te veel keuze in zadels...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ashkerlon

te veel keuze in zadels...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 02:35

... of dat vind ik toch...

Ik ben niet helemaal tevreden over het zadel wat ik op dit ogenblik heb. Het ligt eigenlijk wel goed op mijn paard, maar ik heb een kleinere inch-maat nodig. Dus op dit ogenblik voldoet mijn zadel nog, maar ik ben toch op de uitkijk naar een ander zadel.

Mijn droomzadel is een Gaston Mercier zadel en dan vooral dit type: http://www.greendistance.nl/data/Image/zadels/selle_compiegne-2(244px).jpg, maar deze is helaas boven mijn budget en tweedehands is een GM amper te vinden.

- Ik zoek een zadel waar je eigenlijk alle kanten mee op kan. Dressuur, springen, lange buitenritten,... hoewel niet op hoog niveau
- Een zadel dat geen fortuin kost, want dan kocht ik wel gewoon die Gaston Mercier waar ik zo gek op ben.
- Een leren zadel, geen kunststof.
- Geen te lange zweetbladen, want ik heb korte beentjes.
- Geen te gedwongen zit, maar wel wat stevigheid.
- Het zadel mag niet te breed zitten, want dan krijg ik pijn aan mijn heupen en knie.
- Het liefst met een beugelophanging die redelijk ver naar achter licht, bij voorkeur eigenlijk gewoon verplaatsbaar.
- En het belangrijkste van al: mijn paard moet er tevreden mee zijn.

Op dit ogenblik zit ik vooral te denken aan een podium zadel, maar daar kan je niet echt mee springen (of wel?)
Massimo trail vind ik ook een optie, maar ik hoor dat na verloop van tijd ze niet goed passend te houden zijn (klopt dit?)
De Bates zadels zijn ook leuk, maar ik ben geen fan van het lucht-systeem in de kussens (of zijn ze nog te krijgen zonder?)

En dan heb ik het nog niet gehad over alle andere zadels die ik al bekeken heb.
Zaldi zou gemakkelijk schuiven op je paard, boomloze zadels lijken me wel wat, maar ik ben bang voor de rug van mijn paard en als ik de gemiddelde paardenspeciaalzaak binnen loop, zie ik amper zadels liggen die van leer gemaakt worden en niet van plastiek of karton... Of je zit weer met een zadel dat gewoon boven budget is.

Wat is nu echt een goed veelzijdig lederen zadel van max €1200 euro? Het mag voor mij zelfs tweedehands zijn, maar ik raak er gewoon niet wijs uit, als er zoveel keuze is en zoveel verschillende merken :? Of ben ik gewoon te veeleisend voor het bedrag dat ik maar wil besteden?

Nicje87

Re: te veel keuze in zadels...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 02:40

Ik heb altijd genoten van mijn wintec 2000. Rij er nu nog mee, maar probeer weer wat vaker op een dressuur zadel te rijden..
Alleen is de wintec 2000 van kunstof...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 07:42

Over de massimo trail, is mijn ervaring juist dat ze goed aan te passen zijn. Mijn paard veranderd nogal veel het jaar door. Dus mijn zadel word zeker 2 a 3 keer perjaar aangepast.

Verder is het echt een heerlijk zadel!

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 09:38

Het voordeel van Wintec is dat je meestal een lederen tegenhanger hebt bij de bates. Ik heb alleen opgevangen dat je niet veel steun vind in een Wintec zadel? Aangezien mijn paard nogal onverwacht uit de hoek kan komen, wil ik wel een zadel waar ik wat houvast in vind als ze gek doet.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 09:42

ik ben ook tevreden met mijn massimo trail. heb het bij country mill helemaal laten aanpassen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 09:43

Lees hier maar eens...
http://www.zadelmakerijboer.nl
Heeeel veel mogelijk.

Edit,...ik zie net dat een Gaston Mercier goedkoper is dan een WoW...dan heb je er niet veel aan.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 11:50

Rossnerzadel in VZH? :)

Zitten heerlijk, goede prijs/kwaliteit verhouding, mooi om te zien en past op heel veel verschillende paarden :)

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 12:30

anders kijken naar een pegaso zadel 2e hands? Die staan zo nu en dan wel op marktplaats of zo.

Bates is ook gewoon zonder "lucht" te koop :j

Strada is een optie, wellicht wel 2e hands te vinden? (die is igg lekker smal in de taille van de zitting :j )

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 13:09

Wow is inderdaad geen optie vanwege de kostprijs. Dan heb ik liever de Gaston Mercier.

Die Rossner lijkt me ook wel goed, zeker voor die prijs. Dan moet ik enkel een verdeler weten te vinden in België. Ik bekijk het zeker nog eens verder.

Pegaso is met panelen onder zeker? Zit je dan niet erg ver van je paard? Ik voel graag wat er onder me gebeurd.

Strada bekijk ik ook eens :j

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 13:11

De leren versie van thorowgood (Kent&Masters en de Fairfax) misschien

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 13:14

bates is idd nog met wolvulling te verkrijgen, maar zit nieuw toch ook gemakkelijk rond 2000euro of hoger. Misschien 2de hands...

zelf heb ik een Wintec IW (dressuur dus) en ik vind die heel stevig zitten en ga er zelfs graag mee op buitenrit (liever dan met m'n vzh) hoewel ik dit nooit zou gebruiken voor echt lange buitenritten (> 2-3 uur) omdat een engels zadel daar nu eenmaal niet voor bedoeld is.

edit: correctie toen ik m'n zadel kocht kostte de wintec uitvoering 900 euro en de Bates uitvoering iets over de 2000 euro. Maar zag nu verschillende modellen van Bates aan een 1100 euro (900GBP) in Engeland...

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 14:01

iloveyah87 schreef:
Ik heb altijd genoten van mijn wintec 2000. Rij er nu nog mee, maar probeer weer wat vaker op een dressuur zadel te rijden..
Alleen is de wintec 2000 van kunstof...

Mijn wintec 2000 vind ik wel stevig zitten. In de meeste zit je er op, maar voor mijn gevoel zit ik in de wintec 2000 ;)
Het is dat je zo ver woond anders had ik gezegd kom maar proberen haha

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 20:02

Net even de strada zadels bekeken... en ik moet toegeven dat ik toch meer voor een klassiek zadel ben, met een gewone houten/kunststof boom en gewone wolgevulde kussens.
De prijs is ook boven budget trouwens :\

Bates veelzijdigheid heb ik gezien voor €1190, dus dat is nog doenbaar qua prijs. Hoewel dit een zadel met Cair was.

Ik denk dat er iemand op stal de Wintec Endurance heeft... deze zal waarschijnlijk wel een beetje te vergelijken zijn qua zit met de andere wintecs? Ik ga maar eens vragen of ik er eens mag opzitten.