Ligt het zadel goed?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gowlan

Ligt het zadel goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 13:05

Hallo!
Ik heb een verzorgpony van ongeveer 1.30, een welsh alleen vroeg mij af wat je moet doen als het zadel klappert.
Het is me eigenlijk nooit echt opgevallen (doe hem pas sinds kort), maar zodra de pony zijn hoofd naar beneden doet dan zie je duidelijk dat het zadel klappert.
Hij heeft overigens geen staartriem, maar ik vroeg mij af of het dan zou kunnen dat het zadel helemaal niet goed zou liggen, of dat alles opgelost is als hij een staartriem zou hebben?
Ik kan deze week eventueel ook wel een foto maken.

Ik hoop op reacties,

Groetjes Patricia :)

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 13:09

Een staart riem maakt een niet passend zadel niet passend.
Vraag aan de eigenaar of er eens een zadelmaker/passer langs kan komen.

tarek

Re: Ligt het zadel goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 13:12

als het zadel van achter klappert, kantelt deze te ver naar voren. dus is naar alle waarschijnlijkheid de boom te breed. een staartriem is dus geen oplossing maar symptoom bestrijding :-)

Fientje1111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 15:22

Als je zadel klappert kun je er een bontje onder leggen :)

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 15:24

een bontje kan eventueel...

klapperen kan veel zijn: bij mijn zadel (krijg nu een nieuwe :D ) is het omdat de vulling niet meer goed is...

Als ik jou was zou ik toch maar een nieuw zadel proberen te regelen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 15:35

Het paard dat ik nu rijd heeft dat bij bijna alle zadels. Nog steeds niets gevonden binnen ons budget dat wel past.

Maar als ik jou was zou ik er echt heel voorzichtig mee zijn. Dit paard heeft er ontzettende last van zijn rug van gekregen, drukplekken op de schoft door de verkeerde drukverdeling, en ook wat verder naar achter (waar het klapperde) was ze erg gevoelig. Bontjes, pads hadden geen zin. Dit leverde heel veel verzet op, rijden heb ik dus ook al een poos niet meer kunnen doen voor haar bestwil. Want als je in dit stadium verder blijft rijden kun je de rug wel eens ernstig beschadigen.

Om dit te voorkomen zou ik echt een zadelmaker bellen, vragen of die iets heeft liggen wat zou kunnen passen, en of hij/zij daarmee langs wil komen.
Als de pony een makkelijke bouw heeft zou je het evt. ook zelf kunnen doen, maar dan moet je je wel eerst heel goed inlezen zodat je precies weet waar je op moet letten, en laat het dan ook door verschillende ervaren personen nakijken.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 21:40

Zwartsnoepje schreef:
Het paard dat ik nu rijd heeft dat bij bijna alle zadels. Nog steeds niets gevonden binnen ons budget dat wel past.

Maar als ik jou was zou ik er echt heel voorzichtig mee zijn. Dit paard heeft er ontzettende last van zijn rug van gekregen, drukplekken op de schoft door de verkeerde drukverdeling, en ook wat verder naar achter (waar het klapperde) was ze erg gevoelig. Bontjes, pads hadden geen zin. Dit leverde heel veel verzet op, rijden heb ik dus ook al een poos niet meer kunnen doen voor haar bestwil. Want als je in dit stadium verder blijft rijden kun je de rug wel eens ernstig beschadigen.

Om dit te voorkomen zou ik echt een zadelmaker bellen, vragen of die iets heeft liggen wat zou kunnen passen, en of hij/zij daarmee langs wil komen.
Als de pony een makkelijke bouw heeft zou je het evt. ook zelf kunnen doen, maar dan moet je je wel eerst heel goed inlezen zodat je precies weet waar je op moet letten, en laat het dan ook door verschillende ervaren personen nakijken.

Dat verzet klinkt erg bekend.
Ik weet niet of het de leeftijd is, maar had al in mijn achterhoofd dat het misschien aan het zadel kan liggen.
Pony is redelijk braaf, maar heeft soms ook nog zijn streken.
Hij is gewoon heel ondeugend, maar laatste keer kreeg hij zijn zin niet* en kwam hij heel laag met zijn voorbenen van de grond (*Bij het wegsturen in de bak terwijl hij de eigenaar eerst volgde, en alleen buiten omdat hij bang was voor een hond en hij van mij door moest lopen, er lopen overigens ook honden op stal waar hij ook niet bang voor is).
Dus bij een niet passend zadel, zou dat dan de oorzaak kunnen zijn van zijn verzet?
Of zullen het ook wel de streken zijn die bij zijn leeftijd horen? (hij is net 5).

Ik zou best een zadelmaker willen bellen om te kijken wat er aan de hand is (volgens mij heeft dit zadel een verstelbare boom, de knight rider neptunus dressuur is het volgens mij.)
Maar heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen gaan kosten?
En dan alleen voor het opmeten, als ik de juiste maten zou weten dan kan ik altijd kijken voor een ander passend zadel waarvan ik de juiste maten weet (evt. 2e hands).
Overigens rijd ik met enkel een bontje zonder dekje.

Ik ga in ieder geval het ook met de eigenaar er over hebben, hij is nog zo jong en is zonde als zijn rug er nu letterlijk aan kapot gaat.. :n

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 21:56

Gowlan schreef:
Hallo!
Ik heb een verzorgpony van ongeveer 1.30, een welsh alleen vroeg mij af wat je moet doen als het zadel klappert.
Het is me eigenlijk nooit echt opgevallen (doe hem pas sinds kort), maar zodra de pony zijn hoofd naar beneden doet dan zie je duidelijk dat het zadel klappert.
Hij heeft overigens geen staartriem, maar ik vroeg mij af of het dan zou kunnen dat het zadel helemaal niet goed zou liggen, of dat alles opgelost is als hij een staartriem zou hebben?

Ik hoop op reacties,

is het klapperen met of zonder ruiter?

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 22:06

Schangah schreef:
Gowlan schreef:
Hallo!

Ik hoop op reacties,

is het klapperen met of zonder ruiter?

Zonder, als hij zijn hoofd helemaal naar beneden doet en als hij er een beetje mee loopt te gooien.
Verder weet ik eigenlijk niet of het met mij er op ook het geval is, ik merk wel als hij zijn hoofd ergens heen gooit of omlaag haalt dat ik iets uit het zadel kom, maar weet niet of het zadel zelf mee gaat eigenlijk..

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 22:18

Het zadel gaat omhoog wanneer de pony het hoofd naar beneden doet? Ligt het zadel dan wel volledig achter de schouder? Het is iets dat ik wel vaker zie... een zadel dat eigenlijk wel goed past, maar gewoon te ver naar voor geplaatst wordt op het paard/pony.
Even voelen naar de rand van het schouderblad, de boomtakken van het zadel moeten er minstens 3 vingers achter liggen, zeker bij een dressuur zadel.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 22:49

drie vingers is bij sommige mensen 4 vingers of meer (heb kleine handen) beter is 5 cm.
Bij geen enkel zadel zal het vast op de rug blijven liggen als het paard zijn hoofd helemaal naar beneden doet. Mag ook niet muurvast liggen achters ander krijgt het paard geen geledenheid zijn rug/lendenpartij op te bollen.
Twijfel je aan de ligging laat dan een zadelpasser komen.
Laatst bijgewerkt door Schangah op 13-12-10 22:52, in het totaal 2 keer bewerkt

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 22:51

Ashkerlon schreef:
Het zadel gaat omhoog wanneer de pony het hoofd naar beneden doet? Ligt het zadel dan wel volledig achter de schouder? Het is iets dat ik wel vaker zie... een zadel dat eigenlijk wel goed past, maar gewoon te ver naar voor geplaatst wordt op het paard/pony.
Even voelen naar de rand van het schouderblad, de boomtakken van het zadel moeten er minstens 3 vingers achter liggen, zeker bij een dressuur zadel.

Toen ik hem opgezadeld had, lag hij ruim achter zijn schouder.
Maar zal er volgende keer specifiek op letten, aangezien ik wel het idee kreeg dat ik het zadel steeds naar achteren moest trekken (Iedere keer dat hij zijn hoofd naar beneden deed leek het zadel te schuiven.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 19:20

Gowlan schreef:
Dat verzet klinkt erg bekend.
Ik weet niet of het de leeftijd is, maar had al in mijn achterhoofd dat het misschien aan het zadel kan liggen.
Pony is redelijk braaf, maar heeft soms ook nog zijn streken.
Hij is gewoon heel ondeugend, maar laatste keer kreeg hij zijn zin niet* en kwam hij heel laag met zijn voorbenen van de grond (*Bij het wegsturen in de bak terwijl hij de eigenaar eerst volgde, en alleen buiten omdat hij bang was voor een hond en hij van mij door moest lopen, er lopen overigens ook honden op stal waar hij ook niet bang voor is).
Dus bij een niet passend zadel, zou dat dan de oorzaak kunnen zijn van zijn verzet?
Of zullen het ook wel de streken zijn die bij zijn leeftijd horen? (hij is net 5).

Ik zou best een zadelmaker willen bellen om te kijken wat er aan de hand is (volgens mij heeft dit zadel een verstelbare boom, de knight rider neptunus dressuur is het volgens mij.)
Maar heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen gaan kosten?
En dan alleen voor het opmeten, als ik de juiste maten zou weten dan kan ik altijd kijken voor een ander passend zadel waarvan ik de juiste maten weet (evt. 2e hands).
Overigens rijd ik met enkel een bontje zonder dekje.

Ik ga in ieder geval het ook met de eigenaar er over hebben, hij is nog zo jong en is zonde als zijn rug er nu letterlijk aan kapot gaat.. :n

Het kan zeker aan het zadel liggen, dat heb ik zelf immers ook ondervonden. Is hij ook vervelend met opzadelen/aansingelen? Kun je hem goed en stevig aanraken op zijn rug zonder dat hij verkrampt?

Een bezoek van de zadelmaker verschilt overal wel. Ik betaal rond de 25 euro voor een bezoekje, voor het passen en beoordelen.
Als het dan opgevuld/aangepast moet worden neemt ze het mee en komen die kosten er ook nog bij. Maar als het niet past dan kan ze er ook niets aan veranderen.
Je zou eens iemand in de buurt moeten bellen, op Bokt zijn er ook verschillende topics te vinden over een boel zadelmakers/ruitersportzaken wbt zadels.

Of je je laat een ruitersportzaak langskomen met wat zadels. Dan kun je ze passen en uitproberen, maar dan is het wel handig als je er zelf wat van weet, of iemand bij hebt die er wat van weet, want het gebeurt nog wel eens dat er een niet-passend zadel verkocht wordt.