Leren zadel kopje onder geweest, hoe het beste fixen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

daaf4ever

Leren zadel kopje onder geweest, hoe het beste fixen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 19:09

Ja mijn zusje is vandaag met 1 van onze paarden te water geraakt, zijn allebei kopje ondergegaan.
Zij mocht van mij, bij uitzondering, mijn zadel lenen. Dus zo ook mijn mooie Rossner zadel. Heeft iemand een idee hoe ik dit zadel het beste kan laten drogen enzo?
Ik heb hem nu in de buurt van de kachel staan, maar hoop dat de zweetbladen enzo niet op gaan krullen?

(P.S. Op wat schaafwondjes op Sun na zijn er gelukkig geen gewonden gevallen, zusje ook niks gelukkig :) )
Laatst bijgewerkt door daaf4ever op 13-12-10 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

airliner

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 19:10

Onmiddellijk weghalen van die kachel.
Er gaan witte vochtcirkels opkomen!

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 19:10

Ik zou hem niet bij de kachel doen, aangezien het leer dan raar en lelijk gaat worden.
Gewoon op een droge plek een flink tijd laten drogen en daarna behandelen met lederolie, maar niet in de buurt van een kachel. :)

daaf4ever

Re: Leren zadel kopje onder geweest, hoe het beste fixen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 19:11

Oepsie okay, zet ik hem gauw weg daar :)

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 19:11

Niet te dicht in de buurt van de kachel zetten dan droogt je leer extreem snel uit.
Mijne is ook in het water geraakt maar ziet er echt nog super uit.
Gewoon heel lang laten drogen (vooral je wollen vulling) maar niet dicht bij de kachel. En als het leer droog is even een goede lik vet :)

wessjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 19:13

In wat voor water is ze geweest? In het geval van zout water zou ik het zadel direct behandelen met zadelzeep en dan op zn gemak laten drogen op een zadelsteun.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 19:13

volgens mij moet je hem niet te dicht bij de kachel leggen, dat droogt het leer veel te snel te erg uit.
ik zou hem gewoon aan de lucht laten drogen na hem goed afgedroogt te hebben.
en als hij droog is dik invetten.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 19:14

Oei, dat is niet fijn.
Ik persoonlijk zou het zadel proberen droog te wrijven en verder laten drogen.
Daarna gewoon maar schoonmaken en in het vet zetten.
Hopelijk komt het goed met je zadel, je vulling zal denk ik wel naar de filesteinen zijn denk ik.

daaf4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 19:15

Het is in een sloot in de polder hier in Wassenaar gebeurd. Dus geen zeewater oid :)

Paard kreeg het ineens in z'n bol en is achterwaarts wijkend de sloot in gevallen. Gelukkig kon hij er na 5 meter zelf weer uitkomen en bleef mijn merrie rustig bij me.

Bedankt voor alle goede tips! Vulling zal ik inderdaad waarschijnlijk wel opnieuw erin moeten laten zetten..

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 19:16

Schoonmaken met zadelzeep, en dan laten drogen.
met een handdoek alvast het ergste droogwrijven.

niet bij de kachel!

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 19:21

daaf4ever schreef:
Het is in een sloot in de polder hier in Wassenaar gebeurd. Dus geen zeewater oid :)

Paard kreeg het ineens in z'n bol en is achterwaarts wijkend de sloot in gevallen. Gelukkig kon hij er na 5 meter zelf weer uitkomen en bleef mijn merrie rustig bij me.

Bedankt voor alle goede tips! Vulling zal ik inderdaad waarschijnlijk wel opnieuw erin moeten laten zetten..

Vulling heb ik inderdaad ook moeten vervangen, dat was helemaal aan elkaar geklit en zaten over al knopen in.
Mijn leer hoef ik trouwens niet meer in te vetten nu want mn zadel blijf soepel en slijtvast :D
Als zou ik niet graag mijn volgende zadel in de sloot gooien :')

santana67

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 19:40

Zoek een doos die groot genoeg is doe je zadel erin en vult hem helemaal op met proppen oude kranten
de kranten iedere dag even vervangen(goed alle ruimtes van het zadel opvullen).De kranten nemen het vocht op.
Als er gewoon een schapenwollen vuling in zit geloof ik niet dat je die hoeft te vervangen mits je het wel de tijd geeft om te drogen.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 19:53

Ik ben deze zomer ook met mijn paard in de sloot geraakt met mijn Rossner zadel. Die zat onder het eendenkroos, dus hebben we die afgespoten met de tuinslang & daarna laten drogen aan de buitenlucht (toen was het wel warmer dan nu natuurlijk). Daarna heb ik hem ingevet en goed ingewreven en is niks meer van te zien. :)

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 21:04

Niet bij de kachel! laten drogen in een normale verwarmde omgeving (20 graden) daarna de zweetbladen met leder olie en de kussens en de zitting met ledermelk invetten.
Ben zelf ook ooit eens kopje onder geweest met paard en zadel. Was daarna niets meer van te zien.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 08:23

Ik denk dat het einde zadel is. Je ziet aan de buitenkant er niets meer van na correct drogen. Maar het binnenwerk is van ijzer, met vele nietjes (ja, ook de dure merken). Al dit ijzer gaat roesten. Dus is het gewoon met een half jaar tot een jaar einde zadel. Of je moet het al direct open laten maken zodat alles gecontroleerd kan worden en gedroogd kan worden. Wacht je hier een half jaar mee, dan is alles verroest. Ook bij gewoon zoet water.

daaf4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 13:27

germie schreef:
Ik denk dat het einde zadel is. Je ziet aan de buitenkant er niets meer van na correct drogen. Maar het binnenwerk is van ijzer, met vele nietjes (ja, ook de dure merken). Al dit ijzer gaat roesten. Dus is het gewoon met een half jaar tot een jaar einde zadel. Of je moet het al direct open laten maken zodat alles gecontroleerd kan worden en gedroogd kan worden. Wacht je hier een half jaar mee, dan is alles verroest. Ook bij gewoon zoet water.

Dat meen je niet ;( Heb zo hard gespaard voor dit zadel. Ook eindelijk iets gevonden wat perfect op mijn merrie ligt. Ik race NU met dit zadel naar de winkel.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 13:29

hoe zit het met de verzekering? kan dit niet onder een verzekering vallen? kijk daar ook even naar!

Fientje1111

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:22

Niet bij de kachel inderdaad, dan droogt het leer uit.

Gewoon echt een tijdje goed laten drogen in een ruimte op kamertemperatuur.
Daarna misschien nog even insmeren met olie en ledervet ? ;)

daaf4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 17:56

Nou ik ben naar de winkel geweest, ze vertelde mij dat dit waarschijnlijk wel te redden is! :D
Moest de bovenkant in het vet zetten, onderkant niet zodat het water er nog uit kan.
Nu een hele tijd goed laten drogen en dan eens langskomen als de kussens erg hard worden.
Het ijzer gaat altijd roesten zegt ze, ook al 'gebruik' je het normaal :)