkt ook een peesbeschermer niet meer.

Waar je wel voor op moet letten is dat de temperatuur van de pees onder de beschermer wel een stuk hoger wordt en dat kan schadelijk zijn.

daarom vind ik deze peesbeschermers helemaal geweldig :)
http://pic20.picturetrail.com/VOL94/514 ... 645017.jpg

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 19:50

ja, ongelovelijk slecht. Daarom rijden ook alle topruiters met bescherming om de benen :O

Bungarus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 20:00

Henkjan schreef:
ja, ongelovelijk slecht. Daarom rijden ook alle topruiters met bescherming om de benen :O

is gewoon aanstellerij. [sarcasme]Stel toch dat je toppaard in een nietbestaand kuiltje zou stappen...[/sarcasme]vaak zie je ook dat die zgn. toppaarden helemaal niet in de wei komen. Ja, komen ze een keer los, gaan ze gek doen en hebben ze alsnog wat aan de pezen. Laat die beesten toch lekker in de wei lopen. Mijn vorige paard heeft haar hele leven lang nooit wat aan de pezen gehad en die is 29 geworden. Maar ze heeft nooit hele dagen op stal gestaan...hoe kan dat nou?

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 20:03

Ik bedoel met rijden. En, ik ken zat olympische/interntionale/nationale paarden die gewoon op de wei komen. Als jou paard van €3000,-een peesblessure heeft is dat heel vervelend, maar als dat gebeurd met een paard van €300.000,- is dat toch wat anders. Zeker als dat gebeurd door nalatigheid.
Laatst bijgewerkt door isverwijderd op 18-12-10 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Talsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 20:07

Ik heb genoeg paarden meegemaakt en geen van allen hebben ze een peesblessure opgelopen door het dragen van peesbeschermers!
Ik heb vaker meegemaakt dat paarden wondjes opliepen door tegen het been aan te tikken en ze geen bescherming om hadden!

@ Bungarus, Dat is zeker geen aanstellerij! En bij mij weten heeft een peesbeschermer ook echt geen nut als ze in een kuiltje of weet ik veel wat stappen.... En daarbij, de internationale stallen die ik ken, daarvan gaan de paarden ook echt wel de wei in!

Bungarus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 20:12

Talsha schreef:
En daarbij, de internationale stallen die ik ken, daarvan gaan de paarden ook echt wel de wei in!

excuses, ik ken zelf natuurlijk geen internationale stallen(en daar heb ik totaal geen behoefte toe) maar ik dacht dat het eigenlijk een soort ongeschreven regel was dat die paarden niet op de wei komen. Heb geen zin om een rel te beginnen.

Talsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 20:21

Excuses aanvaard :)

Ik kan natuurlijk ook niet over alle stallen praten. Er zijn ook zeer waarschijnlijk wel (internationale) stallen waarbij de paarden niet op de wei komen. Ik kan er alleen niet tegen dat alle stallen over 1 kam geschoren worden. Vandaar ook mijn reactie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 20:27

Ik ben het met Judje eens.
Mij zie je dan ook niet rijden met die dingen.
Helaas zijn er ook mensen die ze voor de *sier* gebruiken

Bungarus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 20:59

Maar eigenlijk ben ik wel benieuwd waarom ik op foto's van de Weense rijschool ik ze niet tot nauwelijks met beenbescherming zie rijden? Lijkt mij toch veel belastender voor de pezen dan (grandprix)dressuurwerk? Of heb ik 't nu mis, en is dit weer eens van mijn gebruikelijke rare gedachtekronkels?