Alleen neusriem als hoofdstel gebruiken (sidepull)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Woartel

Alleen neusriem als hoofdstel gebruiken (sidepull)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 18:36

Mijn titel is niet helemaal compleet. Maar ik bedoel: kun je een frontriem aan de neusriem vastmaken? Dus dat je een hoofdstel hebt zonder kop en bakstukken. Zou niet weten wat ik anders met mijn lege bakstukken zou moeten.

Vjestagirl

Re: Alleen neusriem als hoofdstel gebruiken (sidepull)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 18:37

Dat kan... Maar waar ga je dan mee sturen? Dat het bitloos is snap ik...

Woartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 18:40

Ik maak de teugels aan de ringen van de neusriem vast (lage neusriem die ik hoger ga plaatsen).

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 18:41

ik snap wat je bedoelt
maar je bent dan wel je stevigheid kwijt
ik heb het een tijdje gedaan door de bakstukken te verwijderen (die zaten los door het hoofdstel)
het is geen permanente oplossing wand echt veel stuur heb je niet

wat voor hoofdstel heb je ?

er staat ergens wel verschillende link's hoe je een gemiddeld hoofdstel kan ombouwen

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 18:42

Leuk bedacht, ik moet toegeven weleens met hetzelfde idee gespeeld te hebben. Je hebt dan alleen geen keelriem, en verder... lijkt het mij soms lastig om het passend te maken. Ik denk dat je dan erg veel ruimte houdt in de lussen van de frontriem, waardoor de neusriem ook niet erg lekker meer ligt.
Wat wellicht een andere optie is; aar de schoenmaker en vragen of hij aan beide kanten een gesp maakt aan de bakstukken van de neusriem, zodat je de neusriem ipv het bit aan de bakstukken van het kopstuk kunt gespen :)

Woartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 18:46

Ik heb tot nu toe alleen losse kop- en bakstukken, en een lage neusriem is onderweg. Nu rijdt ik gewoon met een 'normaal' hoofdstel met bit. Ik zou eigenlijk gewoon een moeten gaan kijken hoe stevig het zit.

Delirium, dat is ook wel een goeie, om even langs de schoenmaker te gaan! Misschien kunnen de riempjes van de neusriem wel direct aan het kopstuk, ipv de bakstukken. Maar nu ik erover nadenk ga ik twijfelen hoe dat er allemaal ook alweer uitziet. Vanavond op stal nog maar even kijken of dat zou kunnen, dat zou wel een mooie oplossing zijn.

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 18:52

Ik heb dit ongeveer gedaan, maar ik had alleen de bakstukken eraf gehaald zodat je nog wel een keelriem hebt!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 18:55

Ik heb de bakstukken aan mijn neusriem gemaakt en daar de teugels aan, verschuift niet meer en is hardstikke sterk.

Woartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 18:56

Bedankt voor het meedenken zover.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 18:56

Hoofdstel met gedeeld opstuk zou het denk ik wel kunnen.
Dan kan je de bakstukken zo weghalen.
Echter kan je voor dat bedrag een tweedehands bitloos hoofdstel kopen, dus ik heb het gelaten.